• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 30 مهر 1402
کد مطلب : 206537
+
-

چهره، گیشه را نجات نمی‌دهد

اولویت تماشاگر امروز تئاتر، کارگردانی حرفه‌ای و متن خوب است

تئاتر
چهره، گیشه را نجات نمی‌دهد

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه‌نگار

با نگاهی به پرفروش‌های تئاتر در نخستین‌ماه پاییز به‌نظر می‌رسد که دیگر اولویت اول تماشاگران امروز تئاتر، چهره نیست و متن خوب و کارگردانی حرفه‌ای حرف اول را در استقبال تماشاگران می‌زند.
همیشه تئاتر خوب مخاطب خودش را دارد؛ جمله‌ای که بارها از زبان بسیاری از کارگردانان و نمایشنامه‌نویسان شنیده‌ایم، اما بازیگر شناخته‌شده و چهره هم گیشه فروش را تضمین می‌کند و نمی‌توان آن را انکار کرد.
اولین ‌ماه پاییز با بیشترین اجرا به پایان رسیده و حالا تماشاخانه در آبان‌ماه نیز میزبانی خود را از نمایش‌های روی صحنه و نمایش‌های تازه ادامه می‌دهد.
از میان بیش از ۶۰نمایشی که توسط کارگردانان مختلف اجرا شده، برخی از نمایش‌ها توانسته‌اند بیشترین فروش را داشته باشند و در مقایسه با دیگر نمایش‌ها سالن‌ اجرایشان از تماشاگر پر شده است؛ تماشاگرانی که با گذشت سال‌ها باز هم با تعریف سینه به سینه یک نمایش به سالن اجرا می‌آیند و با توجه به وضعیت نامناسب تبلیغ نمایش‌ها و نبود بودجه مناسب برای تبلیغ و عدم‌همکاری‌ها، هنوز تئاتر نتوانسته مانند سینما در تبلیغ تولیداتش موفق باشد.

شانسی به‌نام سجاد افشاریان
کیومرث مرادی بعد از مدت‌ها با نمایش «تنهایی و تن‌هایی وطن‌هایی» روی صحنه برگشته؛ نمایشـــــی به نویسندگی سجاد افشاریان که خودش هم به‌عنوان بازیگر روی صحنه حضور دارد. به‌نظر می‌رسد نام و حضور افشاریان در میان ترکیب بازیگران یک نمایش حالا تضمینی برای فروش شده است. این نمایش که اجرایش از نهم مهر‌ماه شروع شده به‌مدت 2ماه در ایرانشهر روی صحنه است و با توجه به تعداد اجراهایش در سایت فروش بلیت روزهای پر شده زیاد دارد.

یک گروه حرفه‌ای

«انسان / اسب. پنجاه / پنجاه» از دیگر نمایش‌های پرفروش مهر‌ماه است؛ نمایشی که در تالار مولوی با استقبال روبه‌رو شد و به‌دلیل همین استقبال اجرای خود را در شهرزاد از سر گرفت؛ نمایشی به‌کارگردانی مرتضی اسماعیل‌کاشی که هاله مشتاقی‌نیا آن را با نگاهی به نمایشنامه «زیک و زاک» برتولت برشت نوشته است. این نمایش در سایت فروش و در روزهای باقیمانده بیشترین حجم خریدار را داشته است.

مجری سابق در یک نمایش موزیکال

یکی از نمایش‌هایی که مهر‌ماه صندلی‌های سالن اجرایش ‌پر بوده، نمایش موزیکال «کمدی گمنام»‌ است. نمایش یک ساعتی‌ای به کارگردانی علی اصغری و بازی فرزاد حسنی و حسین پورکریمی که به‌نظر می‌رسد تماشاگران را به سالن نمایش کشانده است. این نمایش با قیمت بلیت ۱۵۰ تا ۲۵۰هزار تومانی در عمارت نوفل‌لو‌شاتو اجرا می‌شود و تا نهم آبان روی صحنه است و بلیت‌های روزهای باقیمانده  آن نیزتقریباً تماماً  از الان رزرو شده اند.

«پدر» چهارمین نمایش پرمخاطب
چهارمین نمایش پرمخاطب این روزهای پاییزی «پدر» آروند دشت‌آرای با بازی رضا کیانیان در تالار اصلی تئاترشهر است؛ نمایشی که با توجه به بیشتر بودن تعداد صندلی‌ها نسبت به دیگر تماشاخانه‌ها توانسته بیشتر از دوسوم صندلی‌هایش را پر کند. هرچند این نمایش در روزهای ابتدایی در جذب مخاطب موفق نبود، اما با گذشت چندین اجرا توانست تماشاگران را به سالن بکشاند.

نمایش‌هایی که نفروختند
به‌جز 4نمایش موفق در مهرماه، چند نمایش دیگر هم اجراهایشان در تماشاخانه‌ها ادامه دارد که با گذشت چندین اجرا هنوز نتوانسته‌اند پرتماشاگر باشند؛ نمایش‌هایی که در گروه بازیگری  یا کارگردانی‌شان نام‌های شناخته‌شده دیده می‌شود. «هوندا، آدیداس۲» با وجود بازیگران شناخته‌شده هنوز توفیقی در جذب مخاطب نداشته یا نمایش «دایره و دلقک» که هنوز سالنش پر نشده است. «در انتظار گودو» مازیار لرستانی که بعد از توقف ناگهانی اجرایش در تئاترشهر، حالا در خانه دا اجرا می‌شود، ولی آنقدرها در جذب تماشاگر و فروش بلیت موفق نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید