• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 27 مهر 1402
کد مطلب : 206249
+
-

نامزدهای نهایی جایزه محیط‌زیست مهرگان معرفی شدند

دبیرخانه جایزه مهرگان فهرست 7کتاب علمی زیست‌محیطی، 7تشکل مردم‌نهاد و 5کنشگر برتر حوزه محیط‌زیست ایران را که به مرحله نهایی دوره‌های شانزدهم و هفدهم جایزه مهرگان علم راه یافته‌اند، اعلام کرد.
به‌گزارش دبیرخانه جایزه مهرگان، داوری دوره‌های شانزدهم و هفدهم جایزه مهرگان علم را 7نفر از کارشناسان و صاحب‌نظران محیط‌زیست ایران متشکل از هوشنگ ضیایی، عبدالحسین وهاب‌زاده، محمد درویش، زهرا قلیچی‌پور، بهرام معلمی، محمدرضا داهی و مژگان جمشیدی در مدت ۱۸‌ماه برعهده داشتند.
7کتاب علمی زیست‌محیطی مرحله نهایی جایزه مهرگان علم پس از چند مرحله داوری از میان ۱۶۵عنوان کتاب چاپ اول سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ انتخاب شده و به فهرست نهایی راه یافته است.
در بخش بهترین تشکل‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی (NGOها) عملکرد ۷۷تشکل از سراسر ایران در بازه زمانی جایزه بررسی شده و بازدیدهای میدانی از فعالیت تعدادی از این تشکل‌ها توسط داوران و اعضای دبیرخانه جایزه صورت گرفته است و در نهایت از میان ۱۴تشکل راه‌یافته به مرحله ماقبل نهایی جایزه، 7تشکل به مرحله نهایی جایزه مهرگان علم راه یافته‌اند.
5نامزد دریافت جایزه مهرگان علم برای یک عمر تلاش در عرصه محیط‌زیست نیز از میان گروه بزرگی از کنشگران، محیط‌بانان، استادان و مروجان فرهنگ شناخت و پاسداری از محیط‌زیست ایران انتخاب شده‌اند که هر یک با ازخودگذشتگی و تلاش بی‌وقفه، نقش تعیین‌کننده‌ای در احیا و حفظ محیط‌زیست ایران ایفا کرده‌اند.
علیرضا زرگر، بنیانگذار و مدیر جایزه مهرگان گفت: ‌معرفی 7تشکل مردم‌نهاد در مرحله نهایی جایزه مهرگان به‌معنای نادیده گرفتن تلاش ارزشمند و مؤثر دیگر تشکل‌های زیست‌محیطی که به‌رغم مشکلات زیاد با حداقل امکانات در دوردست‌ترین مناطق ایران فعالیت می‌کنند، نیست.
دبیرخانه جایزه مهرگان راه‌یافتگان مرحله نهایی جایزه محیط‌زیستی مهرگان علم را در بخش کتاب‌های علمی بدین شرح اعلام کرد: «اطلس مهره‌داران تالاب کویری میقان، محمود کلنگری» از ماندانا حضرتی، «پارک‌های ملی و سایر مناطق حفاظت‌شده (مجموعه 3جلدی)» از هنریک مجنونیان (تألیف و ترجمه)، «دوزیستان ایران، هانیه غفاری» از باربد صفایی مهرو، «راهنمای میدانی پروانه‌های ایران (ویرایش جدید)» از علیرضا نادری، «سیل نفرین نیست، بخشش است در جامه‌ای ناشناخت» از سیدآهنگ کوثر و گردآورندگان دیگر، «مهاجرت پرندگان، پرندگان مهاجر ایران» نوشته ایمان ابراهیمی، «یاد جنگل دور: فرضیه ساوانا و انتخاب زیستگاه در انسان» از گوردون اوراینز، مترجم کاوه فیض‌اللهی.
تشکل‌های مردم‌نهاد راه‌یافته به مرحله نهایی جایزه محیط‌زیستی مهرگان علم نیز بدین شرح اعلام شدند: انجمن دوستداران دماوندکوه، انجمن دوستداران محیط‌زیست و طبیعت کلمرز، انجمن سبز چیا، انجمن سرو سبز دالاهو، بلوط‌بانان پا به رکاب، بنیاد اَلگِن (سفیران امید چاروسا)، کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان.
همچنین 5نامزد دریافت جایزه محیط‌زیستی مهرگان علم نیز برای یک عمر تلاش در عرصه محیط‌زیست بدین شرح اعلام شده‌اند: «عبدالله اشتری»، مدرس و مربی کوهنوردی، بنیانگذار انجمن حفظ محیط کوهستان و عضو کمیته بین‌المللی مشارکت برای کوه‌ها، «مظفر افشار»، کارآفرین و کنشگر محیط‌زیست، احیاکننده درختان بلوط در خرم‌آباد و رشته کوه‌های زاگرس، «بهمن ایزدی»، کویرشناس و کویرنورد، عکاس طبیعت و دارای نقش مؤثر در ثبت ملی و جهانی کویر لوت به‌عنوان نخستین اثر طبیعی ایران، بنیانگذار «کانون سبز فارس» و «گنجه پشتیبان زیست‌بوم ایران»، «مهدی تیموری»، محیط‌بان، کارشناس ارشد و کنشگر محیط‌زیست و رئیس پارک ملی گلستان، «بیژن فرهنگ دره‌شوری»، بوم‌شناس، پژوهشگر و مجری پروژه‌های زیست‌محیطی، عکاس طبیعت، مؤسس نخستین ژئوپارک خاورمیانه در قشم و طراح صخره‌های مرجانی با الهام از طبیعت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید