• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 27 مهر 1402
کد مطلب : 206292
+
-

زلزله‌های بدون خسارت در ایلام و هرمزگان

زلزله روز گذشته (چهارشنبه 26مهر) در منطقه لومار مرکز شهرستان سیروان، هیچ خسارتی در بر نداشت؛ با این حال نیروهای امدادی در حالت آماده‌باش هستند. مدیرکل بحران ایلام با اعلام این خبر به همشهری گفت: «زلزله‌هایی با شدت 3تا 3.5ریشتر در شهرستان‌های مختلف ایلام، کرمانشاه و خوزستان به حالت عادی در آمده‌ و شرایط پایدار است. اما نیروهای امدادی با وقوع هر زلزله در حالت آماده‌باش هستند تا درصورت وقوع خسارت، بلافاصله امدادرسانی آغاز شود.» مجید بیگلریان افزود: «زلزله روز گذشته در عمق 8کیلومتری زمین رخ داد و شدت آن علاوه بر لومار، در برخی از شهرهای همجوار سیروان احساس شد. جلسات هماهنگی با فرمانداران شهرستان‌ها برگزار و بازدید میدانی از منطقه لومار انجام شده‌است.» مدیر بحران ایلام ادامه داد: «در 5نقطه از استان ایلام، مراکز اسکان اضطراری در مواقع بروز حوادث طبیعی در نظر گرفته شده است. این مراکز ظرفیت برپایی هزار چادر مسافرتی را نیز دارند. علاوه براین در شرایط بحرانی از ظرفیت ورزشگاه‌ها، سوله‌های ورزشی و مساجد و حسینیه‌های شهرستان‌ها نیز استفاده می‌شود.»

شرایط آرام و عادی در هرمزگان
هرمزگان نیز با پشت سر گذاشتن 9زلزله پیاپی در روزهای دوشنبه (24مهر) و سه‌شنبه (25مهر) که هیچ خسارت مالی و جانی نداشت، شرایط آرامی را می‌گذراند. به‌گفته مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل بحران هرمزگان زلزله‌های ۵.۳ و ۵.۶ ریشتری در مناطق فین، فارغان و قلعه قاضی رخ داد و با وقوع نخستین زمین‌لرزه، نیروهای امدادی به حالت آماده‌باش درآمده اند. پس‌لرزه‌ها در شهرستان‌های بندرعباس، تازیان، حاجی‌آباد، فارغان و بخشی از شهرستان برفک نیز احساس شد.  حسن‌زاده به همشهری گفت: «هرمزگان در سال‌های اخیر، زمین‌لرزه‌های متعددی را تجربه کرده است. به همین دلیل، مردم چندان ترسی از زمین‌لرزه ندارند؛ ضمن اینکه ستاد مدیریت بحران استان تمهیداتی را برای مواقع ضروری اندیشیده است.»

زلزله‌های خراسان‌رضوی و هرات
در پی زلزله‌های اخیر هرات در افغانستان، شهرهایی از خراسان رضوی نیز لرزیدند. هر چند این زلزله‌ها نیز خسارت مالی و جانی به همراه نداشته، اما رئیس شبکه لرزه‌نگاری خراسان رضوی وابسته به مؤسسه ژئو فیزیک‌دانشگاه تهران گفت: زلزله منطقه هرات با زلزله‌های رخ داده در نیشابور و شاندیز در منطقه خراسان رضوی نیاز به نمونه برداری دارد تا اگر ارتباطی بین آنها وجود داشته باشد بیان شود. رضا آسایش‌پور افزود: «به راحتی نمی‌توان شکل‌گیری ۲ زلزله رخ داده در نزدیکی مشهد و ارتباط آن با زلزله هرات را که با فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتر شکل گرفته است مرتبط دانست و این کار پیچیده نیاز به نمونه برداری علمی و تخصصی دارد.» به‌گفته او، روند زلزله‌های افغانستان اکنون کاهنده است و در بررسی انجام شده، این روند کاهنده در حال طی کردن مسیر خود است و ایجاد پس‌لرزه نیز ممکن است تا چندین ‌ماه ادامه داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید