• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 23 مهر 1402
کد مطلب : 205835
+
-

تهران _ مشهد در 3ساعت

حسن مسلمی نائینی-رئیس جهاد دانشگاهی

حمل‌ونقل ریلی درون شهری شامل خط و ناوگان و ایستگاه‌ها می‌شود که ناوگان مجموعه واگن‌ها و خط موضوع ریل و سیگنالینگ و تجهیزات برقی و پست‌های RS را دربرمی‌گیرد. در حوزه ناوگان با وجود اینکه در کشور شرکت‌های واگن‌سازی داریم اما متأسفانه طراحی و ساخت کامل واگن تاکنون در جمهوری اسلامی ایران انجام نشده است و سیستم رانش که قسمت اصلی واگن و مغز و سیستم اعصاب آن محسوب می‌شود و تمامی ذی‌نفعان نیز اطلاع دارند که دانش و فناوری این بخش در اختیار جهادگران جهاددانشگاهی قرار دارد و قسمت اعظم هزینه‌های ارزی ما آنجا مصرف شده اما همچنان از خارج وارد می‌شود.
بازار کشور در اختیار شرکت‌های اروپایی مانند زیمنس آلمان واگن و بعد از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران شرکت‌های چینی‌ است و حتی شریک واگن‌‌سازی تهران هم یک شرکت از این کشور است. واگن‌‌سازی‌های دیگر هم هستند که جهاددانشگاهی با همه آنها مذاکره کرده است و نیاز کشور که بالای ۴هزار واگن است می‌تواند توسط شرکت‌های واگن‌ساز داخلی و با مشارکت جهاددانشگاهی تأمین شود و متولی آن سازمان حمل‌ونقل وزارت کشور است که انتظار می‌رود در این رابطه همکاری و مساعدت لازم را داشته باشد.
امروزه مسیر ۱۴ ساعته تهران- مشهد را در دنیا 3‌ساعته طی می‌کنند. جهاددانشگاهی نیز از سال‌ها قبل به این حوزه ورود کرده و این موضوع را با راه‌آهن مطرح کرده است. برای اینکه قطار پرسرعت داشته باشیم باید خط و ناوگان برای قطار پرسرعت طراحی و ساخته شود. خطوط ریلی موجود کشور اکنون تا سرعت حدود نزدیک به ۱۸۰کیلومتر را نیز جواب می‌دهد اما قطارهای کشورمان اکنون این مسیر را به‌صورت ۷۰کیلومتر طی می‌کند که در جهاد دانشگاهی با دانش بومی‌سازی شده توسط متخصصان این نهاد انقلابی می‌توانیم کمتر از یک سال قطار پرسرعت را طراحی کنیم و با کمک واگن‌سازها تحویل دهیم.
سالانه تعداد بسیاری از مردم در سفرهای جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و اگر حمایت متولیان امر را داشته باشیم، می‌توانیم سفرها را در کشور به سمت حمل‌ونقل ریلی پیش ببریم. البته این موضوع به حمایت وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن نیاز دارد. در این راستا معاونت علمی ریاست‌جمهوری و جهاددانشگاهی اعلام آمادگی کرده‌اند، اما شرکت راه‌آهن نیز می‌تواند با این نهاد قراردادی در این رابطه ببندد تا جهاددانشگاهی یک رام قطار پرسرعت بسازد و در کنار آن برنامه‌ریزی برای ساخت ریل پرسرعت و بعد برقی کردن خطوط را داشته باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید