• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 29 مهر 1402
کد مطلب : 206475
+
-

رنگی‌ها، کمرنگ می‌شوند

طرح نو
رنگی‌ها، کمرنگ می‌شوند

مهتاب خسروشاهی

خوراکی هرچه رنگی‌رنگی‌تر، خوشگل‌تر، جذاب‌تر و شاید خوشمزه‌تر؛ بنابراین اگر در سبد خرید خود سراغ رنگی‌رنگی‌ها می‌روید، سعی کنید گذرتان به ایالت کالیفرنیا در آمریکا نیفتد! به این دلیل که از سال 2027میلادی، قرار است بازار بسیاری از خوراکی‌های رنگی‌رنگی‌ تعطیل شود.
قانون ایمنی موادغذایی کالیفرنیا AB418 که هفته گذشته توسط فرماندار کالیفرنیا-‌گاوین نیوسام- امضا شد، استفاده از 4ماده شیمیایی مضر در آب‌نبات، غلات، سس سالاد و سایر غذاهای فرآوری شده در این ایالت را ممنوع می‌کند. براین اساس استفاده از روغن نباتی حاوی بُرُم، برومات پتاسیم، پروپیل پارابن و رنگ قرمز شماره 3در تهیه خوراکی‌ها ممنوع است. علاوه بر ایالات‌متحده، استفاده از این مواد در 27کشور اروپایی نیز ممنوع شده است.  این نکته فقط درباره یک نوع آب‌نبات‌های رنگین‌کمانی بسیار مهم است و ممنوعیت استفاده از رنگ‌های خوراکی بیش از همه برای این نوع خوراکی اعمال خواهد شد؛ البته یک نوع آب‌نبات خاص از این گردونه جان سالم به در برد و آن، آب‌نبات‌های رنگین‌کمانی است؛ به این دلیل که ابتدا استفاده از دی‌اکسید تیتانیوم نیز ممنوع اعلام شد، اما سپس استفاده از آن به مقدار کم در تهیه آب‌نبات‌های رنگین‌کمانی- یکی از محبوب‌ترین آب‌نبات‌ها در ایالات‌متحده- مجاز اعلام شد.
امضاکنندگان این قانون جدید، آن را راهی برای حمایت از سلامت کودکان اعلام کرده‌اند. تولید‌کنندگان موادغذایی می‌توانند با تغییرات جزئی و جایگزین کردن مواد دیگر با این مواداولیه ممنوع، خوراکی‌های موردنظر را تولید کنند.
از سال 2000میلادی در ایالات‌متحده بیش از 10هزار ماده شیمیایی در تولید موادغذایی استفاده شده است که از این مقدار، 99درصد در صنایع غذایی بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید