• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 19 مهر 1402
کد مطلب : 205368
+
-

میراث گذشتگان برای وزیر جوان

ماجرای کمبود 23هزار معلم و خالی ماندن کلاس‌های درس در مهر ماه، واکنش‌ها و اعتراضات بسیاری را به‌دنبال داشته تا جایی که زمزمه‌های کلید خوردن استیضاح وزیر تازه از راه رسیده آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی نیز به گوش می‌رسد. انتقاد و سؤال و جواب از رضا مرادصحرایی در این‌باره به واکنش‌های رسمی نمایندگان مجلس ختم نمی‌شود و در فضای مجازی نیز شاهد اظهارنظرهایی در این مورد هستیم که در یکی از این اظهارنظرها یکی از کاربران فضای مجازی تشرف وزیر جوان به سفر حج در ابتدای سکانداری وزارتخانه را مورد انتقاد قرار داده و مدعی شده مدت زمانی را که مرادصحرایی صرف مراسم حج کرده، فرصتی برای جبران کمبود معلم بوده که بر باد رفته است!
اما نگاهی به ریشه و سابقه مسئله کمبود معلم به خوبی نشان می‌دهد آنچه به‌عنوان ابرچالش وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم مطرح می‌شود و باب انتقاد از وزیر جوان را باز کرده، پیش از آنکه ضعف عملکرد او در چند‌ ماه مسئولیتش را نشان دهد، اهمال و کم‌کاری دولت‌های گذشته در ساماندهی نیروی انسانی نظام آموزش و پرورش را خاطر نشان می‌کند.
 یکی از مهم‌ترین عواملی که چنین شرایطی را برای نظام تعلیم و تربیت کشور رقم زده، سونامی بازنشستگی معلمان است که بر اثر کم‌توجهی در دولت‌های گذشته، شاهد طغیان آن در دولت سیزدهم هستیم. به‌گفته سیدمجتبی هاشمی، سرپرست مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش، در سال‌جاری 90هزار فرهنگی بازنشسته می‌شوند و تعداد بالای بازنشستگان از مهم‌ترین عواملی است که وزارت آموزش و پرورش را با کمبود نیرو مواجه می‌کند. این رقم قابل توجه سرکلاف کمبود نیروی انسانی را به غفلتی 30ساله گره می‌زند که ریشه آن به دهه‌های 60 و 70 می‌رسد. براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در دهه‌های 60 و 70 نیرو‌ی انسانی قابل توجهی وارد سیستم آموزش و پرورش شد و حالا بعد از 3 دهه فعالیت آنها در آستانه بازنشستگی قرار گرفته‌اند.
در این میان و با وجود همه انتقادات منصفانه و غیرمنصفانه، همت مرادصحرایی برای زدودن آثار نامبارک این میراث چندین ساله بر پیکر نظام آموزش و پرورش کشور را نباید نادیده گرفت که افزایش شمار پذیرفته‌شدگان آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش نسبت به دولت‌های پیشین، گواهی بر این مدعاست. تاکنون28هزار دبیر و آموزگار از طریق آزمون استخدامی جذب و ۳هزار و ۲۰۰سرباز هم که تا یک تیرماه به خدمت نظام وظیفه اعزام شده‌اند، به‌عنوان سرباز معلم در مناطق مرزی، پرتراکم و نقاط عشایری مشغول خدمت شده‌اند تا بخشی از جای خالی معلمان بازنشسته را پر کنند. به ‌گفته محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به‌زودی با به‌کارگیری ۱۸هزار معلم خرید خدمات بخشی از کمبود معلم جبران خواهد شد و استخدام بخشی از معلمان غیررسمی سال 91به بعد از طریق برگزاری آزمون نیز راهکار دیگر دولت است که برای رفع این چالش پیش‌بینی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید