• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20670
+
-

رقابت داغ بازارها برای کسب بازده بیشتر

دلار با 58/5 درصد پربازده‌ترین بازار از اول امسال تاکنون بوده است

بازارها
رقابت داغ بازارها برای کسب بازده بیشتر

با رشد نیم‌درصدی بورس تهران در مبادلات روز گذشته مقدار بازده بورس به مرز 14درصد رسید و این بازار یک گام دیگر برای پیشی گرفتن از سایر بازار‌ها برای کسب بازده بیشتر، پیش‌روی کرد.

به گزارش همشهری، رشد قیمت‌ها در بازار‌ها به حدی شتابان شده که اغلب سرمایه‌گذاران را شگفت‌زده کرده است. هنوز ابعاد و دلایل این مقدار رشد در بازار‌ها به‌طور کامل بررسی و اعلام نشده است اما مسئولان دولتی در اظهارنظر‌های مختلف معتقدند بخش زیادی از این رشد، روانی است اما عمده اقتصاددانان دلیل رشد قیمت‌ها در بازارها را ناشی از عوامل اقتصادی ازجمله رشد نقدینگی می‌دانند که در طول سال‌های گذشته ساختار‌های اقتصاد را هم دچار تغییر کرده است. در چنین شرایطی با وجود اینکه بازده بورس تهران از اول امسال تاکنون بیش از همه بازار‌ها در میان بورس‌های معتبر جهان بوده است اما این مقدار بازده در مقابل بازارهای طلا و ارز ناچیز است و نمی‌تواند به جذب سرمایه‌های بیشتر منجر شود.

به‌زعم تحلیلگران چنانچه دولت نتواند سرمایه‌ها را به سمت بورس هدایت کند اثرات تورمی ناشی از رشد نقدینگی قادر است از طریق رشد قیمت‌ها در بازارهای طلا و ارز بنیان‌های اقتصاد را با چالش جدی مواجه کند؛ زیرا از نظر علمی این فقط بازار سرمایه است که قادر است از طریق جذب نقدینگی اولا اثرات تورمی را خنثی کند و دوم اینکه به تجهیز منابع و توسعه اقتصاد منجر شود. اگرچه هنوز نقدینگی که ارزش آن 1400میلیارد تومان برآورد می‌شود به‌طور شایسته به سمت بورس هدایت نشده است اما از هفته آخر خرداد‌ماه بخشی از سرمایه‌ها به سمت بورس روی آورده و به رشد شاخص بورس منجر شده‌اند؛ با این حال این مقدار رشد هنوز با بازار‌های طلا و ارز قابل رقابت نیست اما پیش‌بینی می‌شود درصورت تداوم رویه صعودی بورس به شکل کنونی مقدار بازده بورس تهران از سایر بازار‌ها تا پایان سال‌جاری بیشتر شود.

رشد 58/5 درصدی دلار
اطلاعات آماری از مقدار رشد بازار‌ها در بهار امسال نشان می‌دهد در این مدت افرادی که دلار خریده‌اند بیش از سایرین با رشد ارزش دارایی‌هایشان مواجه شده‌اند.
مطابق این اطلاعات ارزش هر دلار آمریکا از اول سال تاکنون 5/58درصد رشد کرده است و از 4857تومان دیروز به محدوده 7700تومان رسیده، این به‌معنای آن است که قیمت هر دلار آمریکا در بهار امسال2850تومان افزایش یافته است که این مقدار رشد بی‌سابقه برابر با رشد ارزش دلار در طول یک‌دهه است.
در همین مدت قیمت هر سکه بهار آزادی با 57.3درصد افزایش از یک میلیون و 570هزار تومان به 2میلیون و 470هزار تومان رسیده است. در این مدت قیمت هر سکه 900هزار تومان گران‌تر شده است که در تاریخ اقتصاد ایران بی‌سابقه است. قیمت هر یورو هم در فصل بهار با 53.7درصد افزایش از 5836تومان به 8هزارو 970تومان در پایان مبادلات دیروز رسید.


بورس تهران بالاتر از سایر بورس‌ها
با وجود اینکه مقدار رشد بورس تهران در فصل بهار در مقابل بازار طلا و ارز در ابعاد داخلی کمتر بوده اما این مقدار رشد بسیار بیشتر از بورس‌های معتبر جهانی است.
اطلاعات آماری نشان می‌دهد بازده بورس تهران در پایان مبادلات دیروز که شاخص بورس نیم‌درصد دیگر رشد کرد به محدوده 14درصد رسید که این مقدار بیشترین رشد در میان بورس‌های معتبری نظیر نیویورک، آلمان، پاریس، لندن، اسپانیا، آمستردام، توکیو، هنگ‌کنگ، شانگهای، بمبئی و کوالالامپور است. در این مدت شاخص داوجونز در بورس نیویورک 0.2درصد و شاخص اس‌اندپی فقط 2درصد رشد کرده است. همچنین بازده بورس‌های آلمان پاریس و لندن به‌ترتیب 3.9، 2.9 و 8.3درصد بوده است.
در عین حال مقدار بازده بورس تهران در مقابل سایر بورس‌های بزرگ منطقه مانند بورس عربستان، ترکیه و دبی هم بیشتر بوده است. در بهار امسال مقدار بازده بورس عربستان 5.9درصد بوده و بورس استانبول ترکیه هم در بهار امسال 18.1درصد افت را تجربه کرده است. بورس دوبی امارات هم در همین مدت 8.2درصد افت کرده است.
داده‌های آماری نشان می‌دهد ارزش سهام 30شرکت بزرگ بورس تهران در بهار امسال به‌طور میانگین 24.1درصد رشد کرده است. میانگین بازده 50شرکت فعال بورس تهران هم 15درصد بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید