• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 دی 1396
کد مطلب : 2066
+
-

تحقق رویاهای کودکی در معدن

گفت‌و‌گو با محمدمهدی سلیمی، جوان‌ترین کارآفرین کشور

یزد
تحقق رویاهای کودکی در معدن

وحید استرون / خبرنگار:

   محمدمهدی سلیمی متولد 1373 در آباده استان فارس است. او به عنوان جوان‌ترین کارآفرین کشور در حوزه معدن در 15 سالگی کارآفرینی در زمینه فناوری اطلاعات را تجربه و در 17 سالگی کارش را در حوزه معدن آغاز کرد.  سلیمی در حال حاضر مدیر بهره‌برداری یک مجتمع معدنی و عضو فعال خانه معدن فارس و یزد است. گفت‌و‌گوی ما را با این جوان که برای 120 نفر به صورت مستقیم و هزار نفر غیر مستقیم کارآفرینی کرده است، بخوانید.   

چطور یک جوان متولد دهه 70 با این سن توانست کارآفرینی کند؟

من از 15 سالگی کارآفرینی را تجربه کرده‌ام و در همه زمینه‌ها در مقام کارفرما مجموعه خودم را مدیریت می‌کردم، اما این کافی نبود. اوایل 17 سالگی‌ام به دنبال ایده‌ای برای اشتغال‌زایی بودم. همواره می‌خواستم رویای کودکی‌ام را محقق کنم. این آرزوی دوران شیرین کودکی در سال ۹۱ با همه سختی‌ها و مشکلات با کمک پدرم و همکاری نزدیکانم محقق شد.

 چرا این حوزه (معدن) را برای فعالیت انتخاب کردید؟

اگر 10 اقتصاد برتر دنیا را مطالعه کنیم به روشنی درمی‌یابیم اکثر این کشورها معدنی‌اند. این کشورها در ابتدا با استخراج از معادن، صنایع بزرگ معدنی را پایه‌گذاری کرده‌اند و سپس با درآمد ناشی از معدن و صنایع وابسته، زیرساخت‌های علم، فناوری و گردشگری را توسعه داده‌اند. این الگو می‌تواند برای کشورهای معدنی کارآمد باشد. ایران دارای ظرفیت‌ها و مزیت‌های مهم معدنی است و بدون تردید بهره‌برداری از معادن کشور که از پایه‌های اقتصاد مدرن به شمار می‌آیند، یک عامل کاملا مثبت و مهم در رشد و توسعه اقتصادی محسوب می‌شود. با وجود این، نبود مطالعات منطقه‌ای، بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری هدفمند و محرومیت از تکنولوژی و تجهیزات روز، معضلی اساسی در صنایع معدنی کشور است و این امر موجب شده بخش معدن دچار رکود شود و سهم کمی در چرخه اقتصادی کشور داشته باشد. من هم به دلیل همجواری با مناطق معدنی و هم این‌که یزد قطب کاشی و سرامیک ایران است از نزدیک شاهد مسائل مربوط به این حوزه بودم و همواره این معضل برایم دغدغه بود.

سن شما برای چنین تجربه‌ای بسیار پایین بود. دلیل اصلی موفقیت خود را چه می‌دانید؟

برای موفقیت در هر کاری پس از تعیین هدف باید از همه امکانات و توان خود بهره گرفت و در این صورت با توکل به خدا و تلاش پله‌های موفقیت را طی کرد. 

بنابراین تصمیم به احیای معدن پرسپولیس گرفتید؟

این یکی از دلایل مهم بود و دیگر این‌که ایران به عنوان یکی از 15 کشور معدنی دنیا تاکنون طرح‌ها و برنامه‌های متعددی را در بخش معدن و صنایع معدنی اجرا کرده است و در 2 سال اخیر شاهد جهت‌گیری کاملا قدرتمندانه و پررنگ دولت در حوزه صنایع معدنی بوده‌ایم، اما در بخش معدن انتظار بیشتری از دولت وجود دارد. چیزی که معدنکاران چشم‌انتظار و امیدوار به آن هستند این است که در این تحول و توسعه جایگاه ویژه‌ای برای بخش خصوصی تعریف شود.

به نظر شما نقش معادن در خودکفایی و اقتصاد مقاومتی چیست؟

ورود به بازارهای رقابتی نیاز به بهره‌وری از مزیت‌های موجود دارد، اما زیرساخت‌ها و زمینه‌های رشد و تعالی بخش معدنی کشور فراهم نیست. زمانی معادن کشورمان می‌توانند در زمینه اقتصاد مقاومتی گام‌های بزرگ و مهمی بردارند که صادرات مواد خام به طور عملی متوقف شود. در حال حاضر مواد معدنی به صورت تناژ وارد کشورهایی مثل چین، امارات، هند و روسیه می‌شود و آن کشورها مواد فراوری شده را به صورت کیلو و گرم به کشور خودمان می‌فروشند. این کارکرد با اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد. به امید روزی که این نعمت خدادادی به طور صحیح و به صورت فراوری شده وارد بازارهای خارجی شود.

به عنوان یک کارآفرین موفق چه توصیه‌ای به جوانان جویای کار دارید؟

من افتخار داشتم که با شهید مدافع حرم حمید قاسم‌پور در دوران تحصیل، در انجمن‌های شورا و بسیج دانش‌آموزی و در جمعیت هلال احمر دوستی و همکاری‌ بسیار مثبتی داشته باشم و توصیه‌ای را که این شهید بزرگوار به من داشت، همیشه به خاطر خواهم داشت و امیدوارم همه جوانان شهرم آن را به کار بندند: «سعی کنیم هر روز به دنبال ایده‌پردازی و هدف‌گذاری باشیم و فقط به هدف‌هایمان فکر و برای رسیدن به آن تلاش کنیم». 

این خبر را به اشتراک بگذارید