• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 3 دی 1396
کد مطلب : 2054
+
-

قامت خمیده سی و سه‌پل

مسئولان فرونشستن پایه‌های پل تاریخی اصفهان را تکذیب می‌کنند درحالی‌که کج شدن دیواره‌اش را قبول دارند

اصفهان
قامت خمیده سی و سه‌پل

هاجر مرادی/ اصفهان - خبرنگار:

 سیمای سی و سه پل این روزها بر اثر خشکسالی‌های پیاپی گرفته و غمگین است، اما بر خلاف آنچه در دل زمین می‌گذرد و یا اخباری که در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود، هنوز ردی از فرو نشست یا شکستگی بر آن دیده نمی‌شود. این موضوع را نه تنها شواهد نشان می‌دهد، بلکه بررسی‌های کارشناسانه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان هم آن را تصدیق می‌کند. 

البته دیواره پل در طبقه دوم سی و سه پل کج شده است که مسئولان هم در پاسخ به همشهری آن را منکر نمی‌شوند. با وجود این می‌گویند این حقیقتی مربوط به سال‌ها پیش است. یعنی درست همان زمانی که کف پل دال بتنی ایجاد کردند و کامیون‌های ذوب آهن از روی پل رد شدند. در نتیجه حرکت این ماشین‌ها و ارتعاش حاصل از آن‌ها بود که دیواره طبقه دوم قوس برداشت.  مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره کج شدن دیواره پل توضیح می‌دهد: این قوس‌ها را در اصطلاح معماری اعوجاج می‌نامند و می‌گویند این قوس به دلیل فرسودگی تدریجی ایجاد شده است. این حقیقت را باید پذیرفت که به هر حال همه مصالح عمر مفیدی دارند. 

به گفته فریدون الهیاری، همان گونه که از نام فرونشست برمی آید، فرونشستن از طبقه‌های زیرین آغاز می‌شود، اما در بررسی‌هایی که کارشناسان اداره میراث فرهنگی انجام داده‌اند، هیچ شکستی نه در پایه‌ها و بدنه پل و نه در موج‌شکن‌های سمت هتل کوثر مشاهده نشده است. 

او با بیان این‌که تمامی رواق‌های راهروهای سرپوشیده سالمند و در جرزها و کف طبقه دوم هم ترک‌های 45 درجه که ناشی از فرونشست باشد دیده نمی‌شود، ‌اظهار می‌کند: اما به هر حال نمی‌توان منکر خطر فرونشست زمین در اصفهان شد.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که وضع پل در حال حاضر چندان خوب نیست و بر اساس آنچه از شواهد برمی‌آید دیر یا زود نه تنها سی و سه پل بلکه دیگر پل‌ها و آثار تاریخی اصفهان با معضعلی به نام فرونشست زمین مواجه خواهند شد و لازم است مسئولان در این باره چاره‌ای اساسی بیندیشند. 

الهیاری هم این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: اگر چه پل به طور مرتب پایش می‌شود و نیازی برای مرمت‌های اضطراری وجود ندارد، اما در صورت ادامه خشکی در زاینده رود آسیب خواهد دید. در واقع تداوم خشکسالی و قطع جریان آب در زاینده رود پایه‌های پل‌های تاریخی اصفهان را تهدید می‌کند و به همین دلیل با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی و شهرداری‌ها در مسیر رودخانه زاینده رود در داخل شهر اصفهان، کمیته پایش پل‌های تاریخی اصفهان تشکیل شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :