• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20748
+
-

۲۶ درصد کمبود بارش داریم

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به افزایش ۲۷درصدی بارش‌های بهار امسال نسبت به میانگین بلندمدت کشور گفت: با وجود افزایش بارش در بسیاری استان‌ها طی 3‌ماه گذشته، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گیلان در صدر استان‌های کم‌بارش فصل بهار قرار دارند.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت بارشی کشور طی 3‌ماه گذشته افزود: در طول بهار سال‌جاری، کل کشور ۷۰میلی‌متر بارش دریافت کرده و از آنجا که میانگین بارش بلندمدت بهار ۵۵ میلی‌متر است، در بهار امسال نسبت به بلندمدت ۲۷درصد افزایش بارش را تجربه کردیم. وی ضمن مقایسه بارش بهار امسال نسبت به سال گذشته گفت: بارش بهار سال قبل ۵۲میلی‌متر ثبت شده، بنابراین بهار امسال نسبت به بهار سال قبل ۳۵درصد افزایش بارش داشته است.
رئیس مرکز ملی خشکسالی درباره استان‌های کم‌بارش کشور طی فصل بهار گفت: از ابتدای فروردین ۹۷ تا پایان خرداد، استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گیلان به‌ترتیب ۶۷، ۴۴ و ۳۶ درصد کمبود بارش داشتند، همچنین با توجه به میزان بارش‌ها استان‌های کرمان، بوشهر و فارس در شمار استان‌های کم‌بارش بهار۹۷ قرار می‌گیرند.

به‌گفته ضیائیان، در بهار۹۷ استان‌های اردبیل، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و مازندران در وضعیت ترسالی قرار داشتند و در بقیه استان‌ها بارش‌ها بیش از نرمال ثبت شده است.وی درباره وضعیت بارش‌های کشور از ابتدای سال زراعی جاری (از اول مهر۹۶) تا پایان خرداد‌ماه هم گفت: طی ۹‌ماه گذشته، کل کشور ۱۶۳.۷میلی‌متر بارش دریافت کرده است. این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۰۸میلی‌متر بوده، بنابراین امسال نسبت به سال قبل ۲۱درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

ضیائیان یادآور شد: از آنجا که میانگین بارش بلندمدت کشور از ابتدای مهر تا پایان خرداد ۲۲۱میلی‌متر است؛ امسال نسبت به بلندمدت ۲۶درصد کمبود بارش را تجربه کردیم و در این بازه ۹ماهه، سیستان و بلوچستان ۷۱درصد و استان‌های هرمزگان و کرمان ۶۴ درصد کمبود بارش داشتند و از این لحاظ در صدر جدول کم‌بارشی کشور قرار می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید