• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 6 آبان 1402
کد مطلب : 207227
+
-

هایپرلوپ؛ روشی برای حمل‌ونقل فوق‌سریع

گزارش
هایپرلوپ؛ روشی برای حمل‌ونقل فوق‌سریع

زهرا خلجی-روزنامه‌نگار

شرکت «هایپرلوپ ترانسپورتیشن»(HyperloopTT) سیستم حمل‌ونقل خودکار کپسول حمل بار فوق سریع خود را به نمایش می‌گذارد.
به گزارش نیواطلس، این شرکت دهه گذشته را روی یک سیستم حمل‌ونقل کپسولی فوق‌سریع کار کرده است و قصد دارد تحولی در جابه‌جایی مسافر و حمل بار ایجاد کند. جدیدترین محصول این شرکت، یک سیستم حمل‌ونقل اکسپرس کاملا خودکار است که از لوله‌های خلأ، کپسول‌های معلق، تسمه‌های نقاله و درهای الکتریکی برای بارگیری و تخلیه بار تشکیل شده است.
به‌گفته شرکت هایپرلوپ ترانسپورتیشن، این سامانه، حمل‌ونقلی سریع‌تر، پایدارتر و مقرون به‌صرفه‌تر نسبت به حمل‌ونقل هوایی یا جاده‌ای را وعده می‌دهد. این شرکت برای طراحی چنین محصولی با یک شرکت طراحی بریتانیایی به نام تانگرین همکاری کرده است.
در این میان باید گفت که سیستم حمل‌ونقل کالای هایپرلوپ، 4 هدف اصلی را در این همکاری درنظر داشته است: ادغام با زیرساخت‌های دقیق پیشین، به حداکثر رساندن حجم بار داخل کپسول‌ها، امکان بارگیری محموله به سریع‌ترین شکل ممکن و اطمینان از انعطاف کافی سیستم برای انطباق با خواسته‌های گوناگون مشتریان.
سیستم اکسپرس، کانتینرهای هوایی کوچک‌تر حمل بار را از طریق درهای جانبی کپسول در خود جای می‌دهد. کپسول‌های اکسپرس بارگیری‌شده از طریق لوله‌های خلأ هایپرلوپ حرکت می‌کنند و پس از رسیدن به ترمینال، از طریق درهای بارگیری و تخلیه پلکانی با نوار نقاله‌های رولربال، به‌طور خودکار و همزمان بارگیری و تخلیه می‌شوند.
2 شرکت در طراحی این سیستم حمل‌ونقل، کف کپسول را پایین آورده‌اند تا حجم را به حداکثر برسانند و کانتینرهای بار هوایی استاندارد را در آن‌، جا بدهند. شرکت هایپرلوپ ترانسپورتیشن می‌گوید، یک در کشویی در فضای داخلی کپسول، فضای قابل استفاده را بیشتر و بزرگ‌تر می‌کند.
آندرس ده‌لئون، مدیرعامل این شرکت در این خصوص می‌گوید: «حمل‌ونقل سریع هایپرلوپ نحوه حمل‌ونقل کالاها در سطح جهان را تغییر خواهد داد. با ترکیب نوآوری‌های کلیدی مانند سیستم‌های بارگیری سریع خودکار، حداکثر ظرفیت حمل بار و پیکربندی‌های انعطاف‌پذیر، ما یک طرح هایپرلوپ بهینه‌سازی‌شده را برای حمل بار با سرعت‌های فوق‌العاده زیاد و با نرخ‌های ارزان‌تر از آنچه درحال حاضر توسط حمل‌ونقل هوایی و جاده‌ای ارائه می‌شود، توسعه داده‌ایم. این سیستم، کارایی، پایداری و انعطاف‌پذیری در زنجیره تأمین کالا در سراسر جهان را افزایش می‌دهد.»
طرح هایپرلوپ ترانسپورتیشن، خواستار ادغام سیستم حمل‌ونقل سریع در زیرساخت‌های مسافربری است. سیستم مسافربری به کپسول‌های بدنه‌شکل مشابهی متکی است که با سرعت ۱۲۲۳کیلومتر بر ساعت از طریق یک سیستم مگ‌لِو (Maglev) یا قطار مغناطیسی که داخل لوله‌های خلأ کم‌فشار کار می‌کند، پرتاب می‌شوند. مسافران با کمک درهای خودکار «DockLock» که به کپسول‌ها متصل می‌شوند، در پایانه‌ها سوار و پیاده می‌شوند تا از اختلال در فشار جلوگیری شود.
در‌ماه مه گذشته، شرکت هایپرلوپ و شرکای آن ۸۵۳.۵ میلیون دلار از بودجه اتحادیه اروپا برای ساخت یک هایپرلوپ تجاری در ایتالیا دریافت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید