• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 25 مهر 1402
کد مطلب : 206052
+
-

نخستین عمودپرواز جهان، گواهی تولید انبوه گرفت

نخستین عمودپرواز جهان، گواهی تولید انبوه گرفت

هواپیمای عمودپرواز برقی eHang گواهینامه تجاری‌سازی دریافت کرد. این نخستین تاکسی هوایی تجاری عمودپرواز برقی (eVTOL) دارای سرنشین است که گواهی تولید انبوه دریافت می‌کند.
به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، در رویداد تکنولوژی CES در ۲۰۱۶، پهپاد یک‌نفره eHang همه را مبهوت خود کرد. 7سال بعد، مدل توسعه‌یافته آن به شکل تاکسی هوایی eVTOL به‌عنوان تاکسی تجاری هوایی تأیید شد. این گواهی تجاری براساس طراحی
 eHang EH 216تأیید شده که اکنون با 8جفت ملخ که به‌صورت هم‌محور نصب شده‌اند، پرواز می‌کند و به‌طور خودکار 2 مسافر را تا مسافت ۳۰کیلومتری با حداکثر سرعت ۱۳۰کیلومتر در ساعت حمل می‌کند. هواپیمای eHang برای سفرهای بین شهری از پشت بام به
پشت بام روی سیستم‌های جاده‌ای متراکم و همچنین پروازهای گردشگری کوتاه مناسب است. گواهی صادرشده، نشان‌دهنده عزم سازمان هواپیمایی چین برای انجام پروازهای تجاری با تاکسی‌های پرنده عمودپرواز برقی به‌عنوان مزیت استراتژیک ملی در رقابت با ایالات متحده و اروپاست. از برخی جهات البته این گواهی تغییر زیادی ایجاد نمی‌کند. چند سالی است که eHang مسافران را در سراسر چین به «پروازهای نمایشی» می‌برد. تغییر اصلی آنجاست که با این گواهی eHang مجاز است از مسافران پول بگیرد و می‌تواند عملیات تجاری، تولیدی و حمل‌ونقل خود را افزایش دهد. اینکه چین قبل از دیگر کشورها بتواند از این فناوری کسب سود کند، به این کشور در برابر رقبایش برتری قابل توجهی می‌دهد. برخی می‌گویند تصمیم چین برای انتقال این فناوری پیشرفته به بازار رویکردی پرخطر است که می‌تواند جان انسان‌ها را به خطر بیندازد، اما از سوی دیگر، eHang تاکنون بیش از 40هزار پرواز آزمایشی انجام داده و تمام شرایط ایمنی را برآورده کرده است.
از سوی دیگر، عمودپروازهای برقی براساس فناوری‌های قابل اعتماد ساخته شده‌اند؛ باتری‌ها، پروانه‌ها و موتورهای الکتریکی که قبلا خود را ثابت کرده‌اند. اشتباهات در این موارد بسیار کمتر از هواپیماهایی با موتور احتراقی است. آنها از پیشرانه توزیع‌شده با افزونگی زیاد استفاده می‌کنند، بنابراین حتی اگر مشکلی پیش بیاید و موتوری در
eHang EH216خاموش شود، ۱۵موتور دیگر آماده جبران و تکمیل پرواز هستند. از این منظر، شاید رویکرد شتاب‌زده چین بسیار منطقی باشد‌ و بقیه جهان بیهوده خود را گرفتار تشریفات اداری می‌کنند، اما همانطور که می‌گویند هر بند از هر قانون دفترچه مقررات هوانوردی، با خون نوشته شده است. در هر صورت، پروازهای تجاری eVTOL خیلی زود به جریان می‌افتند و دنیای هوانوردی با علاقه پیشرفت‌های آن را پیگیری خواهد کرد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید