• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 30 مهر 1402
کد مطلب : 206590
+
-

قلب جهان برای غزه می‌تپد

پویش «سلام یا مهدی» مردم جهان به یادمظلومیت غزه

گزارش1
قلب جهان برای غزه می‌تپد

رضا عمویی - علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

این روزها اگرچه غزه زیر بمباران جنگنده‌های اشغالگران صهیونیست است، اما حامیان آرمان فلسطین در فضای مجازی دست به کار شده‌اند تا بگویند با وجود اسارت غزه  و در محاصره اشغالگران بودن، صدای آن در جهان طنین انداز شده است؛ صدای مظلومیت، آزادی و دادخواهی ملتی که 75سال است فقط یک خواسته دارد: «آزادی وطن». به‌تازگی نیز پویشی جهانی در شبکه‌های ارتباط جمعی و فضای مجازی به راه افتاده که در آن گروهی از شهروندان با ملیت‌های مختلف سرود ماندگار «سلام یا مهدی» (نسخه لبنانی سرود سلام فرمانده)‌ را این بار در حمایت از فلسطین همخوانی می‌کنند.
سلام «یا مهدی» به زبان عربی با همان ریتم و آهنگ، سرود پرطرفدار «سلام فرمانده» بازخوانی شده است و در آن مشارکت‌کنندگان در قالب پویشی خودجوش عبارت «یا مهدی» را بارها تکرار می‌کنند. تکرار عبارت «یا مهدی» در این سرود با توجه به حجم خونریزی‌ها و جنایت‌های غیرانسانی رژیم صهیونیستی علیه شهروندان فلسطینی ساکن غزه صورت می‌گیرد و در آن کاربران به نوعی تلاش دارند تا ظهور منجی عالم بشریت، حضرت مهدی(عج) را پس از فراگیر شدن ظلم‌ها و خونریزی‌های فراوان، یادآوری کنند. این پویش جهانی که برخی نیز آن را «چالش سلام یا مهدی» توصیف کرده‌اند، در فضای مجازی و در برخی از بسترهای ارتباطی مانند فیسبوک و تیک تاک فراگیر شده است و کاربرانی با ملیت‌های گوناگون از هر 5قاره جهان با همخوانی آن، حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام می‌کنند. کاربرانی از روسیه، آفریقای جنوبی، کره‌جنوبی، آمریکا، انگلیس، فرانسه، سوئیس، تاجیکستان و قزاقستان و ازبکستان وکشورهای عربی و صدها کشور دیگرکه  با زدن ماسک پرچم فلسطین، سرود «سلام یا مهدی» یا همان «سلام فرمانده»‌ عربی را با احترام نظامی به مهدی موعود(عج) زمزمه می‌کنند.

میلیون‌ها شرکت‌کننده در پویش «سلام یا مهدی»
با فراگیر شدن پویش مجازی «سلام یا مهدی» تا‌کنون ۱۸۰هزار پست و ده‌ها میلیون بازدید در تیک تاک و دیگر برنامه‌های مجازی ارتباطی از سوی کاربران مختلف اعم از مسلمان و غیرمسلمان از کشورهای مختلف، ثبت شده است. در عین حال فراگیر شدن مشارکت و همراهی کاربران اهل سنت و مسیحی، اروپایی، کره‌ای، آمریکایی در این پویش در کنار کاربران شیعه مذهب، باعث حیرت ناظران بین‌المللی شده و آن را نشانه جهان شمول بودن ارزش‌های انسانی و بشری در همه ادیان الهی دانسته‌اند.

بسیج افکارعمومی در «جان فلسطینیان مهم است»
همراهی جهانی با پویش‌‌های مجازی حمایت از فلسطین در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی سابقه‌ای چندین ساله دارد و پیش تر در‌ماه می‌2021، بسیاری از کاربران در سرزمین‌های اشغالی، غزه و خارج از فلسطین، شاهد بسیج بی‌سابقه‌ افکار عمومی در مناطق مختلف جهان در حمایت از حقوق فلسطینی‌ها بودند. این پویش زمانی شکل گرفت که جهان پس از مشاهده سرکوب در مناطق فلسطینی توسط رژیم اسرائیل علیه اشغالگران هم صدا شد. در آن زمان پویش «جان فلسطینیان مهم است» توانست از فضای مجازی به خیابان های‌ برخی از شهرهای غربی وارد شود و عمده شعار این پویش از جنبش «جان سیاهان مهم است» اقتباس شده بود. جنبشی که به دنبال احقاق حقوق سیاه پوستان در آمریکا بود و پس از آن فلسطینی‌ها این پویش را در فیسبوک پرطرفدار کردند. این جنبش باعث شکل‌گیری راهپیمایی‌ها و اعتراضاتی در برخی از شهرهای اروپایی مانند لندن، پاریس و برلین در حمایت از حقوق فلسطینی‌ها شد.

ترند جهانی #فلسطین_آزاد
در برخی از مقاطع زمانی مانند اکنون، حمایت از فلسطین در فضای مجازی پررنگ‌تر دنبال شده است. ازجمله در سال 2020وقتی رئیس‌جمهور وقت آمریکا، دونالد ترامپ از طرح خود در مورد فلسطین با نام «معامله قرن» رونمایی کرد، هشتگ فلسطین آزاد تبدیل به برترین ترند جهانی توییتر( ایکس) شد و حدود 60هزار توییت پیرامون هشتگ فلسطین آزاد ایجاد شد. همچنین عملیات یک هفته‌ای اسرائیل علیه غزه در سال 2021که منجر به کشته شدن بیش از 200شهروند فلسطینی شد، بار دیگر هشتگ فلسطین آزاد را به ترند جهانی تبدیل کرد و در هر ساعت 12.3میلیون هشتگ فلسطین آزاد ایجاد شد.

محدودیت حمایت از فلسطین در فضای مجازی
به‌طور کلی جنبش‌های مرتبط با حمایت از فلسطین در فضای مجازی، همواره با محدودیت و سانسور شدیدی در کشورهای غربی روبه‌رو بوده است. در واقع صهیونیست‌ها برخی از شرکت‌های رسانه‌ای آمریکایی را برای سانسور فلسطینی‌ها تحت فشار قرار داده‌‌اند. نظارت بر محتوای مرتبط با فلسطین در شبکه‌های مجازی پرطرفدار مانند فیسبوک و ایکس بسیار سختگیرانه و دقیق است و الگوریتم رسانه‌های اجتماعی حکایت از آن دارد که در اغلب موارد محتوای مرتبط با حمایت از فلسطین و حامیان آنها حذف و یا محدود می‌شود. فیسبوک این سانسور درباره تحولات فلسطین را در خلال جنگ‌های 2021علیه غزه تأیید کرد، اما هرگز توضیح نداد که چرا این کار را انجام داده است. در حال حاضر نیز انتشار تصاویر مرتبط با بمباران و یا کودکان آسیب دیده فلسطینی در ایکس و اینستاگرام با محدودیت و سانسور روبه‌روست.











 

این خبر را به اشتراک بگذارید