• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 26 مهر 1402
کد مطلب : 206193
+
-

چرا سفر شهردار تهران به چین اهمیت دارد؟

خرید واگن مترو و اتوبوس برقی برای تهرانی‌ها

گزارش
خرید واگن مترو و اتوبوس برقی برای تهرانی‌ها

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

سفر علیرضا زاکانی، شهردار تهران به چین ابعاد مختلفی دارد. شرکت در اجلاس شهرداران کلانشهرهای راه ابریشم مهم‌ترین محور این سفر است که زاکانی به دعوت رسمی شهردار پکن در آن شرکت می‌کند. علاوه بر آن قطعا موضوعات حوزه شهری، از جمله حمل‌ونقل پیگیری می‌شود. شهردار تهران و هیأت همراه به محض ورود به چین، توسط شهردار پکن مورد استقبال قرارگرفتند و عبدالمطهر محمدخانی در صفحه شخصی‌اش نوشت: «‌شهردار تهران به دعوت رسمی شهردار پایتخت چین برای شرکت در اجلاس «راه ابریشم» وارد پکن شد و مورد استقبال رسمی سفیر محترم کشورمان و شهرداری پکن قرار گرفت. در کنار این اجلاس بین‌المللی، از دستاوردهای مهم سفر، قرارداد نهایی و آغاز به‌کار رسمی خط تولید ۷۹۱ دستگاه واگن مترو خواهد بود.» در واقع این سفر، دستاوردهای تجاری، اقتصادی و ... خواهد داشت که در این گزارش به بررسی برخی از این ابعاد پرداخته‌ایم.

دیدارهای حمل‌ونقلی
توسعه، تکمیل و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی، اولویت مدیریت شهری است. بنابراین سفر به پکن فرصتی فراهم کرد تا مدیریت شهری بتواند در این حوزه گام‌های مؤثری بردارد و تا شاهد بهبود و رفع کمبودهای ناوگان ریلی، اتوبوسرانی و تاکسیرانی باشیم. محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهردار تهران در گفت‌وگوی تلفنی با همشهری گفت که شهردار تهران در نخستین روز حضورش در چین با مسئولان چند شرکت معتبر و بزرگ چینی در حوزه حمل‌ونقل ریلی دیدار و گفت‌وگو داشت. او ادامه داد: «محور این دیدارها تفاهم درخصوص احداث خط 8متروی تهران و خرید واگن و تجهیزات بود. همچنین درباره انتقال تکنولوژی ساخت واگن‌های مترو و بومی‌سازی‌ واگن‌ها مذاکراتی شد.» به ‌گفته هرمزی، شهردار تهران عصر دیروز از کارخانه ساخت دستگاه حفاری تونل (تی‌بی‌ام) بازدید کرد. این دستگاه‌ها برای ساخت خطوط جدید و سرعت بخشیدن به احداث خطوط استفاده می‌شوند.

احیای شاهراه تاریخی شرق و غرب آسیا
احیای جاده ابریشم به‌عنوان کریدور شمال به جنوب و یکی از شاهراه‌های تاریخی ارتباط شرق و غرب آسیا هدف شرکت‌کنندگان در اجلاس شهرداران کلانشهرهای راه ابریشم است. براساس گفته‌های حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل شرق آسیا، در نشست سران کشورهای گروه 20(G20) که در هند برگزار شد، آمریکا و برخی از کشورهای غربی طرحی ارائه دادند مبنی بر احداث جاده ریلی و دریایی که از هند به فلسطین اشغالی و شرق دریای مدیترانه و در نهایت به اروپا متصل شود. در واقع با این تحرکات، قصد جایگزینی‌سازی برای جاده ابریشم را دارند و می‌خواهند مانع از احیای آن شوند. از این‌رو سفر شهردار تهران در چنین شرایطی قابل توجه است.

شکوفایی اقتصاد کشورهای جاده ابریشم
اگر تمام کشورهای محوری از جمله ایران، روسیه، چین و کشورهای غرب و شرق آسیا به احیای جاده ابریشم کمک کنند و این جاده احیا شود، طبیعتا یک پویایی و شکوفایی در اقتصاد کشورهای این منطقه به‌وجود می‌آید. هانی‌زاده با بیان این مطلب گفت: «سفر شهردار تهران یک سفر کاملا استراتژیک است که به همکاری‌های گسترده‌ای میان پایتخت‌های کشورهای منطقه از جمله چین، عراق و ... منجر خواهد شد تا بتوانند جاده ابریشم را احیا و اقتصاد کاملا مستقلی در شرق آسیا ایجاد کنند.»

رونق زمینه‌های گردشگری
به‌ گفته کارشناس مسائل شرق آسیا، مناسبات تهران و پکن مناسباتی تعریف شده و راهبردی است و همکاری‌های بین 2 کشور ایران و چین می‌تواند در شکوفایی اقتصاد و ایجاد زمینه‌های گردشگری و همکاری‌های اقتصادی و صنعتی مؤثر باشد. این سفر در حقیقت می‌تواند به دور زدن تحریم‌های ایران از سمت آمریکا منجر شود.

استفاده از ظرفیت‌های حمل‌ونقل
پیگیری مسائل حوزه حمل‌ونقل محور دیگر سفر شهردار تهران به پکن است. با توجه به محدود بودن تولیدات داخلی واگن‌های مسافری، این سفر می‌تواند دستاوردهای خوبی در این حوزه داشته باشد. هانی‌زاده با تأیید این مطلب تأکید کرد: «با توجه به ظرفیت بالای صنعت واگن‌سازی‌ چین می‌توان شاهد توافقات و همکاری‌هایی در این حوزه بود.»

استقبال از سفر سکاندار تهران
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: تیم آقای زاکانی برای پیگیری خرید اتوبوس و مترو که اولویت ماست به چین رفته‌اند و ما به‌شدت از این سفر استقبال می‌کنیم  اما به کسانی هم که می‌گویند من نیز به سفر رفته‌ام می‌گویم دست از سر من بردارند؛ بنده به سفر نرفته‌ام.


همراهی معاون حمل‌ونقل ارزشمند است
حبیب کاشانی خزانه دارشورا گفت: رفتن محسن هرمزی به این سفر برای نهایی کردن قرار داد 791دستگاه واگن اقدام ارزشمندی است.




مکث
بازدید از روند ساخت 791واگن در سفر شهردار به چین


مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران: اگر بخواهیم درباره اهمیت سفر شهردار تهران و مدیران شهری به چین صحبت کنیم، مهم‌ترین بخش این سفر بازدید از فرایند ساخت 791واگن مترویی است که پیش‌پرداخت آن توسط دولت صورت گرفته است. در این سفر امیدوار هستیم توافقاتی انجام شود که تا حدود 14‌ماه دیگر، این واگن‌ها وارد ناوگان ریلی تهران شوند. به‌ نظر بنده این موضوع مهم‌ترین دستاورد سفر چین مدیریت شهری، برای پایتخت و حمل‌ونقل عمومی تهران است. علاوه بر این در این سفر مدیران شهری، دیدارهای تخصصی‌ دیگری با موضوعات حمل‌ونقلی دارند و این دیدارها در بحث‌های مختلفی مانند اتوبوس برقی، عملکرد حفارها (دستگاه TBM) و ... است. همچنین موارد و برنامه‌های دیگری در حوزه حمل‌ونقل عمومی در دستور کارشان قرار گرفته که حالا بعد از سفر چین باید گزارش دقیق آن را به شورای شهر ارائه دهند. درخصوص تاکسی برقی نیز باید گفت که وزارت صمت برنامه‌ها و اقدامات لازم را برای خرید آنها انجام داده است. وزارت نفت نیز در این خصوص کمک‌های لازم را داشته و بخشی از پرداخت‌ها صورت گرفته است. باید گفت که وظیفه شهرداری در این خصوص انجام هماهنگی‌هاست و قرار نیست اعتباری از طرف شهرداری در این زمینه اختصاص پیدا کند و صرفا نقش هماهنگ‌کننده برای تامین این تاکسی‌ها را برعهده دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید