• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 25 مهر 1402
کد مطلب : 205989
+
-

کارنامه ناتمام

فیلم‌ها و سریال‌هایی که مهرجویی نتوانست آنها را به سرانجام برساند

گزارش
کارنامه ناتمام

سعید مروتی- روزنامه‌نگار

از سال ۱۳۴۶ که «الماس۳۳» ساخته شد تا سال۱۳۹۸ که «لامینور» جلوی دوربین رفت، داریوش مهرجویی در سینمای ایران به فعالیت پرداخت. حاصل ۵۲ سال فعالیت هنری، به کارنامه‌ای پربار منجر شده که میانشان تعدادی از بهترین‌های تاریخ سینمای ایران به چشم می‌خورد. ۲۳فیلم بلند سینمایی، یک فیلم نیمه بلند «تهران روزهای آشنایی» (اپیزودی از فیلم «طهران، تهران»)، یک فیلم کوتاه «فرش و فرشته» (اپیزودی از فیلم «فرش ایرانی») و فیلم مستند داستانی «سفر به سرزمین آرتور رمبو» مجموعه آثار سینمایی مهرجویی را تشکیل می‌دهد‌. در طول سال‌های طولانی فعالیت هنری مهرجویی، فیلمنامه‌های فراوانی توسط این سینماگر نوشته شد که امکان ساخت پیدا نکردند.

الموت؛ نگاتیو‌های گمشده
بعد از توقیف «دایره مینا» مهرجویی تصمیم به ساخت «الموت» گرفت؛ فیلمی که تلویزیون ملی تهیه‌کننده‌اش بود و عزت‌الله انتظامی و ژیلا کاظمی ازجمله بازیگرانش بودند؛ فیلمی که نگاتیوهایش مفقود شد. مهرجویی بعدها درباره پروژه ناکام الموت گفت: «حدود 2 سال برای ساخت فیلم «الموت» زحمت کشیدیم اما این فیلم ناپدید شد و ما هرچه پیگیری کردیم چیزی نیافتیم.»

کارآگاه یحیی؛ لوکیشن‌هایی که پیدا نشد
سال ۱۳۷۱مطبوعات سینمایی خبرهایی درباره فیلم «کارآگاه یحیی» منتشر کردند؛ فیلمی که مهرجویی قصد داشت پس از کارگردانی «بانو» آن را جلوی دوربین ببرد. در آن سال‌ها از فتحعلی اویسی به‌عنوان بازیگر اصلی فیلم کارآگاه یحیی نام برده می‌شد. فیلمنامه کارآگاه یحیی که قرار بود اثری پلیسی باشد براساس رمانی از رضا جولایی نوشته شده بود. قرار بود این فیلم در باکو ساخته شود و حتی فیلمنامه‌اش به زبان روسی هم ترجمه شده بود. در نهایت اما این فیلم ساخته نشد. مهرجویی تا سال‌ها امیدوار به ساخته شدن کارآگاه یحیی بود به‌طوری که سال ۱۳۷۶ هم وقتی در برنامه تلویزیونی «حرفه‌ای‌ها» حضور یافت در پاسخ به پرسش مجری برنامه (احمد نجفی) گفت: کارآگاه یحیی لوکیشن‌هایی می‌خواهد که پیدا کردنش مشکل است. یک مدتی گشتیم و یک مدتی هم وقت گذاشتیم روی این کار ولی به نتیجه مطلوبی نرسیدیم. درنظر داریم مجددا یک حرکت دیگر انجام بدهیم که شاید بشود لوکیشنی که می‌خواهیم را بیابیم.»

«عطار» و «زکریای رازی»؛ سریال‌های ناکام
دهه 80 سال‌هایی بود که مهرجویی پس از ساخت فیلم - سریال «مهمان مامان» قرار بود 2 سریال تاریخی برای تلویزیون بسازد‌. مهرجویی فیلمنامه‌های «عطار» و «زکریای رازی» را برای تلویزیون نوشت. وی ابتدا فیلمنامه «عطار» را به صدا و سیما ارائه کرد و وقتی این پروژه به ثمر نرسید، طرح فیلمنامه سریال «زکریای رازی» را به تلویزیون داد و گویا فیلمنامه‌اش را هم تکمیل کرد ولی تغییر مدیریت‌ها در تلویزیون باعث شد این سریال هم به نتیجه نرسد.

«سنتوری ۲» و بازیگرانی که نیامدند
اکران نشدن «سنتوری» به لحاظ روحی لطمه زیادی به مهرجویی زد. شاید به همین دلیل مهرجویی تصمیم گرفت قسمت دومی برای فیلم ناکامش بسازد. مهرجویی در آبان ۱۳۹۳ اعلام کرد «سنتوری ۲» را می سازد؛ فیلمی که ابتدا بهرام رادان از بازی در آن انصراف داد و بعد حامد بهداد هم که قرار بود جایگزین رادان شود، از پروژه کنار رفت. نام فیلم به «مرد پاییزی» تغییر یافت ولی در  سرنوشتش تغییری حاصل نشد و در نهایت به جمع پروژه های ناکام مهرجویی پیوست.

مکث
فردا مراسم تشییع پیکر مهرجویی و همسرش برگزار می‌شود

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، چهارشنبه ۲۶مهر‌ماه برگزار می‌شود.به‌گفته سخنگوی خانه سینما، این مراسم از ساعت ۱۰صبح در پهنه رودکی تالار وحدت با سخنرانی هنرمندان برگزار می‌شود و در ادامه پیکر داریوش مهرجویی و همسرش به قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) بدرقه می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید