• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 دی 1396
کد مطلب : 2046
+
-

تأکید شورا بر ضرورت تکمیل سریع‌تر مصلای تهران

روز گذشته رئیس و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران از روند فعالیت‌های اجرایی در مصلای تهران بازدید کردند

بازدید
تأکید شورا بر ضرورت تکمیل سریع‌تر مصلای تهران

صبح دیروز محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران به همراه چند تن دیگر از اعضای این شورا از نزدیک با مراحل ساخت مصلی و مشکلات و موانع بر سر راه تکمیل این پروژه آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران،  مصلای تهران دارای 14گلدسته و 7گنبد است که هم‌اکنون 67درصد پیشرفت فیزیکی در ساخت المان‌های آن صورت گرفته است. محسن هاشمی از مصلی به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه شهر تهران نام برد که در سال67 به تقاضای آیت‌الله هاشمی و مقام معظم رهبری از امام(ره) شکل گرفت. وی گفت: برای این پروژه مسابقه طراحی معماری برگزار شد و بعد از آن نزدیک به 20سال است که عملیات ساخت آن ادامه دارد. وی تکمیل هر چه سریع‌تر این پروژه ملی را نیازمند کمک همه دست‌اندر‌کاران کشور دانست و گفت: تکمیل پروژه مصلی یک ضرورت است؛ بنابراین مجموعه مدیریت شهری به‌دنبال آن است تا جایی که امکان کمک به این پروژه هست بررسی و طرحی را تدوین کند تا این پروژه عظیم هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.

مصلی در اولویت بررسی شورا خواهد بود 

محمود میرلوحی،  رئیس کمیته اقتصادی شورای اسلامی شهر تهران که در این بازدید حضور داشت نیز با ابراز تأسف بابت اینکه هنوز مصلی به اتمام نرسیده است،  گفت: رسیدگی به وضعیت مصلی در اولویت بررسی شورا قرارخواهد گرفت. وی افزود: مصلی میزبان بسیاری از مراسم عبادی ازجمله نماز عید سعید فطر ونماز عبادی سیاسی جمعه است و در کنار آن نمایشگاه‌های فرهنگی نیز در این مکان برگزار می‌شود، بنابراین در کنار جنبه‌های معماری و فنی،  مصلی یک ظرفیت غنی عبادی فرهنگی والبته گردشگری است. میرلوحی افزود: مجموعه مصلی جزئی از اراضی عباس‌آباد است که اگر مجموعه این اراضی را درنظر بگیریم نظیر باغ کتاب،  پل طبیعت، موزه دفاع‌مقدس،  بوستان آب و آتش و مواردی از این قبیل درخواهیم یافت که این مجموعه می‌تواند در آینده یک نقطه جاذب فرهنگی و گردشگری باشد. به گفته این عضو شورای شهر،  در گام دیگر باید بین مجموعه اراضی عباس آباد ارتباط برقرار شود تا گردشگران بتوانند در یک روز کامل از این مجموعه‌ها بازدید به عمل آورند. از نظر میرلوحی،  طولانی شدن پروژه‌ها اغلب سبب می‌شود که اهداف اولیه آن تغییر کند بنابراین باید با یک عزم همگانی تلاش خود را در جهت تکمیل این ظرفیت مهم شهر به‌کار گیریم،  در این زمینه مدیریت شهری تهران قطعا کمک حال مجموعه مصلی خواهد بود اما چگونگی آن بستگی به تصمیم جمعی شورا دارد.

شهرداری در اتمام مصلی می‌تواند دخیل باشد 

افشین حبیب‌زاده نیز در بازدید از مصلای تهران گفت: پروژه مصلی علاوه بر سازه‌هایی که در داخل دارد نیازمند ساخت 4پروژه در اطراف مجموعه برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده است. وی افزود: تملک اراضی مقابل گنبد که مساحت آن بالغ بر 7.5هکتار می‌شود، اجرای زیرگذر در بزرگراه رسالت و الحاق بخش شمالی به مجموعه مرکزی، اجرای پل عابر پیاده در بزرگراه مدرس و ایجاد پارکینگ طبقاتی در ضلع جنوب شرقی مجموعه، 4پروژه‌ای است که برای ساخت آن اعتباری معادل هزار میلیارد تومان نیازاست. حبیب‌زاده ادامه داد: شهرداری در مجموعه مصلی مسئولیت مستقیم ندارد اما می‌تواند در این پروژه‌ها کمک‌رسان باشد. لذا نحوه تعامل و کمک شهرداری در مجموعه مصلی باید با نظر اعضای شورا مشخص شود اما هنوز در شورای پنجم تصمیمی صورت نگرفته است.

فرایند ساخت مصلی تاریخی شده است

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورا نیز در این بازدید اظهار داشت: فاز نخست و مرکزی مصلی بالغ بر 63هکتار و کل این مجموعه دارای 200هکتار مساحت است و مسئولیت ساخت آن از ابتدا با وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان مجری ساختمان و تاسیسات عمومی وزارت مسکن) بوده است. فراهانی مهم‌ترین مشکل عدم‌تکمیل این پروژه را به نحوه تخصیص اعتبارات نسبت داد و گفت: مجموعه مصلی کاربری‌های مختلف دارد که با توجه به قرار گرفتن در شهر تهران، ارتباطاتی با شهرداری تهران پیدا می‌کند و شهرداری تهران هم گرچه مسئولیت مستقیم در این حوزه ندارد اما می‌تواند با همراهی و همگرایی با وزارت مسکن روند اجرای پروژه را بهبود بخشد.

فراهانی افزود: تا امروز شهرداری تهران جز فعالیتی که در شمال مصلی آن هم در بخش فضای سبز داشته فعالیت دیگری نداشته و حضور ما از این جهت بوده تا نحوه تعامل و کمک شهرداری به مجموعه مصلی را بیشتر بررسی کنیم.

به گفته رئیس کمیته بودجه شورا برخی المان‌های به‌کار رفته در مصلی مانند ایوان و گنبد اصلی می‌تواند به‌عنوان نمادهای تهران در کنار برج میلاد و برج آزادی مطرح باشند؛ ضمن اینکه مصلی ظرفیت برگزاری نمایشگاه‌ها،  همایش‌ها،  گردهمایی‌های دینی و فرهنگی و اسلامی را دارد و می‌تواند یک مرکز بین‌المللی باشد. فراهانی ابراز امیدواری کرد با حضور مؤثر شورا و کمک مجلس و نیز تخصیص اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه مصلی هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید