• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20666
+
-

برخورد با گرانفروشی 55 درصدی گوشی تلفن همراه

وزیر ارتباطات: گزارش اختصاص ارز به همه گوشی‌های واردشده در همین هفته عملیاتی می‌شود و تخلفات قابل پیگیری است

برخورد با گرانفروشی 55 درصدی گوشی تلفن همراه

علی ابراهیمی
خبرنگار

رشد 55درصدی قیمت برخی انواع گوشی تلفن همراه در بازار در شرایطی است که با اجرای آخرین مرحله طرح رجیستری در اردیبهشت‌ماه امسال، مقرر شده بود تا واردات همه گوشی‌های تلفن همراه از طریق مبادی رسمی و به شکل قانونی صورت گرفته و مشکلی برای تخصیص ارز به واردات این کالا وجود نداشته باشد.

با وجود این وارد‌کنندگان همچنان با استناد به تخصیص نیافتن ارز 4200تومانی به واردات این کالا از رشد 30 تا 40درصدی قیمت گوشی موبایل خبر می‌دهند. موضوعی که واکنش محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و پیگیری و اعلام روند تخصیص ارز به وارد‌کنندگان این کالا را به‌دنبال داشته است.

واردات مسافری؛ ترفند تازه بازرگانان 
رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی از گرانی 30 تا 40درصدی قیمت گوشی موبایل به‌دلیل تخصیص نیافتن ارز دولتی به واردکنندگان خبر داد و به مهر گفت: بازرگانان به‌جای واردات رسمی، گوشی مسافری می‌آورند. مهدی محبی، با اشاره به وضعیت بازار گوشی تلفن همراه درپی نوسان نرخ ارز طی هفته‌های اخیر، افزود: بازار گوشی موبایل به‌دلیل ‌تخصیص نیافتن ارز دولتی به این صنف و مشکلات واردات، دچار وضعیت وخیمی است و طی ۲۰روز گذشته شاهد افزایش ۳۰ تا ۴۰درصدی قیمت انواع گوشی در این بازار بوده‌ایم. وی با بیان اینکه به‌دلیل مشکلات موجود، واردکنندگان از واردات گوشی به‌صورت رسمی خودداری می‌کنند، افزود: بازرگانان موبایل، کارت بازرگانی را کنار گذاشته و به‌صورت شخصی از طریق گذرنامه به‌صورت مسافری، گوشی وارد می‌کنند. محبی در مورد این ترفند جدید بازرگانان موبایل انجام می‌شود، گفت: هم‌اکنون به دلایلی که مشخص نیست، سیستم گمرک باز است و هر مسافر با یک گذرنامه می‌تواند تا ۵هزار گوشی را به‌صورت مسافری وارد کشور کند. به همین دلیل بازرگانان با پرداخت عوارض گوشی مسافری، به واردات گوشی اقدام می‌کنند و دست از واردات رسمی تجاری کشیده‌اند. رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی با بیان اینکه تنها درصورتی‌که ارز ۴۲۰۰تومانی به این صنف اختصاص داده شود، امکان بازگشت قیمت وجود دارد، افزود: این موضوع را باید بانک مرکزی و وزارت صنعت پیگیری کنند که هم‌اکنون نیز شنیده می‌شود، برای این صنف دلار ۶۵۰۰تومانی درنظر گرفته شده است. چنانچه این اتفاق بیفتد، نمی‌توان امیدوار بود که قیمت گوشی به قیمت اولیه خود بازگردد. وی با بیان اینکه گفته شده که ظرف 2هفته آینده، تکلیف این موضوع مشخص می‌شود، افزود: درصورتی که دلار ۴۲۰۰تومانی به این صنف تعلق بگیرد، وضعیت آشفته این بازار تا حدی آرام خواهد شد.

پذیرش گرانفروشی ۵۵درصدی گوشی موبایل
اظهارنظر فعالان صنفی در مورد تداوم روند صعودی قیمت گوشی تلفن همراه در بازار موجب شد تا دیروز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به اظهارات یکی از کاربران فضای مجازی در مورد گرانفروشی ۵۵درصدی موبایل در بازار، این انتقاد را وارد قلمداد کرده و از پیگیری این موضوع خبر دهد. این کاربر در توییتی خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستار تشریح داستان افزایش قیمت موبایل در کشور شد ه و با طرح سؤالی کلی با عنوان «داستان چیست؟» اینگونه توییت کرده بود: «مگر تمامی موبایل‌ها به‌صورت قانونی وارد کشور و رجیستر نمی‌شوند؟ اگر به‌صورت قانونی وارد می‌شوند، با دلار 4200تومان وارد شده‌اند پس چرا قیمت موبایل‌ها در بازار با دلار بیش از 6500تومان است؟! وزارت ارتباطات چه می‌کند؟ تعزیرات چه می‌کند؟» این اظهارنظر، واکنش وزیر ارتباطات را برانگیخت و محمدجواد آذری‌جهرمی با بیان اینکه انتقاد وارد است، این‌گونه پاسخ داد: هفته گذشته پیگیری‌هایی در این‌باره داشتم؛ اکنون امکان شفاف‌سازی و گزارش اختصاص ارز در مدت اخیر به همه گوشی های واردشده در کشور به‌وجود آمده است و در همین هفته عملیاتی خواهد شد. وی که در صدر هیأتی برا‌ی افتتاح دفاتر ICT روستایی و چندین پروژه ارتباطی به استان کرمان سفر کرده است با تأکید بر اینکه تخلفات صورت‌گرفته در بازار موبایل قابل پیگیری است وعده داد که امروز در کرمان از طریق خبرنگاران در این زمینه بیشتر خواهد گفت.

شرایط تخصیص ارز واردات موبایل
شرایط تخصیص ارز به واردات موبایل و انواع تجهیزات سخت افزاری و کالای رایانه مشخص شد . براساس مذاکرات انجام شده بالاخره ارز دولتی به صنف موبایل و رایانه به‌عنوان کالاهای شامل دسته دوم و سوم ارزی تعلق خواهد گرفت. دسته دوم (کالاهای واسطه‌ای) شامل اقلامی چون مواداولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مانند ماشین آلات و همچنین برخی گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ و لوازم کامپیوتری می‌شود که دلار ۴۲۰۰تومانی از محل صادرات پتروشیمی، فولاد و مواد معدنی و سامانه نیما به واردات آنها اختصاص پیدا می‌کند. کامپیوتر، لپ‌تاپ و قطعات اصلی این تجهیزات در دسته دوم کالاهای مشمول دلار ۴۲۰۰تومانی قرار گرفته‌اند و کالاهای ضروری شامل نوت بوک، تبلت، سیستم‌های سرور، درایو نوری، مادربورد، کارت گرافیک و کارت صدا و ویدئو است؛ همچنین ردیف دیگری با عنوان سایر درنظر گرفته شده که شامل سایر کالاها با حقوق ورودی ۵درصد می‌شود. در این فهرست، نمایشگرها و کیس کامپیوتر در دسته سوم ارزی قرار گرفته و حقوق ورودی آ‎نها به‌دلیل حجم انبوه تولید داخل و حمایت از کالای داخلی ۲۶درصد تعیین شده است. در ادامه تجهیزاتی ازجمله مودم، تجهیزات شبکه و کارت شبکه در فهرست دوم قرار دارند و مشمول ارز ۴۲۰۰تومانی هستند که برای مودم ۱۰درصد و تجهیزات شبکه ۵درصد حقوق ورودی اعلام شده است. نحوه تخصیص ارز برای واردات تلفن همراه به قیمت دستگاه مورد نظر بستگی دارد؛ در واقع موبایل اگر حداکثر ۳۰۰دلار قیمت داشته باشد در دسته دوم ارزی قرار می‌گیرد و از طریق ارز ۴۲۰۰تومانی وارد کشور می‌شود اما درصورتی‌که تلفن همراه بیشتر از ۳۰۰دلار قیمت داشته باشد در اولویت سوم قرار می‌گیرد و از طریق فرمول نرخ دلار ۴۲۰۰تومانی به اضافه قیمت اظهارنامه صادراتی تأمین اعتبار می‌شوند.

تخصیص ارز موبایل؛ به‌زودی
سیدمحمود صفار، رئیس اتحادیه واردکنندگان موبایل، و تبلت و لوازم جانبی درخصوص وضعیت تخصیص ارز به صنف موبایل به ایبِنا گفت: به‌زودی فرایند تخصیص ارز به این صنف در سامانه نیما آغاز می‌شود؛ موبایل کالای لوکس نیست اما مورد نیاز تمامی افراد از قشر کارگر تا مدیران دولتی و خصوصی جامعه است به همین دلیل نحوه تخصیص ارز به موبایل براساس قیمت است تا موبایل‌ها تا سقف قیمتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از ارز دولتی استفاده کنند.سیدمهدی میر مهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه نیزگفت: صنف رایانه و موبایل از اصناف سودآور با گردش مالی بالا است و توجه دولت می‌تواند بازار این موبایل و رایانه را از رکود خارج کند؛ درصورتی‌که دولت بتواند ارز مورد نیاز برای واردات انواع کالاهای رایانه را فراهم کند، حباب ایجاد شده به‌دلیل کمبود تجهیزات در بازار تخلیه می‌شود و قیمت‌ها واقعی خواهد شد چرا که  بالغ بر ۹۸درصد از کالاهای حوزه موبایل و رایانه وارداتی است .


   واردات ۷۳۶هزار دستگاه گوشی تلفن همراه 
تازه‌ترین آمار گمرک ایران از واردات بیش از ۷۳۶هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به کشور حکایت دارد و واردات انواع گوشی تلفن همراه در سال‌جاری ۱۶۳درصد افزایش داشته است. براساس این آمار طی 2ماهه نخست سال‌جاری ۷۳۶هزار و ۶۱۰دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۱۰۹میلیون و ۲۵۰هزار دلار وارد کشورمان شده که نسبت به‌مدت مشابه سال۹۶ از نظر ارزشی ۱۶۳ و ۲۲ صدم درصد افزایش یافته است؛ در دو ماهه نخست سال گذشته ۲۸۲ هزار و ۶۷۲ دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۴۱ میلیون و ۵۰۶ هزار دلار وارد کشورمان شده بود. گمرک ایران همچنین اعلام کرد: کلیه مسافران ورودی مکلفند حداکثر ظرف ۳۰ روز از تاریخ ورود به کشور نسبت به ثبت IMEI تلفن همراه خود در سامانه اظهار گوشی تلفن همراه مسافری به آدرس اینترنتی http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister اقدام کنند. گمرک ایران همچنین به واردکنندگان گوشی تلفن همراه مسافری و تجاری هشدار داد تا در ثبت کد شناسه بین‌المللی (IMEI) گوشی‌ها در سامانه گمرک دقت کنند چرا که درصورت هرگونه مغایرت و اشتباه در ثبت این کد با مشخصات گوشی تلفن همراه امکان فعال‌سازی‌ و رجیستری وجود نخواهد داشت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید