• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 19 مهر 1402
کد مطلب : 205437
+
-

راز یک شکست غیرقابل ترمیم

کارشناسان بین‌الملل بر متزلزل‌شدن و وارد آمدن ضربه اساسی به موجودیت و هویت صهیونیست‌ها تأکید کردند

گفت‌و‌گو
راز یک شکست غیرقابل ترمیم

رضا عمویی - بهاره محبی-روزنامه‌نگار

تحولات اخیر در فلسطین و مواضع اخیر مقام‌معظم‌رهبری درباره فلسطین نشان داد که منطقه پس از عملیات طوفان‌الاقصی وارد دوره‌ای جدید شده است؛ دوره‌ای که یک بازیگر اصلی آن بی‌تردید مبارزان فلسطینی هستند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری با اشاره به اذعان جهانی درباره شکست رژیم صهیونیستی در این قضیه تاکید کردند: این شکست از ابعاد نظامی و اطلاعاتی یک شکست غیرقابل ترمیم و یک زلزله ویرانگر است که بعید است رژیم غاصب با همه کمک‌های غربی‌ها بتواند ضربات عمیق این حادثه به سازه‌های حاکمیتی خود را ترمیم کند.در ارتباط با مواضع رهبر حکیم انقلاب در سخنرانی روز گذشته ایشان و تحولات فلسطین با 3نفر از کارشناسان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه تقدیم می‌شود.

 مسعود اسد‌اللهی ؛ کارشناس  مسائل منطقه

طوفان‌الاقصی، پیش‌بینی مقام معظم رهبری را عینیت بخشید
در ارتباط با بیانات اخیر مقام معظم رهبری در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح پیرامون تحولات فلسطین، مسعود اسداللهی، کارشناس میدانی مسائل غرب آسیا معتقد است که به‌طور کلی مواضع مقام معظم رهبری چه در موضوع فلسطین و چه در سایر موضوعات همواره مورد توجه ویژه تحلیلگران و مقامات خارجی بوده است. با توجه به درایت ایشان و تحلیل‌های درستی که از مسائل مختلف ارائه می‌دهند، همواره طرف‌های خارجی روی این تحلیل‌ها حساب باز می‌کنند؛ حتی اگر مخالف نظرشان باشد. درواقع تحلیلگران خارجی می‌دانند که مقام معظم رهبری از روی احساسات به مسائل نگاه نمی‌کنند، بلکه ایشان با درایت و بینش عمیق خودشان مسائل را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند و همواره سعی می‌کنند که در تحلیل‌ها به واقعیات موجود نگاه کنند.

کشورهایی که به‌سوی عادی‌سازی روابط‌ می‌روند، بازنده هستند
اسداللهی در ادامه افزود: چندی قبل شاهد بودیم که ایشان در دیدار با مسئولان تأکید کردند که رژیم صهیونیستی رو به زوال است و دولت‌هایی که فکر می‌کنند با عادی‌سازی روابط می‌توانند خودشان را نجات دهند، مانند افرادی هستند که روی اسب بازنده شرط‎بندی می‌‌کنند. چند روز بعد از فرمایشات ایشان، عملیات بزرگ و بسیار غافلگیر‌کننده و دقیق فلسطینی‌ها یا همان عملیات طوفان‌الاقصی اجرا شد. در حال حاضر هیچ‌کس شکی ندارد که عملیات اخیر نیروهای فلسطینی ضربه اساسی و بزرگی را به کیان و موجودیت رژیم صهیونیستی، ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آن وارد و آنها را متزلزل کرده است. با توجه به تحولات فلسطین، پیش‌بینی مقام معظم رهبری ثابت شد و نشان داد دولتی که نمی‌تواند امنیت خود را تامین کند و ارتش آن در برابر یک گروه شکست می‌خورد و آسیب می‌بیند، پس چگونه می‌تواند به دولت‌های دیگر کمک کند و دولت‌های دیگر چگونه می‌توانند به رژیم شکست‌خورده صهیونیستی تکیه کنند؟

آسیب به رژیم صهیونیستی قابل ترمیم نیست
مسعود اسداللهی همچنین با اشاره به حجم خسارات زیاد به صهیونیست‌ها در تحولات اخیر گفت: تحولات اخیر مانند یک زلزله رژیم صهیونیستی را تکان داده و پایه‌هایش سست شده است. آسیب به رژیم صهیونیستی این قدر زیاد است که حتی قابل ترمیم هم نیست. در تحولات اخیر هیبت رژیم صهیونیستی شکسته شد. در حال حاضر نیز جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه از سر استیصال و درماندگی است. بی‌تردید اگر صهیونیست‌ها می‌توانستند سران اصلی حماس را ترور و دستگیر کنند، این کار را می‌کردند، ولی آنها این کار را نمی‌کنند، چون می‌دانند توانایی تقابل و رودررویی با فلسطینی‌ها را ندارند؛ از این‌رو صهیونیست‌ها با حملات هوایی ناجوانمردانه، مردم فلسطین را به خاک و خون می‌کشند، اما هیبت شکست‌خورده تل آویو با جنایت در غزه ترمیم نخواهد شد.

مقاومت فلسطین همواره در حال توسعه بوده است
کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین با نگاهی به روند توسعه مقاومت فلسطین، تأکید کرد: وقتی ما مقاومت فلسطین را در طول 4دهه گذشته بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که مقاومت در دوره‌های گذشته با سنگ به مبارزه اشغالگران می‌رفت. در انتفاضه اول که اعراب به آن انتفاضه حجر یعنی انتفاضه سنگ می‌‎گویند، وسیله مبارزه فلسطینی‌ها سنگ بود. الان اما مقاومت فلسطین به جایی رسیده که ارتش تا بن دندان مسلح صهیونیستی را درمانده و عاجر می‌کند. نظامیان اسرائیلی که زمانی با غرور خود را نشان می‌دادند، الان با ترس و وحشت اسیر شده و تصویر خواری و خفت آنها منتشر می‌شود. نگاهی به توسعه و پیشرفت مقاومت فلسطین در 4دهه گذشته نشان می‌دهد که مقاومت همواره روبه رشد و تقویت بوده است، اما در مقابل دشمنان مقاومت فلسطین به ضعف و زبونی امروز رسیده‌اند و از یک گروه شکست می‌خورند. این پیشرفت مقاومت نشان می‌دهد که اگر فلسطینی‌ها همین مسیر را دنبال کنند، پیروزی نهایی آنها حتمی است و رژیم صهیونیستی رو به زوال  خواهد بود.

سقوط رژیم صهیونیستی قطعی است
اسداللهی در پایان با اشاره به پیش‌بینی مقام معظم رهبری درباره فروپاشی رژیم صهیونیستی در 25سال آینده گفت: حتی قبل از جنگ فعلی، رژیم صهیونیستی دچار شکاف و تقسیم شده بود. درواقع جامعه صهیونیستی امروز یک جامعه دوقطبی است. پیش از جنگ بارها افسران و خلبانان اعتراض و جدایی خود از بدنه ارتش را اعلام می‌کردند و می‌گفتند که حاضر به جنگ نیستند. حتی رؤسای سابق موساد بارها هشدار می‌دادند که کیان صهیونیستی به سمت فروپاشی حرکت می‌کند. عملیات بزرگ اخیر فلسطینی‌ها نیز زوال تل‌آویو را ثابت کرد و همانگونه که مقام معظم رهبری 8،7 سال پیش اعلام کردند که صهیونیست‌ها تا 25سال آینده را نخواهند دید، الان هم وضعیت رژیم صهیونیستی بسیار آشفته و سقوط آن حتمی است.

حسام‌الدین برومند؛ کارشناس مسائل بین‌الملل

دلایل غیرقابل ترمیم‌بودن شکست اسرائیل
حسام‌الدین برومند، کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره بیانات مقام معظم رهبری در مورد شکست غیرقابل ترمیم رژیم‎صهیونیستی به روزنامه همشهری می‌گوید: سخنان رهبری نکته دقیق و عمیقی دارد به این دلیل که اسرائیلی‌ها در عملیات طوفان‌الاقصی از جهات مختلف شکست خوردند. شکست اول صهیونیست‌ها شکست اطلاعاتی بود، یعنی آنان هیچ پیش‌بینی و ارزیابی‌ای از زمان و حمله نداشتند و به همین دلیل خسارت بسیار زیادی هم متحمل شدند؛ به این مفهوم که بیش از هزار نفر از آنان کشته  و  بیشتر از 100نفر از آنان اسیر و هزاران تن نیز مجروح شدند. همچنین در عمق سرزمین‌های اشغالی یعنی تا 30الی 40کیلومتری نفوذ اتفاق افتاد و نیروهای مقاومت توانستند از آنان اسیر بگیرند یا مثلا دیوار آهنینی که صهیونیست‌ها مدعی کارآمدی آن بودند در برابر تاکتیک‌های مدرن و تأثیرگذاری که مقاومت به‌کار گرفت تقریبا هیچ واکنش درخوری نداشت. دوم اینکه، صهیونیست‌ها در جریان این عملیات متحمل شکست راهبردی هم شدند. راهبرد جریان صهیونیستی از نیل تا فرات است و در این زمینه ادعای زیادی داشتند اما این عملیات نشان داد که آنان حتی حریف جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در غزه هم نشدند و اگر این را به جبهه مقاومت در لبنان، عراق و یمن اضافه کنیم، ابعاد ناتوانی صهیونیست‌ها بسیار گسترده‌تر می‌شود. بیانات رهبر معظم انقلاب به این مسئله بازمی‌گردد که تصویر واقعی ناتوانی صهیونیست‌ها در ابعاد مختلف برملا شد. تصویری که از شکست‌ناپذیری ارتش اسرائیل ساخته بودند و اینکه چهارمین ارتش بزرگ دنیا هستند و همه اینها شکسته و تصویر واقعی اسرائیل به جهان مخابره شد. با عملیات طوفان‌الاقصی جهان متوجه شد که جریان مقاومت می‌تواند ضربه کاری به صهیونیست‌ها وارد کند و این شکستی است که غیرقابل ترمیم است. در واقع 75سال جنایات صهیونیست‌ها به نقطه عطفی رسیده که اسرائیل در حالت کاملا دفاعی قرار گرفته و قدرت بازدارندگی ندارد. امروز مهم‌ترین هراس اسرائیلی‌ها این است که برنامه بعدی مقاومت چیست. مجموع این عوامل نشان می‌دهد که این شکست ترمیم‌ناپذیر است.

مظلوم‌نمایی تنها راه چاره صهیونیست‌هاست
برومند با اشاره به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری درباره مظلوم‌نمایی صهیونیست‌ها افزود: اسرائیلی‌ها چون در صحنه نظامی و اطلاعاتی شکست خوردند، بر صحنه رسانه‌ای و عملیات رسانه‌ای تمرکز کردند و در ذیل این عملیات بدون اشاره به 75سال جنایات خود به مظلوم‌نمایی دست می‌زنند. آنها به این مسئله اشاره نمی‌کنند که حمله جریان مقاومت و عملیات طوفان الاقصی در واقع پاسخی است به آن همه سال جنایات و کودک‌کشی. علت دوم مظلوم‌نمایی صهیونیست‌ها، شکست در تمام معادلات است و چاره‌ای جز این در پیش ندارند که البته در این مظلوم‌نمایی هم ناکام خواهند ماند. هرچند که برخی از این کشورهای مدعی حقوق بشر از جریان صهیونیستی حمایت کرده و در این مظلوم‌نمایی شریک هستند اما ماجرا اینطور باقی نمی‌ماند و جهان متوجه‌شده که آنها جانی و کودک‌کش هستند و رژیم‎صهیونیستی با این حربه نمی‌تواند اهداف خود را پیش ببرد.

چشم‌انداز غزه؛ شکل‌گیری موازنه قوا به نفع جریان مقاومت
برومند با اشاره به بخشی از بیانات آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر سیلی محکمی که صهیونیست‌ها از جنایات بیشتر در غزه خواهند خورد، تأکید کرد: از قضا چند ساعت پس از فرمایشات دیروز رهبری موج جدیدی از حملات به شهر تل‌آویو و فرودگاه بن‌گوریون آغاز شده که بشارت‌ها و نکته‌هایی در خود دارد. نکته دوم اینکه، امروز مقاومت فقط در غزه خلاصه نمی‌شود. امروز مقاومت فقط یک جریان حماس و جهاد اسلامی نیست، امروز مقاومت در جای‌جای خاورمیانه شکل گرفته است؛ یک ائتلاف و جنبش بسیار قدرتمند از سوی مقاومت علیه دشمن صهیونیستی شکل گرفته و چشم‌انداز آینده این است که هرچه می‌گذرد دست مقاومت پُر‌تر و قدرت آن بیشتر می‌شود و معادلات آینده بیش از‌ پیش به نفعش رقم خواهد خورد. به این صورت که یک موازنه قوا به نفع آن شکل خواهد گرفت و اسرائیلی‌ها اکنون در بدترین شرایط ممکن  7دهه گذشته قرار دارند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید