• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 19 مهر 1402
کد مطلب : 205420
+
-

چشم در برابر چشم

دیدگاه
چشم در برابر چشم

اسماعیل سلطنت‌پور؛ روزنامه‌نگار

عملیات نیروهای حماس در روز شنبه به‌عنوان یک عملیات چندبعدی از چنان اهمیتی برخوردار است که با گذشت 5روز هنوز موضوع اصلی رسانه‌های جهان به‌شمار می‌رود.
در تحلیل اقدام حماس، دوست و دشمن بر این باورند که این عملیات که طوفان‌الاقصی نام دارد یک شکست تمام عیار برای سیستم امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بوده است؛ شکستی که شاید تا مدت‌ها به‌عنوان یک نقطه عطف در تحولات فلسطین مورد استناد قرار گیرد و حتی منجر به تحولاتی در صحنه سیاسی سرزمین‌های اشغالی شود. اجرای عملیات از دریا، هوا و زمین از یک سو و اجرای عملیات جنگ الکترونیک که منجر به اختلال در سامانه‌های رهیابی، رهگیری و شناسایی رژیم صهیونیستی شد، به عملیات حماس ارزش نظامی داده است.
به  این عملیات در ادبیات نظامی ، جنگ ترکیبی گفته می‌شود و بی‌دلیل نیست که عملیات طوفان‌الاقصی تحسین همگان را برانگیخته است چرا که این عملیات پیچیده نه به‌ وسیله یک ارتش کلاسیک بلکه از جانب یک گروه در محاصره، طراحی و اجرا شده است. از طرفی طرح حماس در شرایطی به مرحله عملیاتی رسید که تشکیلات امنیتی رژیم صهیونیستی در تعطیلات به سر می‌برد؛ بر همین مبنا می‌توان به این جمع‌بندی رسید که سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی حتی در تصورات خود انجام عملیات در سالگرد عملیات مهم 1973را هم  نداشته است.
از دیگر ویژگی‌های عملیات طوفان‌الاقصی می‌توان به آفندی بودن عملیات اشاره کرد؛ درحالی‌که پیش از این عمده اقدامات نیروهای مقاومت، جنبه واکنشی داشته چرا که رژیم صهیونیستی به دلایل مختلف ازجمله محدودیت جغرافیایی همواره عملیات پیشدستانه را در دکترین نظامی خود قرار داده تا هم نسبت به تضعیف نیروهای مقاومت اقدام کند و هم از ورود درگیری‌ها به سرزمین‌های اشغالی جلوگیری کرده باشد؛ درحالی‌که این بار این، نیروهای مقاومت بودند که نه فقط براساس اصل دفاع مشروع بلکه در یک مرحله بالاتر با استناد بر اصل عملیات پیشدستانه اقدام به عملیات علیه دشمن صهیونیستی کردند؛ عملیاتی که منجر به تسخیر مناطق گسترده‌ای از سرزمین‌های اشغالی توسط نیروهای مقاومت شد و تلفاتی سنگین یعنی چندبرابر تمام کشته‌ها و اسرای این رژیم‌ در جنگ‌های قبلی روی دست رژیم صهیونیستی گذاشت.
نباید از نظر دور داشت که عملیات اخیر در شرایطی به مرحله اجرا رسیده که صهیونیست‌ها ماه‌ها اقدام به تعرض به اماکن مقدس اسلامی کرده و طی حدود 9‌ماه 280نفر از فلسطینی‌ها را به شهادت رسانده بودند و از این گذشته همه مذاکرات با طرف اسرائیلی برای آزادی اسرای فلسطینی با بی‌محلی طرف مقابل به شکست انجامیده بود؛ درحالی‌که حدود 6هزار اسیر فلسطینی که در میان آنها چندین زن نیز حضور دارند سال‌هاست که در زندان‌های رژیم صهیونیستی به ‌سر می‌برند و مقامات این رژیم هر ابتکاری را برای آزادی اسرا ناکام  گذاشته‌اند.  
در چنین شرایطی، طبیعی به‌نظر می‌رسد که فلسطین برای مجبورکردن طرف مقابل به مذاکره، اقدام به توازن قوا و بالابردن قدرت چانه‌زنی کند و همزمان گوشه چشمی به ارتقای قدرت بازدارندگی خود نیز داشته باشد و به‌عبارت دیگر در شرایطی که مذاکره با دست خالی بی‌نتیجه مانده، نیروهای فلسطینی اقدام به عملیاتی می‌کنند که منجر به اسارت ده‌ها اسرائیلی شود. به این امید که این بار با دست پر بر سر میز مذاکره حاضر شوند و طرف مقابل را مجبور به تن‌دادن به آزادی زندانیان فلسطینی و تمکین به عدم‌جسارت به اماکن مقدس  کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید