• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 6 آبان 1402
کد مطلب : 207152
+
-

تکمیل فاضلاب اهواز تا 1403

‌آن‌طور که مسئولان خوزستان می‌گویند شبکه فاضلاب اهواز سال 1403و دیگر شهرهای خوزستان سال 1404تکمیل خواهد شد‌

گزارش
تکمیل فاضلاب اهواز تا 1403

گروه ایرانشهر

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو روز جمعه (5آبان) تأکید کرد که تکمیل تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرها از اولویت‌های وزارت نیروست. در همین زمان که ‌یزدان رضایی‌ از ضرورت و اهمیت تکمیل شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه‌های آن در شهرها صحبت می‌کند، از خوزستان خبر می‌رسد طرح جامع فاضلاب اهواز به پیشرفت فیزیکی ۶۱درصدی رسیده است؛ طرحی که با آب‌گرفتگی‌های متعدد و بالا آمدن فاضلاب در کلانشهر اهواز پس از هر بار بارندگی به یک مطالبه ملی تبدیل شد، اعتبار گرفت و قرار بود امسال به نتیجه برسد.‌

ماجرای فاضلاب خوزستان
مشکل فاضلاب خوزستان گرچه قدیمی است، اما در سال‌های اخیر در سطح ملی مطرح شده؛ بعد از بحران‌های متعدد پس‌زدگی فاضلاب در اهواز و خسارت‌های این بحران به مردم بود که موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.
چرا موضوع آب و فاضلاب خوزستان تا این اندازه اهمیت دارد؟ در کل کشور هیچ شهری در زمینه جمع‌آوری فاضلاب با بحرانی شبیه اهواز روبه‌رو نیست. میانگین سرانه دسترسی به شبکه فاضلاب مدرن در کشور به بیش از ۵۰درصد رسیده، اما این رقم در خوزستان ۳۷درصد است. در اهواز طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز ۳۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب تولید و از این رقم ۲۵۰هزار مترمکعب به‌طور مستقیم وارد منابع آبی می‌شود.
از سوی دیگر اهواز و سایر شهرهای خوزستان شبکه دفع آب‌های سطحی ندارند، شبکه فاضلاب هم جوابگوی جمعیت فعلی نیست و به همین دلیل پس از هر بارندگی آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب فرسوده استان وارد می‌شوند و در نتیجه آب و فاضلاب بالا می‌زند. مهدی قمشی، استاد دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهیدچمران اهواز پیش از این به همشهری گفته بود که در زمان بارندگی، بار آب‌های سطحی بر دوش شبکه فاضلاب قرار می‌گیرد و این شبکه باید حداقل ۷برابر ظرفیت، آب تخلیه کند که در نتیجه ۶۵مترمکعب از آن به‌تدریج و طی چند روز تخلیه می‌شود؛ مهم‌ترین دلیل آب‌گرفتگی و باقی ماندن آب در خیابان‌های اهواز، ماهشهر، خرمشهر و  بندرامام(ره)  همین است.



وعده 2ساله تکمیل شبکه فاضلاب
آب و فاضلاب یکی از مهم‌ترین مشکلات خوزستان و 8شهر اصلی آن محسوب می‌شود؛ به همین دلیل، تلاش مجمع نمایندگان و مسئولان استان در سال‌های گذشته تامین اعتبار برای اجرای پروژه‌های فاضلاب و همچنین دفع آب‌های سطحی بود.
سال 1400مجید یوسفی، نماینده خوزستان در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که بودجه تکمیل شبکه فاضلاب از 2هزار میلیارد تومان در سال 1399به 5هزار و 500میلیارد تومان در سال 1400رسید تا مجموع اعتبار اهواز برای تکمیل شبکه فاضلاب در این سال 1750میلیارد تومان و برای شبکه آب‌های سطحی 300میلیارد تومان باشد. درهمان موقع اعلام شد مشکل فاضلاب اهواز تا 2سال بعد حل خواهد شد.
سال گذشته هم مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اعلام کرد که عملیات تکمیل شبکه فاضلاب اهواز با استفاده از فناوری‌ روز دنیا با شتاب در حال اجراست. محمدرضا کرمی‌نژاد تأکید کرده بود که این پروژه با مشارکت پیمانکاران مختلف و در ۱۵۳جبهه کاری فعال است و هیچ روز تعطیلی در روند اجرایی پروژه‌های فاضلاب اهواز وجود ندارد و کارگاه‌های فاضلاب در همه روزهای هفته ازجمله پنجشنبه و جمعه به‌صورت شبانه‌روزی فعال هستند تا شبکه فاضلاب اهواز تکمیل و مشکل فاضلاب این کلانشهر پس از سال‌ها رفع شود.

سرانجام شبکه فاضلاب
حالا و در روزهایی که وعده 2ساله داده شده دارد به پایان می‌رسد، معاون عمرانی استاندار خوزستان می‌گوید: طرح جامع فاضلاب اهواز به پیشرفت فیزیکی ۶۱درصدی رسیده است.
محمد خانچی با تأکید بر اینکه با نزدیک شدن به فصل بارش باران، هماهنگی بین دستگاه‌ها باید تقویت شود، می‌افزاید: ‌ فاضلاب خوزستان از اولویت‌های دولت است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، اجرای طرح‌های فاضلاب اهواز شتاب گرفته است.
معاون عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: پروژه جامع توسعه و بهبود فاضلاب اهواز از سال گذشته کلید خورد ‌ این طرح از مصوبه‌های سفر رئیس‌جمهوری به خوزستان بود.
مدیرعامل آبفای خوزستان هم با تأیید این پیشرفت به همشهری می‌گوید: قرار بود پروژه فاضلاب اهواز دوساله به نتیجه برسد، اما به‌دلیل توزیع اعتبار طرح سه‌ساله شد و سال آینده (1403) شاهد تکمیل طرح جامع فاضلاب اهواز و حل شدن مشکل این کلانشهر برای همیشه هستیم.
به‌گفته محمدرضا کرمی‌نژاد، در حال حاضر عملیات تکمیل شبکه فاضلاب اهواز با پیشرفت فیزیکی 61درصدی در 70جبهه کاری ادامه دارد و با عبور از بارش‌ها به این جبهه‌های کاری افزوده می‌شود.
او با بیان اینکه اعتبار امسال فاضلاب از 2بخش تملک و دارایی و عوارض وزارت نفت تامین شده است، می‌افزاید: 1050میلیارد تومان از محل تملک و دارایی و 1200میلیارد تومان از محل نفت (این اعتبار نفتی طی 3سال 1401تا 1403پرداخت می‌شود) است.
کرمی‌نژاد با تأکید بر اینکه اعتبار امسال شبکه فاضلاب هفته آینده به‌دست آبفا می‌رسد، گفت: طرح جامع افق 35ساله دارد و با تکمیل آن قرار نیست مشکلات آب‌گرفتگی یا بالازدن فاضلاب در این شهر تکرار شود.
او پیشرفت فیزیکی فاضلاب شهرهای دیگر ازجمله خرمشهر، آبادان، ماهشهر، بندر امام (ره)، دشت‌آزادگان و شادگان را هم خوب توصیف و تأکید کرد که فاضلاب این شهرها هم تا 1404 تکمیل خواهد شد.‌

مکث
آمادگی پیش از بارندگی   

‌نقاط بحرانی اهواز که پیش از بارندگی تکمیل می‌شوند شامل کوی رمضان، خیابان حضرت زینب(س)، کمپلو جنوبی، حصیرآباد، خیابان‌های دستغیب، یوسفی، آریاشهر، کسایی،  ۶۸ متری ۲ و 5منتهی به خیابان خرداد کیانپارس هستند.‌آن‌طور که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان می‌گوید با بهسازی و توسعه این نقاط بحرانی آب‌گرفتگی در سطح شهر به حداقل خواهد رسید.‌

به‌گفته محمدرضا کرمی‌نژاد، با تلاش تیم‌های عملیاتی تا قبل از آغاز بارندگی‌ها، کار اصلاح همه این نقاط به پایان خواهد رسید.
او همچنین با اشاره به آماده‌سازی ایستگاه‌های موجود و تجهیز آنها به پمپ افزود: تاکنون حدود ۴۵۰پمپ آماده شده و کار سرویس تابلوهای برق و لایروبی شبکه‌های فاضلاب نیز در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان   گفت: ۱۲۲کیلومتر از ۱۳۶کیلومتر نوار حفاری ایجاد شده در اهواز، ترمیم شده و کار ۱۴کیلومتر باقیمانده در ۳۳خیابان شهر اهواز به سرعت انجام خواهد شد. از این میزان ۱۱کیلومتر مربوط به شهر اهواز است  و 3کیلومتر از نوارهای حفاری در شهرستان کارون واقع شده است.
کرمی‌نژاد تأکید کرد که با تلاش پیمانکاران، تا آخر آبان‌ماه جاری کار ترمیم تمامی نوارهای حفاری شده در سطح شهر اهواز به سرانجام می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید