• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 7 آبان 1402
کد مطلب : 207363
+
-

خرید هزار اتوبوس برقی از چین به‌زودی

محسن هرمزی*

 سفر مدیریت شهری به چین دستاوردهای مختلفی برای تقویت زیرساخت‌های ناوگان عمومی داشت و در جریان این سفر ضمن قطعی‌شدن قرارداد 630دستگاه واگن، بازدیدی از مهم‌ترین کارخانه‌های اتوبوس‌سازی کشور چین داشتیم. در ادامه سفر مدیران شهری به چین، برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی و خرید اتوبوس‌های جدید، رایزنی‌های خوبی با شرکای چینی انجام دادیم. برهمین اساس در حال بررسی پیشنهادهای مختلف و جمع‌بندی موضوعات فنی هستیم. امیدواریم با گشایش خط اعتباری و همراهی دولت محترم، موضوع خرید دست‌کم هزاردستگاه اتوبوس جدید از چین نهایی شود. همچنین در جریان سفر به کشور چین، از خط تولید سیستم‌های جدید حمل‌ونقلی که به ART معروف هستند و اخیرا در ابوظبی به‌کار گرفته شده‌اند، بازدید کردیم. این مُد جدید حمل‌ونقل مشابه تراموای چرخ لاستیکی و البته بسیار هوشمندتر عمل می‌کند.
بهره‌برداری از این مُد برخلاف تراموا نیاز به زیرسازی ندارد، بلکه به‌صورت هوشمند مسیر خود را در خیابان‌های شهر پیدا می‌کند. در حال بررسی پیشنهاد‌های مطروحه در این زمینه هستیم. چنانچه جمع‌بندی حاصل شود، می‌توان به استفاده از آن در مسیر تهرانپارس تا آزادی فکر کرد.
سومین موضوعی که به‌صورت جدی در سفر به چین پیگیری شد، موضوع واردات خودروهای برقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران است؛ برهمین اساس رایزنی‌ها ادامه دارد و امیدواریم درصورت جمع‌بندی و تأمین منابع مالی این مهم نیز به نتیجه برسد. دیگر موضوعی که در جریان سفر به چین مورد توجه قرار گرفت، ایجاد «مرکز فرمان یکپارچه» برای متروی تهران است. با شرکای چینی در این رابطه رایزنی شد؛ به همین دلیل به راه‌اندازی این مرکز با مشاوره طرف‌های چینی امیدوار هستیم. آخرین دستاورد سفر به چین پیگیری موضوعات مرتبط با موتورهای برقی بود که رایزنی‌های لازم برای تأمین ایستگاه‌های شارژ صورت گرفت. امیدواریم تا انتهای سال‌جاری با همراهی دولت محترم این موضوع نیز در تهران عملیاتی شود. دستاوردهای سفر به چین از عملیاتی شدن ساخت ۷۹۱دستگاه واگن مترو تا رایزنی‌های صورت‌گرفته برای تقویت زیرساخت‌های برقی ناوگان عمومی تهران، موجبات رفاه و رضایت همشهری‌های محترم را فراهم می‌کند.
* معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران

 

این خبر را به اشتراک بگذارید