• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 6 آبان 1402
کد مطلب : 207154
+
-

آسیب‌سیل به فیبر‌نوری جنوب کرمان

پیگیری
آسیب‌سیل به فیبر‌نوری جنوب کرمان

بارش شدید باران در برخی از مناطق کرمان سبب وقوع سیل، بسته شدن مسیرهای مواصلاتی و قطع اینترنت و تلفن ثابت شده بود که به‌گفته مدیرکل مدیریت بحران کرمان، مشکلات رفع شده و شرایط عادی است. حمید سالخورده در این‌باره به همشهری گفت: «بارندگی‌های شدید باعث جاری شدن سیل شده بود که محور فاریاب به کهنوج از مسیر کلکسورک برای ساعاتی مسدود  اما به با پیگیری دستگاه‌های خدمات‌رسان، بازگشایی شد.»‌
پس از اینکه محور فاریاب به کهنوج مسدود شد، بلافاصله محور فاریاب به گلاشکرد برای تردد مردم جایگزین شد تا مسیر مسدود‌شده باز شود. همچنین بر اثر بارش تگرگ به مزارع ذرت خسارت وارد شد که کارشناسان بخش کشاورزی در حال ارزیابی هستند. در عین حال، بررسی میزان خسارات به بخش‌های مختلف در اثر بارش‌های اخیر در دستور کار ستاد بحران شهرستان فاریاب قرار دارد تا به جمع‌بندی نهایی برسد. همچنین فرمانداری شهرستان فاریاب از مردم، عشایر و کشاورزان خواست به هشدارهای هواشناسی و ستاد مدیریت بحران توجه کنند و از هرگونه بی‌احتیاطی در اتراق و تردد در مسیر سیلاب‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند. حمید سالخورده با تأیید این خبر عنوان کرد: «با حضور عوامل امدادی و نیروهای راهداری این مسیر بازگشایی و رفت‌وآمد در جریان است. در حال حاضر تمامی مسیرها و جاده‌ها در استان باز و مشکلی در تردد وسایل نقلیه نداریم.»
 مدیرکل مدیریت بحران کرمان تأکید کرد که تمامی دستگاه‌ها آمادگی لازم را برای خدمات‌رسانی در مواقع بحرانی دارند و شهروندان به اطلاعیه‌های صادرشده هواشناسی حتما توجه کنند.

18ساعت قطعی فیبرنوری
با وجود اینکه شرایط به حالت عادی بازگشته، اما بارش باران و به موازات آن سیلابی شدن برخی از مناطق استان کرمان به دکل‌ها و فیبرنوری شهرستان قلعه‌گنج خسارت جدی وارد کرد به‌طوری که مردم قلعه‌‎گنج 18ساعت را بدون ارتباط تلفن ثابت و اینترنت سپری کردند که به‌گفته مدیرکل مدیریت بحران این استان با پیگیری‌های لازم مشکلات رفع شد.  حمید سالخورده در این‌باره گفت: «از 2بامداد پنجشنبه گذشته بارندگی‌ها در این منطقه شروع و بعد آسیب‌ جدی به فیبرنوری وارد شد که خوشبختانه در حال حاضر شرایط عادی است.»   همچنین مدیر مخابرات منطقه کرمان اعلام کرد مشکل قطع ارتباط تلفن ثابت و فیبرنوری به‌دلیل اختلال در فیبر نوری رخ داد‌ همکاران ساعت‌ها در حال فعالیت بودند تا اتصال برقرار شود. حسن آذری نصرآبادی با بیان اینکه هنوز علت قطعی فیبر مشخص نیست، گفت: «حفاری و برگردان ارتباط در فیبر زمانبر است و کل قطعی مسیر باید حل شود.»
او تأکید کرد: «سازمان‌ها در انجام پروژه‌های خود یا ارائه مجوز برای حفاری و دیگر اقدامات باید نسبت به موقعیت مسیر عبور فیبر نوری و مراقبت از آن حساس‌تر باشند زیرا بی‌تفاوتی در این زمینه، سبب قطع ارتباطات و بروز مشکلات برای همگان می‌شود.» شهرستان قلعه‌گنج در جنوب استان کرمان به فاصله ۴۰۰ کیلومتری از مرکز استان واقع شده است.

4ساعت قطعی فیبرنوری
در عین حال، قطعی فیبر نوری در مسیر بم - جیرفت بعد از 4ساعت رفع شد. این مشکل صبح روز جمعه رخ داد و به‌گفته مدیر مخابرات منطقه کرمان، قطع فیبر نوری شرکت زیرساخت علت قطع ارتباطات در این منطقه بوده است. آذری‌نصرآبادی گفت: «برقراری این نوع ارتباطات به‌علت موقعیت جغرافیایی و نوع شبکه ممکن است طولانی شود که این بار با تلاش مسئولان متولی در زمان کوتاهی رفع شد.»  البته با این اتفاق، حتی تلفن اورژانس ۱۱۵ نیز برای ساعاتی قطع بود که برای دسترسی شهروندان به خدمات فوریت‌های پزشکی شماره‌ای دیگر به عنوان جایگزین به شهروندان از طریق فضای مجازی اعلام شد. بعد از گذشت حدود 4 ساعت اما فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اعلام کرد که مشکل خطوط این بخش رفع شده و مردم می‌توانند با همان شماره ۱۱۵ هم تماس بگیرند. قطع ارتباطات در جنوب کرمان در حالی بود که بسیاری از مناطق ‌ از نظر پوشش خطوط تلفن و میزان دسترسی به اینترنت یا اینترنت با سرعت مناسب کمبودهایی دارند و در این شرایط قطعی فیبر نوری هم بر مشکلات می‌افزاید.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید