• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 17 مهر 1402
کد مطلب : 205103
+
-

بازاری برای معرفی تولیدکنندگان روستایی

دبیر نمایشگاه روستاآباد در گفت‌وگو با همشهری بر تقویت بازار فروش تولیدات روستایی و عشایری تأکید کرد

گپ
بازاری برای معرفی تولیدکنندگان روستایی

نمایشگاهی از تولیدات روستایی و عشایری در پایتخت برپا شده است و نه فقط خانواده‌ها و علاقه‌مندان را به مصلای تهران کشانده بلکه بهترین فرصت برای حضور سرمایه‌گذاران و تاجران شده ‌است. «وحید سعادت» دبیر برگزاری نمایشگاه به همشهری می‌گوید که این بار نمایشگاه با هدف تقویت زنجیره ارزش روستایی و پر رنگ کردن اقتصاد روستایی دایر شده‌است.

برپایی نمایشگاه‌هایی که دستاوردهای روستاییان و عشایر را به نمایش می‌گذارد، بر اقتصاد روستا تأکید دارد. در «روستا آباد» تا چه اندازه این موضوع محقق می‌شود؟
ایجاد بازار مصرف، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در زمینه تقویت زنجیره ارزش روستایی روی آن تأکید می‌شود. تولید هر محصولی با حمایت یا بدون حمایت دولت‌ها، در هر جغرافیا و اقلیمی امکان‌پذیر است، اما تعیین بازار و کاهش کانال‌های ارتباطی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده مهم‌ترین موضوع است. نکته‌ای که در این قسم نمایشگاه‌ها حائز اهمیت است، معرفی تولیدکننده‌هاست، هم به بازار مصرف و هم به دیگر تولیدکننده‌های هم‌رسته خودشان. بازاریاب‌ها و مراکز فروش اعم از مجازی و حقیقی، راهی برای عرضه تولیدکننده است.
‌از دیدگاه شما توانمندسازی جامعه روستایی با برگزاری یک نمایشگاه سالانه به بار می‌نشیند؟ به‌نظر می‌رسد باید دنبال یک راهکار اساسی‌تر باشیم. موافقید؟
طبیعتا برگزاری یک نمایشگاه برای معرفی دستاوردهای روستاییان و عشایر در حد و اندازه نمایشگاه «روستا آباد»، یک رویداد است که با استخوان‌بندی نمایشگاهی و عرضه محصولات تولیدی انجام می‌شود. یک روز در سال را به نام روز روستا و عشایر داریم. ما هم از این فرصت استفاده کردیم و در کنار نمایشگاه، نمایش مراسم آیینی و بازی‌های محلی را داریم. از روز شنبه (8مهر) یعنی 4روز قبل از اینکه نمایشگاه افتتاح شود، گروه‌های موسیقی محلی و نمایش‌های سنتی در اماکن پرتردد مثل ایستگاه‌های مترو برپا شد‌. این نوع آشنایی شهروندان با روستاها قطعا در مرحله بعد به‌دنبال کردن دستاوردهای روستا و به‌طور کلی سراغ گرفتن از روستا منجر خواهد شد. نکته دیگر این است که یک هفته در سال که هفته روستا و عشایر است، روی آن تأکید می‌شود، اما اینکه بخواهیم در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت‌تر در این ابعاد نمایشگاهی برای عرضه محصولات دایر کنیم، امکان‌پذیر نیست. برای تولیدکننده روستایی یا عشایری امکان‌پذیر نیست که هر 3 یا 4‌ماه به نمایشگاهی در تهران بیاید و همه تولیدگان 31استان در کنار هم باشند. برای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باید استانداری هر استان سازوکاری داشته باشد و در مراکز استان نمایشگاه برگزار شود. در واقع امتداد چنین رویدادی که نه فقط اقتصادی بلکه آیینی و بزرگداشت روستا هم هست، باید در نمایشگاه‌های مراکز استان‌ها دنبال شود؛ در واقع یک اجتماع بزرگ چندوجهی از روستا باشد.
‌علاوه بر برگزاری نمایشگاه به آموزش بازاریابی برای تولیدکنندگان روستایی و عشایری چقدر توجه شده ‌است؟ تولیدکنندگان با فوت و فن عرضه محصول خود و برندسازی آشنایی دارند؟
این موضوع مهمی است که نباید مغفول بماند. مؤسسات پژوهشی در نشست‌هایی که در کنار این نمایشگاه برگزار می‌شود به موضوع آموزش بازاریابی توسط روستاییان می‌پردازند. در کارگاه‌های آموزشی هم مختصر و مفید الفبای بازاریابی برای تولیدکنندگان روستایی و عشایری حاضر در نمایشگاه و همینطور علاقه‌مندان مطرح می‌شود. آموزش‌ها را سازمان فنی و حرفه‌ای، مرکز آموزش بازرگانی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای برعهده دارند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید