• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 2 تیر 1397
کد مطلب : 20548
+
-

تخت‌گاز در کنارگذر جنوب پایتخت

کنارگذر آزادراه جنوب تهران، 158کیلومتر طول دارد و برآورد می‌شود که مزیت‌های بهره‌برداری از آن 4استان را تحت‌تأثیر قرار دهد. این آزادراه در مسیر خود آزادراه‌های کرج - قزوین، ساوه - تهران، قم - تهران، قم - گرمسار و مسیر ماهدشت - اشتهارد و محور قدیم ساوه - تهران و 3خط راه‌آهن را قطع می‌کند و پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که با ایجاد آن ترافیک در آزادراه قزوین- کرج و کرج - تهران به‌طور محسوسی کاهش یابد.

کنارگذر آزادراه جنوب تهران مسیر 158کیلومتری از آبیک تا جاده ماهدشت، آزادراه ساوه، آزادراه تهران- قم و درنهایت آزادراه قم- گرمسار را شامل می‌شود و از 4 استان قزوین، مرکزی، البرز و تهران عبور می‌کند. برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد این پروژه زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک را به‌مدت 90دقیقه و برای وسایل نقلیه سنگین به‌مدت 110دقیقه کاهش می‌دهد.

همچنین صرفه‌جویی 700میلیون لیتری بنزین و 1600میلیون لیتری گازوئیل در طول 20سال دوره بهره‌برداری از این آزادراه نیز از دیگر مزایای اجرای این پروژه به‌شمار می‌رود که درصورت تحقق می‌تواند دستاوردهای قابل‌توجه اجتماعی و اقتصادی به همراه داشته باشد تا جایی که به عقیده وزیر راه و شهرسازی، این آزادراه با کاهش ترافیک در اطراف شهر تهران، کیفیت زندگی در پایتخت را ارتقا ‌دهد.

به گزارش ایرنا، عباس آخوندی در حاشیه بازدید از قطعات مختلف آزادراه کنارگذر جنوب تهران در جمع خبرنگاران افزود: ارزش اسمی این آزادراه بیش از 1600میلیارد تومان بود اما به‌علت تعدیل سنواتی، اکنون ارزش آن افزایش یافته است. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تاکنون از زمان شروع کار در سال1395 برای آماده‌سازی این آزادراه 870میلیارد تومان صورت وضعیت ارائه شده و قرار است در سال1398 افتتاح شود.

او با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی این آزادراه به بیش از 45درصد رسیده است، اضافه کرد: آخرین فناوری‌های جدید در بخش راهسازی در این آزادراه مورد استفاده قرار گرفته و کارخانه مدرن تولید آسفالت آن باکیفیت‌ترین نوع، روزانه به‌طور متوسط 3هزار تن تولید می‌کند. آخوندی افزود: این پروژه با ایمنی بسیار بالایی در حال تکمیل بوده و اکنون 60کیلومتر از مسیرهای آن آسفالت و بقیه قطعات آن در حال تکمیل است. او با بیان اینکه این آزادراه چگونگی دسترسی شهر فرودگاهی امام خمینی را در نزدیکی تهران تسهیل می‌کند، گفت: با انتقال همه باراندازهای تهران به شهر فرودگاهی امام خمینی بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل بار به لجستیک پارک این منطقه منتقل می‌شود و با کاهش ترافیک در اطراف شهر تهران، کیفیت زندگی نیز ارتقا می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اکنون 2هزار و 700نفر با 1300ماشین‌آلات سنگین در این پروژه مشغول به کارند و از این آزادراه 4 استان البرز، قزوین، مرکزی و تهران به سهولت می‌توانند استفاده کنند. آخوندی یادآور شد: سهم دولت در اجرای این پروژه 30درصد و آورده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا 70درصد است؛ دولت سهم خود را پرداخت کرده و قرارگاه سازندگی نیز اجرای آن را بر عهده گرفته است؛ هرچند که این قرارگاه اعلام کرده تا پایان امسال این آزادراه را افتتاح می‌کند، اما افتتاح آن در سال1398 عملیاتی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید