• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 مهر 1402
کد مطلب : 205188
+
-

معادلات جدید در محور مقاومت

جعفر بندی‌شربیانی؛ کارشناس مسائل سیاسی

استراتژی و گفتمان مقاومت به‌عنوان نماد اصلی سیاست‌خارجی جمهوری‌اسلامی ایران و طراحی مقام معظم رهبری به‌عنوان سرفصلی که در چند دهه گذشته پیگیری شده امروز نتایج خود را نشان می‌دهد و درخشان بودن این نتایج را از مقایسه آن با سابقه تاریخی جنگ‌های متعددی که بین اعراب و اسرائیل در سال‌های متمادی درگرفته و نتیجه همه آن جنگ‌ها در ۵، ۶دهه گذشته شکست قطعی و بسیار حقارت‌بار بوده، می‌توان یافت.
البته چند مرتبه این معادله معکوس شده‌است؛ یکی در سال۲۰۰۶ توسط حزب‌الله لبنان و دیگری یکی، 2مرتبه اعمال اراده حماس در آتش‌بس با رژیم‌صهیونیستی و دیگر بار عملیات پیچیده و ترکیبی و ظفرمندانه طوفان الاقصی. این، بیانگر آن است که ایدئولوژی و چارچوب‌های عقیدتی آن جنگ‌های شکست‌خورده، اعم از ناسیونالیسم عربی و تفکرات چپ یا فرایند به‌اصطلاح صلح، محکوم به شکست بوده‌است.
اما این‌بار و دوباره تفکر، عقیده و ایدئولوژی مقاومت، ایدئولوژی امت اسلامی و ایدئولوژی وحدت بر محور اسلام‌سیاسی که نقطه‌ثقل آن در ایران اسلامی با رهبری امامین انقلاب، توانست افسانه شکست‌ناپذیری صهیونیست‌ها را وارد معادله جدید کند، در اتفاقات 2‌روز گذشته بیش از پیش خود را نمایان کرد.
مثلاً برای نخستین‌بار سرویس اطلاعاتی رژیمی که فکر می‌کند می‌تواند در ایران براندازی کند و هر روز برنامه‌ای جدید برای این مقصود شوم خود طراحی می‌کند، آنچنان غافلگیر می‌شود که از تشخیص طراحی‌های پیچیده عملیاتی - اطلاعاتی دریایی، زمینی و سایبری حماس در بیخ گوش خود عاجز است.
تعداد کشته‌شدگان، زخمی‌ها و اسیران ارتش رژیم صهیونیستی نیز بیانگر معادله جدید تسریع نابودی این رژیم است. اینها محصول نگاه استراتژیکی است که مقام‌معظم‌رهبری فرمودند رژیم صهیونیستی ۲۵سال آینده را نخواهد دید؛ محصول نگاه استراتژیکی که فرمودند کرانه‌باختری نیز باید مسلح شود؛ محصول نگاه استراتژیکی که نماد میدانی آن سردار سرافراز اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز بود.
 اتفاق 2 روز گذشته از منظر دیگری نیز قابل توجه است؛ آیا توافق‌های برخی حکام عربی ذیل پیمان ابراهیم با رژیم صهیونیستی نماد و نشانه تمایل دنیای اسلام و مردمان دنیای عرب است؟ و آیا مسئله اول توده مردم مسلمان خاورمیانه موضوع فلسطین نیست؟ این القائاتی است که پروپاگاندای رسانه‌ای جهان استکبار دائما درحال انتشار و پمپاژ آن در دنیاست.
اما هیجانات، شادی‌ها، ابراز احساسات حاصل از درک وجدانی توسط مردم مسلمان خاورمیانه و نیز در اکثر شهرهای کشورمان طی 2‌روز گذشته، بیانگر این بود که مسئله اول و مهم دنیای اسلام موضوع فلسطین است؛ فلسطین که در چنگال رژیم‌صهیونیستی نماد تبعیض، آپارتاید و تبدیل شدن غزه آن به بزرگ‌ترین زندان روی زمین شده‌است؛ نماد ظلم و بی‌عدالتی.
براین‌اساس روی سخن مقام‌معظم‌‌رهبری در دیدار اخیر درباره قمار نکردن روی اسب بازنده با حکام کشورهای عربی است که برخلاف ایده و آرمان ملت‌های خود تلاش در عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی داشتند و وجه دیگر این اسب بازنده، فروپـاشی درونی این رژیم غاصب است که ماه‌هاست با تظاهرات و اعتراضات داخلی دست و پنجه نرم می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید