• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 20 مهر 1402
کد مطلب : 205488
+
-

پیشنهاد خواهرخواندگی ملایر و خوقند ازبکستان

معاون صنایع‌دستی کشور از ارائه پیشنهاد خواهرخواندگی 2 شهر خوقند ازبکستان و ملایر همدان در حاشیه اجلاس منطقه‌ای صنایع‌دستی آسیا و اقیانوسیه خبر داد.
مریم جلالی دهکردی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی با اعلام این خبر به مهر گفت: خوقند یکی از شهرهای استان فرغانه ازبکستان است که اتفاقاً همانند شهر ملایر در استان همدان به‌عنوان شهر جهانی منبت شناخته می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد خواهرخواندگی ملایر و خوقند را ارائه کردیم که با استقبال مواجه شد و شهرداران این 2 شهر به همراه نماینده ملایر در مجلس نیز با این پیشنهاد موافق هستند.
وی افزود: شهر خوقند به‌صورت کامل در تسخیر صنایع‌دستی قرار داشت و همه المان‌های شهری برخاسته از صنایع‌دستی بود. صنایع‌دستی آنها به جهت ریشه‌های مشترکی که با ازبکستان داریم شبیه به صنایع‌دستی ایران است.
معاون صنایع‌دستی کشور از افتتاح موزه صنایع‌دستی خوقند خبر داد و گفت: این موزه شامل صنایع‌دستی‌هایی بود که در نشست قبلی اجلاس منطقه شورای جهانی مهر اصالت گرفته بودند. ۳۸ اثر از شهرهای یزد، زنجان، اردبیل، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و... در این موزه قرار داشت.
وی ادامه داد: حضور و گفت‌وگوی ما با نماینده‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشورهای منطقه اتفاق مبارکی برای ایجاد مفاهمه و ارتباطات بین‌المللی حوزه هنر یعنی دیپلماسی هنری و دیپلماسی عمومی بود.
جلالی افزود: در این شهر فشن‌شویی با حضور طراحان لباس منطقه براساس صنایع‌دستی برگزار شد. با قرقیزستان صحبت کردیم که برنامه‌ای برای مد و لباس اسلامی با بهره‌گیری از صنایع‌دستی داشته باشیم.
معاون صنایع‌دستی گفت: در این مراسم، دبستانی برای رده سنی ۷ تا ۱۲ سال که فقط موسیقی و صنایع‌دستی و فوتبال در آن تدریس می‌شد در خوقند افتتاح کردند. ما پیشنهاد کردیم منطقه آسیا و اقیانوسیه برای ارتقای دانش دختران نوجوان و جوان همه کشورها همگرایی کنند و تمرکز بر آموزش صنایع‌دستی به دختران باشد. برخی از کشورها ازجمله قرقیزستان و قزاقستان برای این منظور اعلام آمادگی کردند.
وی تأکید‌کرد: نخستین روز کاری سفیر جدید ایران در ازبکستان با موضوع صنایع‌دستی گره خورد و ما با او و رایزن فرهنگی ایران جلسه‌ای برگزار کردیم، در نشست شهرداران شهرهای جهانی نیز شرکت کردیم چون معتقدم صنایع‌دستی از آنجا که جزو زیست شهری است؛ باید به حکمرانی شهری تبدیل شود و شهرداران در این زمینه می‌توانند مؤثر باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید