• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 2 تیر 1397
کد مطلب : 20552
+
-

ایران و صربستان 3 تفاهمنامه همکاری امضا کردند

امضای یادداشت تفاهم همکاری، دستاورد پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و صربستان بود که روز پنجشنبه رسما آغاز به‌کار کرد.

به گزارش ایرنا، در این اجلاس، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران یادداشت تفاهم پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را با راسیم لیاییچ، وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان امضا کرد و در ادامه موافقتنامه همکاری‌های هوایی را با زوران میخایلوویچ، وزیر راه و ساختمان، هوا ترابری و زیرساخت صربستان به امضا رساند. همچنین موافقتنامه مبارزه با آفات و قرنطینه گیاهی نیز سومین یادداشت تفاهمی بود که با حضور وزیر کشاورزی صربستان و شریعتمداری بین 2کشور امضا شد.

وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان در نشست مشترک خبری با شریعتمداری به امکانات دو کشور در زمینه‌های مختلف اشاره و با تأکید بر افزایش تبادلات کالا بین دو کشور گفت: مذاکرات خوبی برای عقد توافقنامه تجارت آزاد و افزایش سطح مبادلات صورت گرفته است. وی لغو روادید و برقراری پرواز مستقیم بین تهران و بلگراد را گامی بزرگ در گسترش روابط و همچنین تبادلات کالا، همکاری‌های اقتصادی و گردشگری بین دو کشور خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران برای واردات گوشت و روغن از صربستان ابراز تمایل کرده و در این خصوص مذاکرات ادامه دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در نشست مشترک خبری بر گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف ازجمله کشاورزی، انرژی و گردشگری تأکید و اظهار کرد: صربستان در منطقه نقش مهمی را برای صلح ایفا می‌کند و دو کشور در این زمینه همدل و همراه هستند.

شریعتمداری چشم‌انداز روابط دوجانبه ایران و صربستان را در ابعاد سیاسی و اقتصادی بسیار درخشان توصیف کرد و خواستار حل برخی مشکلات موجود ازجمله موضوع مبادلات بانکی بین دو کشور شد. وی آمادگی کشورمان را برای واردات گوشت، دانه‌های روغنی، ذرت، فولاد، فلزات رنگی از صربستان و صادرات فرآورده‌های پتروشیمی، نفت خام و سایر نیازمندی‌ها به این کشور اعلام کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید