• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20674
+
-

پارکینگ خودروسازان زیر ذره‌بین سازمان بازرسی

سراج: در مورد احتمال احتکار خودرو بررسی‌هایی انجام شده که به‌زودی نتایج آن را اعلام می‌کنیم

خودرو
پارکینگ خودروسازان زیر ذره‌بین سازمان بازرسی

علی ابراهیمی
خبرنگار

 درحالی‌که اختلال در سامانه فروش حرف نخست عرضه اینترنتی محصولات شرکت‌های خودروسازی داخلی است، دیروز رئیس سازمان بازرسی کل کشور برای بررسی وضع عرضه محصولات ایران خودرو راهی جاده مخصوص کرج شد.

از چندی پیش افزایش عرضه خودروهای داخلی به‌عنوان سازوکار تنظیم بازار برای مهار لجام‌گسیخته قیمت‌ها در حاشیه بازار مدنظر دولت و شرکت‌های خودروسازی قرار گرفته اما دیروز هم سامانه فروش محصولات ایران خودرو در سومین مرحله طرح عرضه برخی محصولات این شرکت با قیمت قطعی از دسترس خارج و متقاضیان خرید این خودروها با خطای 504 و پیام«مشترک گرامی با توجه به ترافیک بالا، لطفا چند لحظه بعد مراجعه کنید» مواجه شدند. در شرایطی که مشتریان از اختلال در سامانه فروش محصولات خودروسازان ناراضی هستند، دیروز رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بازدید از شرکت ایران‌خودرو، نظارت بر کم و کیف عرضه این محصولات را در دستور کار قرار داد.  

خودروسازان که با اجرای طرح‌های عیدانه به مناسبت عید سعید فطر افزایش عرضه خودرو را با هدف ساماندهی بازار دنبال می‌کنند، به‌دلیل افزایش شدید متقاضیان خرید، سامانه فروش محصولاتشان با اختلال مواجه شده است. چهارشنبه هفته گذشته هم در جریان اجرای طرح‌ جدید سایپا برای فروش 100هزار خودرو به مشتریان، سامانه فروش محصولات سایپا با مشکل مواجه شد. دیروز هم طرح فروش ایران خودرو برای عرضه قطعی محصولات به‌دلیل بالا نیامدن و خطای 504 سامانه فروش با مشکلاتی مواجه شد. این در شرایطی است که در طرح‌های جدید فروش شرکت‌های خودروسازی از عرضه برخی انواع محصولات پرتقاضای بازار مانند خودروهای تولید مشترک رنو و پژو خبری نیست اما سایر محصولات خودروسازان داخلی در قالب طرح‌های مختلف فروش به مشتریان عرضه خواهد شد.

همچنین با الزامات دولت به‌خودروسازان برای افزایش عرضه محصولاتشان به بازار، راه افتادن کمپین نخریدن کالاهای گران و رشد عرضه و تنوع طرح‌های فروش خودروهای داخلی، تب افزایش قیمت‌ها در حاشیه بازار برخی خودروهای وارداتی و تولید مشترک فروکش کرده است به‌نحوی که کاهش 20میلیون تومانی پژو 2008 و سیر نزولی قیمت ساندرو استپ‌وی و مزدا 3 در حاشیه بازار ازجمله مصادیق سیر نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو است اما اختلال در سامانه‌های فروش شرکت‌های خودروسازی زمینه نارضایتی خریداران واقعی خودرو را فراهم کرده است؛ موضوعی که باعث بازدید ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ایران خودرو و بررسی کم و کیف عرضه محصولات با حضور مسئولان این شرکت شد.


فروش قطعی و چند‌مرحله‌ای 

معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو در گفت‌وگو با همشهری با تأیید بازدید مسئولان و بازرسان سازمان بازرسی کل کشور از این شرکت بر تداوم عرضه محصولات این شرکت تا پایان سال برای جوابگویی بر تقاضای واقعی موجود در بازار خودرو تأکید و اعلام کرد: تا پایان امسال 116هزار دستگاه انواع محصولات ایران‌خودرو را با قیمت قطعی عرضه می‌کنیم و این شیوه عرضه با فروش مرحله‌ای و تدریجی محصولات ایران‌خودرو تداوم خواهد یافت. به گفته مصطفی خان‌کرمی، مرحله سوم فروش قطعی محصولات ایران خودرو ویژه عید سعید فطر از ساعت 11دیروز(شنبه دوم تیرماه) آغاز شد و نام‌نویسی تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه خواهد داشت.

در این طرح خودرو‌های خانواده محصولات پژو 405، پژو 206، پارس، سمند و رانا با موعد تحویل مهر تا اسفند 97 عرضه شده است. همچنین قیمت محصولات در این طرح قطعی و پرداخت آن در 2مرحله خواهد بود. واریز ودیعه دوم این طرح مشارکت در تولید، یک‌ماه پس از نام‌نویسی از اول تا دهم مردادماه97 تعیین شده است. او افزود: مشتریان می‌توانند به‌تدریج خودروی مورد نیاز خود را براساس ضوابط اعلام شده از طریق نمایندگی‌های فروش یا سامانه اینترنتی این شرکت خریداری کنند.  وی تأکید کرد: مراجعه یکباره کاربران موجب شد تا سامانه فروش با مشکل مواجه شود اما برای تأمین نیاز مشتریان به محصولات این شرکت مشکلی نیست و مشتریان واقعی می‌توانند با شکیبایی و صبر و مراجعه تدریجی به سامانه فروش نسبت به خرید خودروی مورد نیاز خود با قیمت مصوب و قطعی اقدام کنند.


بررسی احتکار خودروهای داخلی 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حاشیه بازدید از خطوط تولید ایران خودرو اعلام کرد: موضوع احتکار خودروها به ایران خودرو مربوط نیست. او در عین حال تأکید کرد: در مورد احتمال احتکار خودرو در سایر تولید‌کنندگان نیز بررسی‌هایی انجام شده که به‌زودی نتایج آن را اعلام می‌کنیم. به گزارش همشهری، ناصر سراج، افزود: از زمان التهاب بازار در 2بخش خودروهای داخلی و خارجی سازمان بازرسی حضور مستمر داشته و در ارتباط مستقیم با مدیرعامل ایران خودرو درباره قیمت‌های حاشیه بازار تصمیماتی اتخاذ شده است. او با تأکید بر اینکه سودهای حاشیه بازار به جیب دلال می‌رود و نه خودروساز، گفت: در این میان خودرو سازان با افزایش ظرفیت تولید برخی محصولات، برنامه‌های فروش متنوعی را اجرا کرده‌اند. باید دست دلالان و سودجویان را از بازار کوتاه کنیم. سراج افزود: در روزهای اخیر قیمت بازار خودرو کاهش قابل توجهی داشته اما این موضوع کافی نیست.

با ایران خودرو توافق کرده‌ایم که خودروها را به‌دست مصرف‌کننده واقعی رسانده و عملکرد نمایندگی‌ها را کنترل کنند تا خودرو به‌دست عوامل برهم زننده تعادل بازار نرسد. همچنین سایت فروش ایران خودرو باز بوده و برنامه فروش اجرا می‌شود و این روند ادامه دارد. هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو نیز با بیان اینکه میزان تولید در 3‌ماه نخست سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته، گفت: با همکاری کارگران خطوط تولید ظرفیت خودروهای پرطرفدار بازار را افزایش داده و سازوکاری را در برنامه‌های فروش به‌کار گرفته‌ایم تا خودرو به‌دست مشتری واقعی برسد. او ممنوعیت صلح خودروهای ثبت نام شده و ثبت نام هر کد ملی یک دستگاه خودرو را ازجمله این سازو کارها برای حذف بازار سیاه دانست.


 توقف تولید و عرضه برخی خودروها 

جای خالی محصولات تولید مشترک در سبد فروش اینترنتی محصولات شرکت‌های خودروسازی در حالی است که تازه‌ترین گزارش‌ها از کاهش و توقف تولید برخی خودروها حکایت دارد. بنابر گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در اردیبهشت‌ماه امسال تولید 4مدل خودرو سواری در خودروسازان داخلی متوقف شده است.

در این مدت تولید پارس تندر متوقف شده و از ۹۵۱ دستگاه در اردیبهشت‌ماه ۹۶ به صفر کاهش یافته است. همچنین تولید ام‌وی‌ام ۵۵۰ نیز با کاهش ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۷۰۹ دستگاه در اردیبهشت‌ماه سال گذشته به صفر رسیده، تولید آسا B50  نیز با ۱۰۰ درصد کاهش از ۹۹ دستگاه در اردیبهشت‌ماه ۹۶ به صفر کاهش یافته و در نهایت تولید جک J50 نیز در اردیبهشت‌ماه امسال متوقف شده و از ۵۲۹ دستگاه در اردیبهشت‌ماه سال گذشته به صفر رسیده است.

با وجود این، تولید سایر خودروهای سواری افزایش یافته به‌گونه‌ای که طی اردیبهشت‌ماه امسال تولید انواع سواری با افزایش ۴۰.۱۸ درصدی نسبت به اردیبهشت‌ماه ۹۶ همراه بوده است. از سوی دیگر مصطفی خان‌کرمی، معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو در مورد علت تحویل‌نشدن برخی خودروهای تولید مشترک مانند محصولات مشترک رنو مانند انواع تندر90 در چارچوب طرح‌های جدید فروش اینترنتی به مشتریان گفت: قبلا مقرر شده بوده تا رنو با تأمین قطعات روزانه 350دستگاه خودرو تندر 90 را تولید و به مشتریان عرضه کنیم اما به‌دلیل کاهش تولید اکنون روزانه 60 تا 70دستگاه خودرو تولید می‌شود که با این روند از بهمن‌ماه سال گذشته فروش محصولات رنو را متوقف کرده‌ و در این زمینه تعهدات معوق داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید