• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 26 مهر 1402
کد مطلب : 206163
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/GZxEr
+
-

رهبر معظم ‌انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور بیان کردند

صهیونیست‌ها در دادگاه نسل‌کشی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اگر جنایات در غزه متوقف نشود، نمی‌توان جلوی مقاومت را گرفت

رهبری
صهیونیست‌ها در دادگاه نسل‌کشی

رهبر معظم انقلاب ، صبح دیروز (سه‌شنبه) در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور، خواستار یک جهش تازه و مبتکرانه علمی و ورود به فصل تازه‌ای از فعالیت‌های نوآورانه در مراکز و محیط‌های علمی-دانشگاهی شدند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین در غزه، قطع فوری بمباران‌ها را مورد تأکید قرار دادند و با اشاره به نقش ملموس آمریکایی‌ها در سیاستگذاری اقدام‌های صهیونیست‌ها گفتند: ملت‌های مسلمان و حتی مردم غیرمسلمان جهان از جنایات جاری رژیم اشغالگر جدا عصبانی هستند و اگر این وحشی‌گری‌ها ادامه یابد، مسلمانان جهان و نیروهای مقاومت بی‌تاب می‌شوند و دیگر کسی نمی‌تواند جلوی آ‌نها را بگیرد.

هشداری درباره ادامه جنایات
بمباران‌ها باید فورا قطع شود. اجتماعات ملت‌های مسلمان در کشورهای اسلامی و حتی غیرمسلمانان در آمریکا و اروپا نشانه عصبانیت جدی ملت‌ها از جنایات رژیم صهیونیستی است. اگر این جنایات ادامه پیدا کند، مسلمانان و نیروهای مقاومت بی‌تاب می‌شوند و دیگر کسی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد. این واقعیت را باید بدانند و این توقع را مطرح نکنند که نگذارید فلان گروه فلان کار را انجام دهد. البته رژیم صهیونیستی هر کاری بکند، نمی‌تواند شکست مفتضحانه خود را در این قضیه جبران کند.

حرف خلاف واقع
قضایای جاری فلسطین، جنایت عیان رژیم ‌صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان است. اعتراض مسئولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسئولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف، خلاف واقع است، چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند، اما با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟

رژیم ‌صهیونیستی باید محاکمه شود
رژیم غاصب صهیونیستی صدبرابر آن تعداد، یعنی چند هزار زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی را در این چند روز کشته است و با بمباران مراکز پرجمعیت و ساختمان‌هایی که می‌داند محل سکونت غیرنظامیان است، جلوی چشم مردم دنیا در حال جنایت است. دولت غاصب صهیونیستی به‌علت این جنایات قطعا باید محاکمه شود.

مسئولیت آمریکا در جنایت صهیونیست‌ها
دولت آمریکا مسئول سیاست‌های رژیم غاصب است. براساس اطلاعات متعدد، سیاستگذار و تنظیم‌کننده سیاست جاری این روزهای رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها هستند و آمریکا در این قضیه مسئول است و باید مسئولیت خود را بشناسد.

آمادگی برای یک خیز جدید علمی
در حدود ۲دهه قبل یک جهش علمی، تحرک و جوشش پرثمر در محیط‌های دانشگاهی آغاز شد. افزایش سرعت رشد علمی کشور و رسیدن آن به ۱۲برابر متوسط سرعت رشد جهانی، از نتایج مبارک آن حرکت بود و اکنون نخبگان، دانشجویان و مراکز علمی-دانشگاهی کشور باید خود را برای یک خیز جدید و فصل تازه‌ای از تحرک مبتکرانه علمی آماده کنند.

مغرور نشویم
برخی کشورهای منطقه پس ‌از مشاهده پیشرفت‌ علمی ایران، تحرک علمی داشتند. نباید به نتایج حرکت قبلی مغرور شویم و از مسابقه علمی جاری در دنیا عقب بمانیم، چرا که با وجود همه پیشرفت‌ها، هنوز از لحاظ دانش و علم عقب هستیم.

علم، قدرت است
بنده بارها گفته‌ام؛ «العلم‌سلطان»؛ علم قدرت است. اگر بخواهیم کشور از آسیب‌های متعارف کشورهای دنیا مصون و برکنار بماند، یک کار مهم و در درجه‌ اول، «پیشرفت علمی» است؛ اگر عقب ماندیم، آسیب‌پذیر خواهیم شد. باید برای پیشرفت‌های علمی به جد تلاش کنیم.

ابزارهای جهش تازه
سرمایه‌گذاری مادی دولت، سرمایه‌گذاری بخش ‌خصوصی و «سرمایه‌گذاری محیط‌های علمی به‌معنای تلاش برای ابتکار، نوآوری و یافتن راه‌حل‌های میانبر حل مشکلات»، لازمه‌ حرکت جدید جامعه نخبگانی و علمی است. باید با استفاده از همراهی دولت و مسئولان و مدیران جوان کشور و همت همه نخبگان، این جهش جدید را محقق کنیم.

آینده روشن است
 آینده کشور روشن و امیدبخش است، اما تجربه به ما می‌گوید باید از فرصت موجود کنونی حداکثر استفاده را بکنیم و با تکیه بر اراده و توان و زیرساخت‌های موجود در کشور، شیب صعودی پیش‌رو را با قوت پشت‌سر بگذاریم.

موانع پیشرفت هرملت
نبود اراده، یأس و بی‌اعتمادی به توانایی خود از جمله موانع پیشرفت هر ملت است. یکی از نخست‌وزیران دوره طاغوت در سخنانی تحقیرآمیز، معتقد بود ملت ایران در ساخت لولهنگ یا لوله آفتابه گِلی هم ناتوان است. در دوره طاغوت، همه عوامل عدم‌پیشرفت و ادامه عقب‌ماندگی جمع بود، اما امروز به فضل الهی هم اراده و هم توان حرکت و پیشرفت علمی وجود دارد.

ثروت بزرگ کشور
چند میلیون جوان دانش‌آموخته و دانشجو ثروتی بزرگ و باارزش برای کشور است. بسیاری از این جوانان با انگیزه و با روحیه، پیشنهادهای باارزشی برای حل مشکلات دارند. خواستن و توانستن 2 واقعیت امروز کشور است. اگر مسئولان، مراکز علمی و نخبگان از این فرصت استفاده نکنند، به ایران و تاریخ کشور ظلم می‌شود.

مسئولیت‌های نخبگی
علم مانند همه دارایی‌ها، مسئولیت‌آور است. هرکسی در هر دانشی نخبه می‌شود و به رتبه‌ای دست می‌یابد، هم از آن دانش و هم از اعتباری که به واسطه آن دانش در جامعه به ‌دست می‌آورد، باید در جهت خدمت به مردم استفاده کند. واکنش در مقابل جنایات رژیم ‌صهیونیستی در غزه، جزو مسئولیت‌هایی است که پرورگار برعهده دانشمندان گذاشته است.

انتقادی از مسئولان علمی کشور
مقاله‌نویسی و انتشار تحقیقات و مقالات اِسنادی معتبر در مجلات و مراکز علمی دنیا و شرکت در مسابقه علمی جهان کار خوبی است که حتما باید انجام بگیرد، اما منوط کردن ارتقای اعضای هیأت علمی به این موضوع، منطقی نیست. البته مقالات علمی خوب، مایه ارتقای شهرت و اعتبار علمی کشور است که دستگاه‌های مدیریت علمی کشور باید برای این ارتقا راه‌های مناسبی پیدا کنند تا رتبه علمی کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی تنزل پیدا نکند.

مسائلی که باید حل شود
 هدف اصلی از تولید مقالات علمی و پژوهشی و پایان‌نامه‌ها، باید کمک به حل مسائل کشور باشد. بهداشت و سلامت، مسکن، امنیت، تغذیه، خانواده، محیط ‌زیست، اصلاح ساختارهای حکومتی و ارتباطات بین‌المللی از جمله مسائل کشور است که باید مقالات و پژوهش‌های علمی قوی دارای راه‌حل برای آنها تولید شود و در این زمینه نباید به کارهای روزنامه‌ای و یادداشت‌های به اصطلاح ژورنالیستی اکتفا شود.

2توقعی که باید برآورده شود
مسئولان کاری کنند که نخبه احساس مفید بودن بکند. ازجمله عوامل مهاجرت نخبگان که گاهی حرف‌های مبالغه‌آمیزی هم درباره آن مطرح می‌شود، احساس بی‌فایدگی در نخبه است. «امکان اشتغال» و «امکان تداوم مطالعات و تحقیقات» 2 توقع نخبه از دستگاه مدیریت کشور است که باید این دو امکان برای آنها فراهم شود.

لزوم تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان
تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان از عوامل نشاط و پیشرفت اقتصادی و علمی کشور و در عین‌حال، ایجاد احساس مفید بودن در نخبگان است. شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت کنید که یکی از راه‌های تقویت، خودداری کامل دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی از واردات و خرید محصولات خارجی است که مشابه آن را شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید