• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 3 دی 1396
کد مطلب : 2074
+
-

فوق‌العاده| طبیعت همانی است که بود، ‌این ماییم که فرق کرده‌ایم

دراین مدت که زمین‌لرزه، میلیون‌ها ایرانی را در بخش‌های زیادی از کشور تلخ‌کام کرده است، خیلی‌ها این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا طبیعت با ما نامهربان شده است؟ صرف مطرح کردن این سؤال، نشانه‌ای از بی‌انصافی و تمامیت‌خواهی نوع بشر است.

زمین، میلیاردها سال قبل از آنکه ما روی آن پا بگذاریم وجود داشته است و پدیده‌های زمین‌شناختی، خیلی پیش از آنکه حیات ما موضوعیت پیدا کند، امری پرتکرار و عادی در این سیاره بوده است. نه‌تنها طرح این سؤال جایز نیست که باید بپرسیم چه شد ما از راه نیاکانمان منحرف شدیم؟ بشر در طول میلیون‌ها سال، زندگی مسالمت‌آمیز با طبیعت را مشق کرده و حیاتش را در آن ادامه داده است.

از انسان‌هایی که نسل‌هاست در قطب و سرمای کشنده آن به زندگی ادامه می‌دهند گرفته تا مردمانی که قرن‌هاست خوش و خرم در صحراهای سوزان سکونت دارند، بشر به فرمول طلایی احترام به طبیعت رسیده بود تا اینکه چرخه زندگی در طبیعت ‌به ما رسید. میلیون‌ها انسان، روی گسل‌هایی که از مقطعی به بعد از وجود آنها اطلاع داشتند خانه ساخته‌اند و حالا با نخستین تکان می‌گویند چرا باید اینجا زلزله بیاید. دهه‌هاست قوانین ایمنی ساختمانی را که خودمان تصویب کرده‌ایم نادیده می‌گیریم.

دهه‌هاست که همه می‌گویند زمین‌لرزه در راه است و ما همچنان نمی‌دانیم هنگام وقوع آن، باید کدام گوشه خانه پناه بگیریم. زمین، دوباره خواهد لرزید. زمین‌لرزه، بخشی از طبیعت است. این ما هستیم که باید به طبیعت احترام بگذاریم. این ما هستیم که باید خانه‌هایمان را مقاوم کنیم و بدانیم هنگام زمین‌لرزه چه کنیم. زلزله بخشی از طبیعت است و ما باید همیشه برای عبور سالم از آن آماده باشیم. طبیعت با ما مشکلی ندارد، این ما هستیم که در کار آن دخالت می‌کنیم.

 

ارتش سرخ در افغانستان؛ آشوبی که هنوز ادامه دارد

امروز 38سال از حمله ارتش سرخ به افغانستان می‌گذرد اما هنوز آتشی که در این کشور شعله‌ور شده، فروکش نکرده است. ارتش سرخ، در حمایت از حکومت ببرک کارمل و دولت کمونیست او به خاک همسایه جنوبی ورود کرد.

از همان لحظه حمله، تا 9سال بعد که ارتش شوروی از خاک افغانستان بیرون رفت، افغان‌ها لحظه‌ای از مقاومت دست نکشیدند و از دل همین مقاومت بود که نیروهای مجاهدین شکل گرفتند. این البته یک روی سکه بود و از طیفی دیگر، با حمایت‌های آمریکا و عربستان، اسامه بن‌لادن در افغانستان حضور پیدا کرد و به چیزی که بعدا دنیا مشاهده کرد، تبدیل شد.

بعد از خروج ارتش سرخ، جنگ قدرت در افغانستان در گرفت و عملا زمینه برای روی کار آمدن طالبان ایجاد شد. نیروهای طالبان و جدیدا داعش که در افغانستان همچنان مردم بی‌گناه را قربانی می‌کنند، میراث بزرگ‌ترین اشتباه نظامی شوروی هستند.

 

فارغ از رنگ‌ها، در حمایت از فوتبالیست جوان

دیروز، خبر انتشار تصاویر چت‌های خصوصی یکی از فوتبالیست‌های جوان کشورمان، با واکنش‌های مثبت و دلگرم‌کننده‌ای در توییتر فارسی مواجه شد. کاربران زیادی، ‌فارغ از تعصبات ورزشی و رنگی، این عمل را به‌شدت تقبیح کردند و بر احترام به حریم شخصی قربانی تأکید کردند.

آن‌طور که برخی کاربران و رسانه‌ها دیروز اعلام کردند، کسی که حساب اینستاگرام این فوتبالیست جوان را هک کرده، در اروپا زندگی می‌کند. این حجم از واکنش‌های سرزنش‌گر به این کار، ‌نشان می‌دهد که کاربران توییتر فارسی، با وجود روحیه طنز و افشاگرانه خود، نسبت به حریم شخصی افراد حساس هستند. البته فضای توییتر دیروز کاملا این‌طور نبود و برخی کاربران، تعصبات فردی و علایق شخصی خود را در این مورد هم مطرح کردند و به صرف طرفداری از تیم رقیب این بازیکن جوان، به نوعی با این کار زشت همدلی نشان دادند.

 

99 سال از صدور نخستین شناسنامه ایرانی گذشت

در چنین روزی در سال 1297، نخستین شناسنامه در ایران با نام «فاطمه ایرانی» صادر شد.

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید