• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 22 مهر 1402
کد مطلب : 205733
+
-

۲ کتاب معتبر در حوزه طب سنتی

جست‌وجوی کتاب معتبر در حوزه طب سنتی کار سختی است و به غیراز توصیه متخصصان یا معرفی افراد معتبر شاید به‌راحتی نتوان سراغ هر کتابی با این موضوع رفت. انجمن علمی طب سنتی ایران که به نوعی تنها نهاد علمی و قانونی غیردولتی درباره طب سنتی در ایران محسوب می‎شود، در وب‎سایت خود کتاب‌هایی را معرفی کرده که شاید در گام اول راه مطمئنی برای انتخاب کتاب از سوی مخاطبان علاقه‌مند و ناآشنا با منابع معتبر باشد. در ادامه با 2 کتاب در این‌باره آشنا می‌شوید.

خلاصه‌التجارب بهاءالدوله رازی

گفته بودیم که طب سنتی قدمت زیادی در تاریخ دارد. پس باید کتاب‌های تاریخی در این‌باره هم منابع خوبی برای مطالعه باشند. «خلاصه‌التجارب بهاءالدوله رازی» یکی از این کتاب‌ها و از مهم‌ترین نگاشته‌های طبی ایرانیان و بازگوکننده وضعیت و سطح علمی دانش پزشکی در دوران صفویه است.
 این کتاب، توسط بهاء‌الدوله رازی تالیف شده و اطلاعاتی کلی درباره بهداشت، رفع بیماری‌ها، تدبیر تندرستی و آنچه بدن به آن نیاز دارد، اقسام بیماری‌ها، انواع تب‌ها و معالجه آنها دارد. این کتاب با تصحیح ناصر جمشیدی سال 1399از سوی «ایرانیان طب» منتشر شده است.

منافع‌الاغذیه و دفع مضارها

نمی‌شود از طب سنتی نوشت و یادی از زکریای رازی نکرد‎. کتاب «منافع‌الاغذیه و دفع مضارها» یکی از شاهکارهای ممتاز و جاودانه طـــبیب
مشهور ایران‌زمین محمد بن زکریای رازی است که «سید عبدالعلی علوی نائینی» آن را ترجمه و انتشارات «طب سنتی ایران» در سال 1393آن را روانه بازار کتاب کرده.
در این اثر ویژگی‌ها و خواص خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها  بررسی شده است.  مطالبی درباره نان‌ها، آب‌ها و نوشــــــیدنی‌ها، بهداشت گوشت و ویژگــــی‌های انواع گوشت‌ها، غذاهای مختلف، لبنیات، تخم پرندگان، انواع سبزیجات، ادویه‌جات، میوه‌ها و انواع حلواها، سودها و زیان‌های آنها و راه‌های رفع آثار سوء آنها نیز در این کتاب ذکر شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید