• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 12 مهر 1402
کد مطلب : 204584
+
-

هجرت گوزن زرد از مازندران به اردبیل

 تکثیر و انتقال گوزن زرد ایرانی که از گونه‌های در معرض خطر است، از مازندران به نقاط مختلف کشور علاوه بر تداوم توازن مصنوعی در چرخه طبیعی و زیست‌محیطی کشور، ملاحظاتی دارد که به باور کارشناسان، مسئولان امر باید به آن پایبند باشند.
مسئول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران در این‌باره گفت: تعدادی گوزن زرد ایرانی با هدف تعدیل جمعیت این‌گونه جانوری از مازندران به اردبیل منتقل می‌شوند.
به گزارش ایرنا، کوروس ربیعی با اعلام اینکه جمعیت گوزن زرد ایرانی امسال در مازندران به ۶۰رأس رسید، گفت: قرار است در ادامه بیش از ۲۰رأس گوزن زرد ایرانی را در راستای تعدیل جمعیت این‌گونه به چند استان دیگر منتقل و جمعیت این‌گونه از حیات‌وحش را در پناهگاه دشت‌ناز به حدود ۳۰رأس کاهش دهیم. او درباره جزئیات انتقال گوزن زرد ایرانی از مازندران به اردبیل گفت: 4رأس گوزن زرد ایرانی شامل 2رأس نر و 2رأس ماده از پناهگاه حیات‌وحش دشت‌ناز به مرکز نگهداری فندقلوی اردبیل زنده‌گیری و منتقل شدند. سال گذشته هم 2نوبت ۱۴رأس گوزن زرد ایرانی به استان‌های ارومیه و لرستان انتقال داده شدند.
ربیعی با اعلام اینکه جمعیت گوزن زرد ایرانی امسال به ۶۰رأس رسید، گفت: قرار است در ادامه بیش از ۲۰رأس گوزن زرد ایرانی را در راستای تعدیل جمعیت این‌گونه به چند استان دیگر منتقل کنیم و جمعیت این‌گونه از حیات‌وحش را در پناهگاه دشت‌ناز به حدود ۳۰رأس کاهش دهیم. منطقه حفاظتی دشت‌ناز در ۲۹کیلومتری شرق شهرستان ساری در حوزه جغرافیایی شهرستان میاندرود واقع است و با دارا بودن ۵۵هکتار مساحت از حدود 4دهه پیش تاکنون به‌عنوان مرکز تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی از گونه‌های در حال انقراض فعال است.
گوزن زرد ایرانی، زیرگونه‌ای از گوزن زرد اروپایی است که در زمان حاضر از گونه‌های در معرض خطر است و در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد. گوزن زرد، بدنی زرد مایل به قرمز با خال‌های سفید دارد. غذای اصلی این حیوان هم ذرت، جو و بلوط است. آمار دقیقی از تعداد گوزن‌های زرد ایرانی وجود ندارد، اما تخمین ‌زده می‌شود حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰‌رأس باشند. پناهگاه حیات‌وحش دشت‌ناز، نخستین مرکز تکثیر در اسارت گوزن زرد ایرانی در کشور با هدف افزایش جمعیت و حفظ و احیای این‌گونه باارزش، به وسعت ۵۵هکتار در شهرستان میاندرود واقع است. در طول سال‌های متمادی مناطقی هم در استان‌های مختلف برای تکثیر این‌گونه درنظر گرفته شده است. گوزن زرد در جزیره اشک، دشت ناز، آزادی، باغ شادی، میانکتل، ارسنجان، دز و کرخه نگهداری می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید