• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 مهر 1402
کد مطلب : 205171
+
-

دردسرهای سئول برای ترافیک تهران

اعضای شورای شهر برای چندمین بار نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در بزرگراه چمران واکنش نشان دادند

شورا
دردسرهای سئول برای ترافیک تهران

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

نیمه دوم سال، موضوع ترافیک پایتخت بیش از هر زمان دیگری آزاردهنده‌تر و طاقت‌فرساتر می‌شود؛ بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی وضعیت ترافیکی شهر را حسابی تحت ‌تأثیر خود قرار داده و آمدوشد در تهران از دنده یک بالاتر نمی‌رود. حالا شما فکر کنید در چنین شرایطی که شهر شلوغ و شلوغ‌تر از قبل شده، عوامل دیگری قوز بالا قوز می‌شوند و بر آتش ترافیک تهران می‌دمند. یکی از این عوامل، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران (سئول) است که ترافیک زیادی را نه‌تنها در محدوده سئول و بزرگراه چمران ایجاد می‌کند بلکه تردد خودروها در سایر بزرگراه‌ها را نیز افزایش می‌دهد.
روز گذشته اعضای پارلمان شهری به این موضوع پرداختند و بحث ترافیک تهران که درحال حاضر به معضل نمایشگاه بین‌المللی گره خورده در صحن شورای شهر داغ شد. اعضای شورا انتقاد تندی از وضعیت ترافیکی تهران و بدهکار نبودن گوش متولیان برای عدم‌برگزاری نمایشگاه در داخل شهر و مقاومت برای برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب داشتند. در ابتدا ناصر امانی، عضو شورا گفت: استانداری و فرمانداری تهران چندی پیش اعلام کردند که تا آخر مهر هیچ نمایشگاهی در سایت سئول برگزار نمی‌شود؛ اما همان موقع 3 نمایشگاه در سئول برگزار شد و تا آخر مهر هم 3 نمایشگاه دیگر در آنجا برگزار می‌شود.
برگزاری نمایشگاه در نمایشگاه بین‌المللی تهران واقع در سئول همواره معضلات ترافیکی متعددی را به شهر تحمیل می‌کند و شورای ششم شهر تهران برای بهبود این وضعیت مصوبه‌ای را به تصویب رساند تا تمامی نمایشگاه‌های پرمخاطب در شهر آفتاب برگزار شود، این درحالی است که مسئولان مربوطه هیچ توجهی به این مصوبه نداشته و کمافی‌السابق در سئول نمایشگاه‌های پرمخاطب برگزار می‌کنند. برهمین اساس در ادامه انتقادات امانی، رئیس شورای شهر نیز بیان کرد آنطور که من برداشت می‌کنم مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی، یک دولت خودمختار است و سر خود را پایین انداختند و نمی‌بینند که مردم چه وضعی دارند و چه مشکلاتی را متحمل می‌شوند، متأسفانه کسی هم نمی‌تواند چیزی به آنها بگوید. مهدی چمران افزود: در این مدت دادستان، رئیس سازمان بازرسی و ... نامه‌هایی را به این مجموعه ارسال کردند، اما آنها توجهی نکردند و کار خود را انجام دادند. او ادامه داد: بر همین اساس لازم است برابر بند 20قانون شهرداری‌ها باید آنجا را به‌عنوان مشاغل مزاحم ببندیم و زنجیر بکشیم. یک‌بار خاکروبه در آنجا ریختیم که موجب شد رئیس‌جمهور وقت بیاید، نشستند و تصمیماتی گرفتند، لذا باید یک‌بار دیگر این کار را انجام دهیم. قطعا تبعات این موضوع نیز با خود مجموعه نمایشگاهی است چرا که صحبت‌ها و خواهش‌های شورا، شهرداری تهران و سایرین را به بازی گرفتند؛ لذا چنین افرادی را باید به بازی گرفت. کشمکش برای برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب سال‌هاست میان دولت و شهرداری تهران آغاز شده و هرچه شهرداری و شورا اصرار دارند که به شهر آفتاب توجه ویژه داشته باشند، دولت ممانعت می‌کند؛ آنقدر این موضوع بالا گرفته که مدتی پیش عباس تقدسی‌نژاد، مدیرعامل شهر آفتاب اعلام کرد: «برخی، شرکت‌کنندگان در نمایشگاه شهر آفتاب را تهدید می‌کنند که اگر در شهر آفتاب غرفه بگیرند مجوز آنها لغو خواهد شد.» این مقاومت در برابر پذیرش شهر آفتاب به‌عنوان یک مجموعه نمایشگاه مدرن در تهران واقعا عجیب است.

مکث
قرارگیری «روز تهران» در تقویم ملی

 اعضای شورای شهر اصلاحیه تبصره ماده واحده مصوبه «روز تهران» را مورد بررسی قرار دادند. در همین رابطه، نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: از مرداد امسال جلسات مختلفی را برای پیش‌بینی برنامه‌های هفته تهران برگزار کردیم که در این راستا برگزاری جشنواره اقوام، برپایی خیابان ورزش و برنامه‌های حول محور تهران بدون زباله انتخاب شد که در حال اجراست. او با اشاره به اینکه در پی تصویب پیشنهاد انتخاب روزی برای تهران در تقویم ملی، شاهد برگزاری برنامه‌های اثرگذارتر باشیم، تصریح کرد: در چهارم مهرماه 2 فوریت طرح مذکور برای پیشنهاد به شورای فرهنگ عمومی کشور برای تعیین روزی برای تهران در تقویم ملی در دستور کار قرار گرفت که براساس تبصره‌های این مصوبه، شهرداری تهران باید نسبت به پیگیری ثبت روز تهران به‌عنوان روز پایتخت ایران اسلامی در تقویم سالانه از شورای فرهنگ عمومی کشور اقدام کند. رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه شهرداری باید نسبت به ایجاد دبیرخانه به ‌منظور سیاستگذاری و برنامه‌ریزی هماهنگ برای تشکیل شورای سیاستگذاری «روز تهران» اقدام کند، بیان کرد: شورای سیاستگذاری روز تهران باید ضمن بررسی، تصویب و ابلاغ دستورالعمل‌ها، شیوه‌نامه‌هایی را برای روز تهران و برنامه‌های سالانه این روز انجام دهد تا الگوسازی و معرفی تهران در سطح ملی و بین‌المللی انجام شود. در نهایت، اعضای شورای شهر تهران پس از بیان نظرات خود پیرامون اصلاح تبصره ماده واحده مصوبه «روز تهران»، روز پایتخت ایران اسلامی را با رأی موافق خود به تصویب رساندند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید