• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 22 مهر 1402
کد مطلب : 205721
+
-

ایران؛ محور همگرایی اسلامی

همشهری از رایزنی‌های منطقه‌ای امیر‌عبداللهیان گزارش می‌دهد

وزیر امور خارجه ایران در نخستین سفر منطقه‌ای خود پس ‌از تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی به عراق، لبنان  و روسیه رفت؛ سفری که رایزنی درباره توقف حملات جنایت‌آمیز رژیم صهیونیستی به مردم غزه مهم‌ترین محور آن به ‌شمار می‌رود.

لزوم تقویت همگرایی دولت‌های اسلامی
بغداد، نخستین مقصد سفر منطقه‌ای حسین امیرعبداللهیان بود‍. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری ‌اسلامی ایران در جریان سفر به بغداد، با مقام‌های بلندپایه عراقی دیدار کرد. دوطرف دراین دیدار ضمن محکوم کردن جنایت‌های رژیم‌ صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، بر حمایت از مردم فلسطین و انجام اقدام‌هایی با هدف جلوگیری از جنایت‌های این رژیم تأکید کردند. گفت‌وگو با نخست‌وزیر عراق، دیگر برنامه وزیر امورخارجه ایران در بغداد بود. امیرعبداللهیان و محمد شیاع‌السودانی در این دیدار بر ضرورت تقویت همگرایی دولت‌های اسلامی به ‌منظور حمایت از مردم مظلوم فلسطین تأکید کردند. نخست‌وزیر عراق همچنین در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان از برگزاری اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی به‌منظور بررسی مسائل غزه حمایت کرد.

دیدار با دبیرکل حزب‌الله
دیدار با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان از دیگر دستورکارهای رئیس‌ دستگاه دیپلماسی ایران در لبنان بود. دوطرف در این دیدار ضمن بررسی تحولات روزهای اخیر در سرزمین‌های اشغالی، بر حمایت محور مقاومت از مردم فلسطین تأکید کردند. امیرعبداللهیان در ادامه رایزنی‌های خود در لبنان، با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان هم گفت‌وگو کرد؛ دیداری که لزوم حمایت از مقاومت مردم فلسطین و ضرورت همگرایی دولت‌های اسلامی برای جلوگیری از جنایت‌های ضدبشری صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی از مهم‌ترین محورهای آن بود.

دیدگاه‌های مشترک ایران و لبنان
بیروت، دومین مقصد سفر منطقه‌ای روزهای اخیر وزیر امور خارجه ایران بود. امیرعبداللهیان در بدو ورود به لبنان درجمع خبرنگاران اظهار کرد که در شرایط تداوم جنایات جنگی و محاصره انسانی غزه، هر اتفاق و تصمیمی از سوی دیگر جریان‌های مقاومت محتمل است. دیدار با نجیب میقاتی، نخست‌‌وزیر موقت لبنان از مهم‌ترین دستورکار‌های رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در بیروت بود. دوطرف در این دیدار ضمن حمایت از مقاومت مردم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی، بر استمرار تلاش‌های دیپلماتیک تا توقف کامل جنایت‌های رژیم‌ صهیونیستی علیه مردم غزه تأکید کردند. امیرعبداللهیان همچنین در دیدار با عبدالله بوحبیب، همتای لبنانی خود، اقدام‌های رژیم ‌صهیونیستی در غزه را جنایت جنگی توصیف و درعین‌حال عملیات اخیر مقاومت را اقدامی 100درصد فلسطینی عنوان ‌کرد.

یک دروغ‌پردازی رسانه‌‌ای
امیرعبداللهیان  دیروز در حالی وارد سوریه شد که یکی از نکات جالب توجه سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه ایران، فضاسازی رسانه‌های غربی- صهیونیستی درباره تغییر مسیر هواپیمای حامل امیرعبداللهیان در راه دمشق بود. در آغاز سفر منطقه‌ای رئیس دستگاه دیپلماسی، برخی منابع غربی ادعا کردند که پرواز ماهان به مقصد دمشق، حامل وزیر امور خارجه ایران بوده‌ است، اما پس‌ از بمباران فرودگاه دمشق از سوی رژیم صهیونیستی، مجبور به تغییر مسیر شده‌ است. این ادعا درحالی مطرح شد که نخستین مقصد امیرعبداللهیان بغداد بود و هواپیمای حامل وزیر امورخارجه براساس برنامه زمانبندی شده، در فرودگاه بغداد به زمین نشست.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید