• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 26 مهر 1402
کد مطلب : 206196
+
-

نجات خلازیر با انتقال ضایعات‌فروشان

صد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران به بحث و بررسی پیرامون یکی از نواحی پرچالش پایتخت اختصاص داشت

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

ارائه گزارش بازدید ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از محله دولتخواه منطقه‌19 مهم‌ترین دستور جلسه روز گذشته پارلمان شهری بود. این محله در محدوده ناحیه‌3  این منطقه قرار دارد. ناحیه‌ای که در ماه‌های گذشته به‌دلیل تخریب گسترده ساخت و سازهای غیرمجاز، شهرت یافت، اما براساس گزارش ناصر امانی ساخت‌وساز در محله دولتخواه که فاصله اندکی با خلازیر دارد اصول شهرسازی بوده و تخلفی در این محله ثبت نشده است. او در توضیح بیشتر عنوان کرد: «یعنی با فاصله چند‌ده‌متر از خلازیر یک مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در این محله نداریم و هم مردم و هم شهردار ناحیه و منطقه تأیید کردند و همه ساخت‌و‌سازها براساس اصول شهرسازی انجام می‌گیرد.» این عضو شورا در ادامه به برخی از معضلات و چالش‌های ناحیه 3 و محلات خلازیر، دولتخواه ‌جنوبی، دولتخواه شمالی، نعمت‌آباد و اسماعیل‌آباد پرداخت و آنها را تشریح کرد.

   جمع‌آوری روزانه 50تن زباله
در منطقه 19روزانه حدود 55تن زباله جمع‌آوری می‌شود که حدود 50تن از زباله‌ها مربوط به ناحیه‌3 است. همچنین استقرار انبار لوازم سرقتی و اسقاطی در خلازیر مشکلاتی را ایجاد کرده؛ به‌گونه‌ای که روزانه بیش از ۳۰۰ کامیون نخاله و ضایعات در این محله تخلیه می‌شود.

   رها شدن فاضلاب در جوی‌ها
سامانه فاضلاب این ناحیه حدود 90درصد اجرایی شده، اما هنوز انشعابات به تصفیه‌خانه متصل نشده است و در نتیجه فاضلاب در جوی‌ها روان است. شرایط زیست‌محیطی آنچنان نامطلوب است که اگر 24ساعته پاکسازی انجام نشود، جوی‌ها تبدیل به لجن می‌شوند.

   جابه‌جایی مخازن زباله
هر چند مخازن زباله جدیدا تعویض و جاگذاری شده‌اند، اما جابه‌جا کردن آنها توسط مردم مشکلی است که در سایر مناطق هم شاهد آن هستیم. چرا که شهروندان دوست ندارند زباله جلوی ساختمان یا مغازه‌شان باشد. بنابراین باید در جانمایی این مخازن دقت‌نظر بیشتری صورت گیرد.

   معبرهای تاریک
تاریکی و عدم‌روشنایی معابر و بوستان‌ها هم چالش‌هایی هستند که ساکنان با آنها مواجه‌اند. در این میان خیابان‌های پاییزان، شبرنگ و بخش جنوبی بوستان باران ازجمله نقاطی هستند که سبب نارضایتی شهروندان شده‌اند.

   ضرورت تکمیل 2 معبر
2 معبر ورودی و خروجی محله باید کامل شود. این موضوع نیاز به کسب مجوز از معاونت فنی و عمرانی منطقه دارد که گویا این مجوز صادر نشده است زیرا باید دکل‌ها را جا‌به‌جا کنند. بنابراین امیدواریم در اسرع وقت این اقدام صورت گیرد.

   وضعیت سرانه‌ها
وجود 2 بوستان باران و ایرانیان با توجه به پوشش گیاهی مناسب، سبب شده تا محله از سرانه فضای سبز خوبی برخوردار باشد، اما این پوشش گیاهی، نیازمند توجه ویژه‌ای است. بزرگ‌ترین چمن مصنوعی تهران در این محدوده قرار دارد، اما بهره‌بردار آن پیمانکار خصوصی است و سازمان ورزش باید به این موضوع ورود کند. سرانه فرهنگی هم به همت مسئولان سرای محله وضعیت خوبی دارد، اما کمبودهایی هم دیده می‌شود که مدیران شهری باید نسبت به رفع آنها اهتمام داشته باشد. سرانه درمانی محله صفر است و ساخت بیمارستان ضرورت دارد.

اهتمام شهرداری در پیگیری 8 چالش
ناصر امانی در پایان گزارش خود به اهم چالش‌های ناحیه اشاره کرد که ضرورت دارد شهرداری منطقه نسبت به پیگیری و رفع آنها اهتمام داشته باشد.
بهره‌برداری از سیستم فاضلاب و تسریع در ساخت تصفیه‌خانه
توجه ویژه به نظافت و نگهداشت محله
حل مشکل روشنایی معابر و بوستان‌ها
تکمیل و بهره‌برداری از 2 ورودی و خروجی محله
اختصاص زمین برای ساخت درمانگاه و مرکز آموزشی
بازسازی زمین چمن
آسفالت خیابان‌ها به‌ویژه خیابان اصلی محله
تعیین تکلیف سرای محله

مکث
نظر اعضا درخصوص وضعیت ناحیه 3 (منطقه19)

پس از اتمام گزارش بازدید میدانی ناصر امانی، برخی از اعضا نظرات و پیشنهادهایی را مطرح کردند. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت که باید جابه‌جایی‌های مدیریتی بین مناطق دیگر شهرداری تهران و این ناحیه انجام شود. پرویز سروری، نایب ‌رئیس شورای شهر تهران گفت: «کار در منطقه بسیار سخت است و باید امتیازات ویژه‌ای برای شهرداری ناحیه 3منطقه‌۱۹ در نظر گرفت.» مهدی پیرهادی هم تأکید کرد که شهرک سیداحمد خمینی یکی از شهرک‌های متراکم و پرجمعیت منطقه است که باید به مشکلات آن رسیدگی شود. همچنین برای افزایش سرانه‌ها در این منطقه باید فکری شود زیرا در منطقه‌۱۹ محله‌های بسیار کم‌برخورداری وجود دارند. بوستان ولایت فرصت خوبی برای حوزه ورزش و سپری کردن اوقات فراغت شهروندان است.

لکه‌های جمع‌آوری زباله پایتخت در منطقه 19
تورج فرهادی، شهردار منطقه 19 نیز در صحن شورا حاضر شده بود تا به برخی از سؤالات و موضوعات مطرح شده پاسخ دهد. او گفت: «دو لکه (فضا) ۴۵ هکتاری در ناحیه 3وجود دارد که به محل تخلیه زباله تبدیل شده است. اگر بتوانیم این محل تخلیه زباله را جابه جا کنیم، سبب نجات خلازیر می‌شود. همچنین در این ناحیه، 90هکتار در تصرف ضایعات‌فروشان است که به محل فروش اموال سرقتی تبدیل شده و وجود این چالش‌ها سبب بروز آسیب‌های اجتماعی و مشکلات زیست‌محیطی و نارضایتی شهروندان شده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید