سیدمحمد فخار |خبرنگار:
در پی پیگیریهای همشهری، هیأت دولت در جلسه اخیر خود به شمارهگذاری 10هزار موتورسیکلت کاربراتوری رأی منفی داد.
هر موتورسیکلت در هر کیلومتر 15گرم آلاینده تولید میکند و اگر 10هزار موتور به فضای شهری اضافه میشدند، ماهانه 45تن آلاینده جدید وارد هوا میکردند که این خود بحرانی جدی برای محیطزیست شهری تلقی میشود، اما به هر ترتیب آلایندهها نتوانستند مجوز هیأت وزیران را اخذ کنند. مسعود تجریشی، معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست در اینباره خبر داد که هیأت دولت این اقدام را خلاف قانون دانسته است. آنگونه که تجریشی به ایسنا گفته، درخواست مجوز شمارهگذاری مجدد موتورهای کاربراتوری در روز یکشنبه (۲۷ خرداد) در جلسه هیأت وزیران مورد بررسی قرار گرفت اما موتورسیکلتهای کاربراتوری قابلیت شمارهگذاری ندارند. معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست با تأکید بر اینکه با رأی منفی دولت به درخواست شمارهگذاری مجدد موتورسیکلتهای کاربراتوری این ماجرا تمامشده تلقی میشود، تصریح کرد: دولت ادله وزارت صنعت و معدن را در مورد ضرورت تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری نپذیرفت. در حقیقت توجه به مسائل و اهداف مهمتر یعنی دستیابی به هوای پاک و سالم باعث شد که ادلههای مطرح شده از سوی وزارت صنعت و معدن پذیرفته نشود. تجریشی با بیان اینکه نمیتوانیم سیاستگذاریها را با استثناها نادیده بگیریم، گفت: نمیتوانیم هم از سوخت ارزان و هم از خودروی بیکیفیت استفاده کنیم و هم فرهنگ تکسرنشینی در بین ما وجود داشته باشد و در عین حال خواهان بهبود وضعیت آلودگی هوا باشیم، بلکه باید یک چارچوب و اصول را محور عمل قرار دهیم و به آن قائل باشیم. معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست در پایان با اشاره به اینکه قطعا ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد در گرو سلامت انسان است، تصریح کرد: نمیتوانیم همه مسائل را با هم بخواهیم. بهعبارت سادهتر نمیتوانیم هم خواهان هوای سالم باشیم و هم تولید موتورهای آلاینده کاربراتوری را مطالبه کنیم. باید بدانیم که اصالت با انسان است و اشتغال و اقتصاد در گرو سلامت اوست؛ یعنی قبل از هر موضوعی نیاز به انسان سالم داریم و برای دستیابی به این مهم باید روی قانون تأکید کنیم.
دیگر اثرات موتورها بر شهر
95درصد موتورهای تهران کاربراتوری هستند. کاربراتور درواقع آسانترین موتور برای تغییر و دستکاری به شمار میرود که آلایندگی آن توسط راکب به سرعت قابل افزایش است. یک موتورسیکلت همچنین 20 تا 25دسیبل آلودگی صوتی تولید میکند. این آلودگی صوتی اگر در طول روز 15ساعت برای یک شخص ادامه داشته باشد، دستکم به بیماریهای تپش قلب و اختلالات روانی دچار میشود. از سویی آشفتگی تردد آنها در شهر موجب شده از هر 3تصادف در شهرها یکی مربوط به موتوسیکلتها باشد. براساس آمار رسمی اعلامشده از سال ٨٥ تا ٩٥ بیش از ٥٥ هزار نفر از کشتهشدگان تصادفات کشور، قربانیان این وسیله نقلیه بودهاند.
پنج شنبه 31 خرداد 1397
کد مطلب :
20446
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved