• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 4 آبان 1402
کد مطلب : 207069
+
-

همکاران محترم لطفاً روی مخ نباشید

همکاران محترم لطفاً روی مخ نباشید

حتما یک یا چند نفر در محیط‌های کاری هستند که همیشه بداخلاقند، همیشه به دیگران سخت می‌گیرند، همیشه اعصاب دیگران را خرد می‌کنند و طبیعتا همیشه منفورترین آدم در محیط کار هستند.
این معضل، منحصر به محیط کاری ما نمی‌شود و مسئله‌ای جهانی است. در واقع موضوع چنان به‌اصطلاح روی مخ است که امروز، روز جهانی همکاران بداخلاق است. گفته می‌شود از روزی که ما انسان‌ها‌ کار‌کردن به‌صورت گروهی را شروع کرده‌ایم، همیشه آن یک نفر در میان ما بوده و هر کاری که کرده‌ایم، با نه آوردن و بهانه‌گرفتن و عیب‌جویی، روزمان را خراب کرده است.‌ واقعا روزهایی هست که ترجیح می‌دهیم مرخصی بگیریم و به‌جایی برویم که رد و نشانی از این همکاران نباشد، اما چه می‌شود کرد که یک روز در سال که همین امروز است، روز بزرگداشت آنهاست. ایده این نیست که از این همکاران به‌خاطر اخلاق گندشان تشکر کنیم، بلکه باید طوری با آنها رفتار کنیم که دست‌کم کمی شرمنده و متنبه شوند و از این بداخلاقی روزمره‌شان در محل کار کم کنند. در واقع تمام ماجرا، طعنه‌زدن با رویکردی مثبت است چون در نهایت امید این است که با این کارها، آن همکارهای نه‌چندان دوست‌داشتنی، متوجه شوند که با رفتارهایشان زندگی را برای دیگران تلخ می‌کنند.
یک روش محبوب برای جشن‌گرفتن این روز، این است که همکاران معمولی، ملاحظات را کنار بگذارند و تا آنجا که می‌توانند بد‌اخلاق و روی مخ باشند. با این کار آنها می‌توانند به آن همکاران خاص که همیشه اینطور هستند، بفهمانند که تحملشان چقدر در تمام سال ‌سخت است. اما خیلی‌ها هستند که حتی به عمد و از روی قصد هم نمی‌توانند مثل آن چند آدم روی مخ بداخلاق و اخمو باشند. راه چاره برای آنها احتمالا این است که در این روز، همکارانشان را با مهربانی خفه کنند و با این کار آنها را در محذوریت قرار بدهند تا مگر کمی از دوز بداخلاقی‌شان را کم کنند.
اگر هم هیچ‌کدام از این کارها را دوست ندارید، می‌توانید در این یک روز لااقل کمتر به رفتارهای روی مخ همکارانتان توجه کنید و دست‌کم یک روز در سال هم که شده اجازه ندهید که ‌تفرعن و گوشت‌تلخی و بدبینی و بدعنقی و ناسازگاری‌شان روی اعصاب شما راه برود.
اگر هم احساس می‌کنید هیچ‌کدام از همکارانتان چندان روی مخ‌تان نیستند و هیچ رفتاری ندارند که شما را کلافه و مستأصل و ناایمن کنند، به‌شما تبریک می‌گوییم، چون یا در یک محیط کاری کامل و بی‌نقص کار می‌کنید، یا به‌احتمال بسیار بسیار زیاد، شما خودتان همان همکار روی مخ و بداخلاق هستید!


 

این خبر را به اشتراک بگذارید