• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 30 مهر 1402
کد مطلب : 206617
+
-

تابوت‌های دست‌ساز

کتاب پلیسی
تابوت‌های دست‌ساز

علی‌الله سلیمی، روزنامه‌نگار

کتاب «تابوت‌های دست‌ساز: گزارش واقعی از یک جنایت آمریکایی» نوشته ترومن کاپوتی با ترجمه بهرنگ رجبی اثر جنایی- معمایی است که از سوی انتشارات چشمه منتشر شده است. ماجراهای این داستان از این قرار است که در دهه‌ 70میلادی یعنی از مارس 1975در دهکده‌ کوچکی در غرب آمریکا چندین قتل مرموز و پیچیده اتفاق می‌افتد. هیچ‌کدام از این قتل‌ها با هم ارتباطی ندارند اما تنها چیزی که بین آنها مشترک است یک تابوت دست‌ساز کوچک است که هر کدام از آنها قبل از مرگ خود از قاتل هدیه می‌گرفتند.
کارآگاه جیک‌پیر از طرف دایره تحقیقاتی ایالت مأمور است تا به این پرونده عجیب و معماگونه رسیدگی کند. ترومن کاپوتی دوست جیک‌پیر که نویسنده است همراه او می‌شود تا بفهمند راز این قتل‌های زنجیره‌ای چیست و به‌دنبال قاتل و انگیزه‌های او هستند، اما اوج داستان زمانی است که آنها بعد از چند قتل متوجه می‌شوند که این جنایت‌ها کار چه‌کسی است و با چه انگیزه‌ای مرتکب چنین جنایتی شده است؛ اما مشکل آنها در این است که هیچ مدرک و ادله‌ محکمه پسندی برای دستگیری او ندارند و با وجود این قاتل به قتل‌های خود ادامه می‌دهد و... داستان کتاب تابوت‌های دست‌ساز از یک جنایت واقعی که در سال 1975در آمریکا اتفاق افتاده گرفته شده است.
ترومن کاپوتی، نویسنده این کتاب خود با نام ت.ک به‌عنوان یکی از شخصیت‌های اصلی و دوست کارآگاه در این پرونده حضور دارد. با خواندن این کتاب می‌توان به‌نوعی کاپوتی را بهتر شناخت چرا که او در این اثر مستقیم حضور دارد. این کتاب در ژانر پلیسی، جنایی و معمایی نوشته‌شده است. فضاهای هولناک و رعب‌آور این داستان برای خواننده شبیه دیدن یک فیلم رمزآلود و معمایی جذاب خواهد بود. زبان کتاب ساده و روان است. کاپوتی این کتاب را به شکل گزارشی و گفت‌وگو محور نوشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید