• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 19 مهر 1402
کد مطلب : 205417
+
-

شکست ترمیم‌ناپذیر

یادداشت
شکست ترمیم‌ناپذیر

حسین کاظم‌زاده؛ پژوهشگر دین و اندیشه

این کلیدواژه جدیدی بود که موقعیت فعلی رژیم جعلی اسرائیل را در کلام رهبر انقلاب، معنا می‌کرد.
اسرائیل یک قدم به نابودی کامل نزدیک‌تر شده است.
طبیعت باطل همین است؛ قدم به قدم در حال نابودی است.
اما چرا اسرائیل این شکست را نمی‌تواند ترمیم کند؟
ابعاد منحصر به فرد این شکست که آن را از بقیه شکست‌های قبلی این رژیم متمایز می‌کند و ترمیم ناپذیری‌اش را موجه می‌سازد، بدین شرح است:

1-از بین رفتن هژمونی اسرائیل و حامیانش
طوفان‌الاقصی، قدرت پوشالی و هیمنه توهمی این شیاطین را جلوی چشم دنیا گذاشت. نه‌تنها شکست این رژیم به چشم آمد، بلکه به میزانی این شکست عمق داشت که در ذهن بسیاری از مردم جهان، فروپاشی و از بین رفتن این رژیم جعلی نزدیک‌تر حس شد.

2- شکست نظامی
عملیاتی با این حجم، توسط نیروهای اطلاعاتی و جاسوسان اسرائیل نمی‌تواند رصد شود و در برابر این طوفان، غافلگیر شدند. در نوبت‌های قبلی اسرائیل در مقام آفند قرار می‌گرفت و فلسطین پدافندی اقدام می‌کرد و تنها از خود دفاع می‌کرد، اما این بار ابتکار عمل دست نیروهای مقاومت فلسطینی است. سامانه‌های میلیاردی فلاخن، گنبد آهنین و رافائل و انواع و اقسام پهپادها و رادارها از کار می‌افتند. این ضربه به این زودی‌ها قابل جبران نیست. تعداد کشته‌های اسرائیل در برابر شهدای فلسطین، نشان از این شکست بی‌بدیل دارد.
در جنگ 22روزه 2008 کشته‌های اسرائیل 13نفر و شهدای فلسطین 1450 بود. الان در همان روز اول طوفان، نزدیک به 1000کشته روی دست اسرائیل می‌ماند. برای نخستین‌بار است که رزمنده‌های مقاومت، می‌توانند در یک غافلگیری معنادار وارد شهرک‌های صهیونیست‌نشین شوند و نزدیک به 20پادگان نظامی ارتش اسرائیل را فتح می‌کنند. تکرار واژه «غافلگیری» از سوی مقامات نظامی اسرائیل برای نخستین‌بار است که آسیب ترمیم‌ناپذیر اطلاعاتی را نمایان می‌کند. هیچ‌کدام از این اتفاقات در درگیری‌های قبلی اسرائیل و فلسطین رقم نمی‌خورد. به قول دیوید راتکاف، روزنامه‌نگار آمریکایی در«دیلی‌بیست»: بزرگ‌ترین شکست اطلاعاتی اسرائیل در نیم‌قرن اخیر رقم خورد.

3- شکست در افکار عمومی
وجدان عمومی دنیا، بیدار شده است. شاهدش تظاهرات‌هایی است که علیه اسرائیل دیگر نه فقط در دنیای اسلام، آنگونه که تا قبل از این بود، بلکه در آمریکا یعنی جدی‌ترین حامی اسرائیل، رقم می‌خورد. علاوه بر این و در ماه‌های اخیر، تظاهرات‌های صدها هزاران نفری مردم اسرائیل علیه دولت نتانیاهو، این شکست را معنادار‌تر کرده است. این شکاف میان اسرائیل و مردم دنیا و مردم خودش ترمیم‌ناپذیر است.

4-از دست دادن حامیان سنتی و ایدئولوژیک
اختلافات دولت راستگرای اسرائیل با دمکرات‌های آمریکا و دولت بایدن، ولو حمایت آمریکا را از اسرائیل به صفر نرسانده و برای خالی نبودن عریضه جنگنده و ناوهای خود را در اختیار ارتش اسرائیل قرار می‌دهد، اما روشن است که این آمریکا دیگر آن حامی همیشگی اسرائیل نیست. هم ضعف جدی آمریکا در ناکام ماندن طرح‌هایش در منطقه و هم افکار عمومی مردم در برابر اسرائیل، این حمایت‌ها را خواه ناخواه کم کرده است. علاوه بر این، کشورهای منطقه و حامیان سنتی آنها و در رأسشان عربستان سعودی که چند ماهی است چرخش به سمت ایران را شروع کرده، اولا درخواست واشنگتن علیه حماس را رد می‌کند، ثانیا محمد بن سلمان به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام می‌کند که ریاض همچنان از ملت فلسطین برای رسیدن به حقوق مشروع و عادلانه خود و تحقق آرمان‌های ملت فلسطین ازجمله صلح دائمی و عادلانه حمایت می‌کند. این خالی کردن پشت اسرائیل در فضای سیاسی کم‌سابقه، بلکه بی‌سابقه است.
‌علاوه بر پروژه عادی‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی که مدت‌هاست توسط کشورهای منطقه و اسرائیل با حمایت آمریکا دنبال می‌شود، دیگر بازگشتی برای آن تصویر ندارد؛ هم به‌دلیل وحشیگری اسرائیلی‌ها در کشتار مردم غزه و هم لطمات متعددی که اسرائیل خورده و همان اسب بازنده‌ای است که قمار روی آن دیگر مشتری‌ای نخواهد داشت.

5-مظلوم‌نمایی
هر وقت ظالم و خون‌ریزی را دیدید که مشغول مظلوم‌نمایی است، بدانید که  به این نتیجه رسیده که در میدان واقعی مبارزه قادر بر پیروزی نیست. بی‌سابقه است این حجم از عکس‌ها و فیلم‌هایی که از اسارت زنان و دختران و مردم اسرائیل در فضای مجازی پخش می‌کنند و اشک تمساح می‌ریزند و داد حقوق بشر سرمی‌دهند. این همان اسرائیل است که 2500کودک را با بمب شهید کرد و بیش از 100هزار نفر از مردم عادی فلسطین را در این سال‌ها با بمب‌های فسفری و غیرفسفری به شهادت رساند؛ آب را بر غزه‌ بست و ورود غذا و دارو را ممنوع‌کرد.

6- تعمیق شکست داخلی
بنا بر گزارش اداره آمار اسرائیل، چند سالی است که موج مهاجرت معکوس در اسرائیل جدی شده است. براساس آمار منتشر شده، صهیونیست‌ها برای نخستین‌بار از سال۲۰۰۹ با تراز منفی مهاجرت مواجه شده‌اند؛ به‌نحوی که در سال۲۰۱۸ میلادی شمار یهودیانی که ترجیح دادند بقیه عمر خود را خارج از فلسطین اشغالی ادامه دهند و از این سرزمین خارج شدند، ۱۶هزارو۷۰۰ نفر اعلام شد؛ درحالی‌که شمار رسمی افرادی که از نقاط مختلف جهان به فلسطین اشغالی منتقل شدند، تنها ۸هزارو۵۰۰ نفر اعلام شد.طبعا با توجه به حوادث روزهای اخیر و ناامنی بی‌مانندی که طی روزهای قبل در شهرک‌های صهیونیستی ایجاد شده است، این مهاجرت، شکل جدی‌تری به‌خود خواهد گرفت و پاشنه آشیل اسرائیل خواهد شد.علاوه بر این اختلافات و دوقطبی‌های شکل گرفته در میان احزاب سیاسی اسرائیل که یکی از دلایل جدی تظاهرات مردم اسرائیل در ماه‌های اخیر بوده، با این جنگ تشدید خواهد شد و مهاجرت معکوس را دوچندان خواهد کرد.مخالفان نتانیاهو می‌گویند ارتش اسرائیل ماه‌ها به او هشدار داد که تلاشش‌برای بازنگری دولت اسرائیل را در معرض خطر حمله چندجبهه‌ای قرار می‌دهد. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، تصریح کرده که این دولت با این حجم از فشل بودن و تنهایی، قادر به جنگ کردن نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید