• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 7 آبان 1402
کد مطلب : 207366
+
-

واکاوی ابهامات بخشنامه تعیین وضعیت پرونده باغ‌های تهران

شهرسازی
واکاوی ابهامات بخشنامه تعیین وضعیت پرونده باغ‌های تهران

لیلا شریف- روزنامه‌نگار

حفظ فضای سبز تهران موضوعی است که مدیریت شهری ششم از ابتدای کار در دستور کار قرار داده است و در همین راستا موضوعاتی همچون تملک باغ و ملک جهت تبدیل به بوستان‌های عمومی، توسعه کمربند سبز، درختکاری و... پیگیری شد تا سهم فضای سبز در پایتخت روند نزولی نداشته باشد. با وجود پیگیری‌ها و اقدامات قابل‌توجهی که شهرداری در مقام حافظ منافع شهروندان برعهده دارد، یک بخشنامه در مورد باغ‌ها از سوی برخی رسانه‌ها با سؤالاتی همراه شد و آنها شائبه‌هایی را مطرح کردند.
ماجرا از این قرار است که پس از صدور بخشنامه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برای تعیین‌تکلیف چند پرونده باغ، برخی زبان به انتقاد گشودند و مدعی شدند که این بخشنامه شرایط را برای حیات 500 باغ سخت خواهد کرد؛ ابهاماتی که حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری در گفت‌وگو با همشهری به آن پاسخ داد و تأکید کرد که شهرداری درآمدی از این اقدامات کسب نمی‌کند.
معاون شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با اشاره به بخشنامه‌ صادر شده برای تعیین تکلیف پرونده باغ‌ها، توضیح داد: صدور این بخشنامه به استناد تبصره ذیل ماده «۱۱» قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری بوده است. وی در ادامه می‌افزاید: شهرداری تهران به موجب آرای متعددی از شعب دیوان عدالت اداری به صدور پروانه ساختمانی براساس دستور نقشه‌ها یا پروانه‌های صادر شده سابق محکوم شده و زمان صدور این آرا نیز مربوط به قبل از سال‌۱۴۰۲بوده است.
صارمی عنوان می‌کند: با عنایت به مفاد تبصره مذکور دستگاه محکوم‌علیه(یعنی شهرداری) الزامی قانونی دارد که در موارد مشابه آن آرای قضایی، از تصمیم دادگاه تبعیت کند و نکته حائزاهمیت دیگر اینکه تمامی موارد آرا مربوط به قبل از اصلاحیه تبصره ذیل ماده(۱۱) مرقوم بوده که براساس اصلاحیه جدید آن تبصره، انجام موارد مستلزم استعلام از دیوان عدالت اداری بوده که به‌واسطه مشمول بودن موارد نسبت به برهه زمانی حاکم بودن مقررات سابق، براساس قانون قبل از اصلاحیه عمل شده است. بنابر این صدور بخشنامه و مفاد آن براساس قانون و احکام قضایی بوده و ما به قانون عمل می‌کنیم.
او ادامه می‌دهد: لازم به توضیح است که درباره لزوم صدور پروانه ساختمانی درباره این املاک و به‌عبارتی در یک موضوع واحد، ۲۰رأی مشابه‌وجود داشته است و اصولا اجرای دستورات و احکام قضایی از این حیث از سال‌ها پیش باید صورت می‌گرفته است‌. همچنین این مقام شهرداری اضافه کرد: اطلاعات منتشرشده از سوی برخی افراد یا جراید مبنی ‌بر اینکه این بخشنامه شامل ۵۰۰ باغ می‌شود، اغراق‌آمیز است و شاید به‌منظور فضاسازی رسانه‌ای باشد.
صارمی با تأکید بر این موضوع که اجرای این بخشنامه، درآمدی در کنار انبوه هزینه‌های بی‌شمار شهرداری، برای شهرداری تهران ندارد، در رابطه با دلیل طرح این بخشنامه، پاسخ داد: مانند چنین بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی مستمرا از سوی معاونت شهرسازی صادر می‌شود و مفاد بخشنامه به‌واسطه ضرورت انجام مفاد احکام قضایی تنظیم شده است و شاید بیشترین منفعت اجتماعی آن، کاستن از پرونده‌های قضایی و کاهش زحمت و هزینه آن دسته از شهروندانی است که سال‌ها پیش با پرداخت بخشی یا همه عوارض قانونی دستور نقشه یا حتی پروانه ساختمانی ملک خود را دریافت کرده بودند، ولی به‌خاطر مصوبه شورای اسلامی سابق شهر تهران، امکان ساخت‌وساز در حدود ضوابط و مقررات را نیافتند و از این رهگذر سال‌ها متحمل گرفتاری بوده‌اند.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران می‌گوید: سخن آخر اینکه اقدام صورت گرفته، اقدامی کاملا قانونی و به‌خاطر حقوق مالکان و شهروندان بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید