• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 2 آبان 1402
کد مطلب : 206802
+
-

از اسب افتادند

این روزها آژاکس را چه می‌شود؟

از اسب افتادند

آژاکس پس از انتقال تن‌هاخ به منچستریونایتد و بازیکنانی که این مربی و دیگران از باشگاه هلندی به یغما بردند، رو به سراشیبی نهاد. حالا تیم پرافتخار اروپا در منطقه سقوط قرار دارد. در بازی‌های این هفته اردیویسه، آژاکس درحالی‌که با 2‌گل از اوترخت عقب بود، با ۳‌گل به بازی برگشت اما این پایان کار نبود و در دقیقه۸۸ گل تساوی را دریافت کرد. پس از این گل، هواداران عصبانی آژاکس لیوان پلاستیکی به سمت زمین پرتاب کردند و‌ مانند بازی مقابل فاینورد، باعث توقف بازی شدند. در نهایت پس از ادامه بازی در دقایق تلف‌شده، اوترخت قعرنشین گل چهارم را هم به ثمر رساند تا با 2‌پله صعود، جای آژاکس را بگیرد. این پایین‌ترین جایگاه آنها در لیگ در 35‌سال گذشته (اوت1988) است. البته آژاکس تا پایان هفته نهم، 2‌بازی از بقیه تیم‌ها کمتر انجام داده است. شاید در این شرایط بد نباشد نگاهی به سرنوشت آژاکس پس از جدایی تن‌هاخ داشته باشیم.
آلفرد شرودر که دستیار سرمربی پیشین بود، در تابستان گذشته جایگزین تن‌هاخ شد. این مربی 50‌ساله مدتی را زیرنظر سلف خود در پایتخت هلند گذرانده بود و به‌تازگی کلوب بروژ را به سمت قهرمانی لیگ دسته اول بلژیک در فصل 22-2021 در یک دوره 5ماهه هدایت کرده بود.
آژاکس با تن‌هاخ که در 143بار هدایت تیم با میانگین 2.45امتیاز در هر مسابقه دومین مربی برتر تاریخ آژاکس از لحاظ میانگین امتیازات بود، دوران خوبی داشت. جانشین او یعنی شرودر حتی نتوانست پایان فصل را ببیند و در ژانویه2023 پس از یک دوره 7‌بازی بدون برد در لیگ که باعث شد آژاکس در رده پنجم قرار بگیرد، اخراج شد. این طولانی‌ترین دوره بدون پیروزی آنها در اردیویسه از سال1965 بود. آژاکس همچنین پس از شکست در 4‌بازی از 6‌بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا کنار رفت؛ با شکست تحقیرآمیز 6-1 در خانه مقابل ناپولی که بزرگ‌ترین شکست این باشگاه از سال1964 بود.
پس از این نتایج ناامید‌کننده، جان هیتینگا از تیم جوانان جای شرودر را گرفت اما در نهایت آژاکس را سوم کرد که پس از فصل 09-2008 بدترین عملکرد این تیم در لیگ بود. آنها از لحاظ تعداد گل‌خورده(38) و تعداد شوت(630) بدترین عملکرد را در 15سال گذشته ثبت کردند. در نهایت آژاکس فصل را با 13‌امتیاز کمتر از فاینورد قهرمان به پایان رساند؛ بزرگ‌ترین فاصله آنها با قهرمان نهایی از فصل15-2014 (17امتیاز). مقام سوم همچنین به این معنی بود که آژاکس برای اولین‌بار در 13سال گذشته از لیگ قهرمانان اروپا محروم خواهد شد.
آنها فصل جدید را با مربیگری موریس اشتاین آغاز کردند؛ کسی که در فصل پیش اسپارتا روتردام را به رتبه ششم جدول رساند که بالاترین امتیاز آنها در 27‌سال گذشته بود. تیم او 60‌گل در لیگ به‌ثمر رسانده بود؛ 2برابر بیشتر از فصل قبل، درحالی‌که با 37‌گل دریافتی صاحب سومین خط دفاع برتر لیگ بود. با این‌حال، به‌نظر می‌رسد این مربی برای تیم بزرگی مثل آژاکس ساخته نشده باشد. تنها پیروزی لیگی آژاکس در این فصل مقابل هراکلس تازه صعود‌کرده به‌دست آمده و آنها اکنون برای اولین‌بار از سال1965 در 7‌بازی در تمام رقابت‌ها بدون برد هستند. تادیچ این روزها را می‌دید که در تابستان گذشته درخواست جدایی از باشگاه را داد و به فنرباغچه رفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید