• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 9 مهر 1402
کد مطلب : 204435
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2RXp1
+
-

حل اختلاف مالیاتی با حضور اعضای شورای شهر

شورا
حل اختلاف مالیاتی با حضور اعضای شورای شهر

در صورت بروز اختلاف بین مؤدی با اداره امور مالیاتی رسیدگی به این موضوع با هیأت حل اختلاف مالیاتی است، مگر در مواردی که در قانون مالیات‌های مستقیم مرجع دیگری پیش‌بینی شده باشد. این هیأت از 3نفر به شرح زیر تشکیل می‌شود: یک نفر نماینده سازمان امور مالیاتی کشور، یک نفر قاضی، اعم از شاغل یا بازنشسته و یک نفر نماینده از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن یا اتاق تعاون یا جامعه حسابداران رسمی یا مجامع حرفه‌ای یا تشکل‌های صنفی یا شورای اسلامی شهر به انتخاب مؤدی. درصورتی که برگ تشخیص مالیات ابلاغ قانونی شده باشد و یا همزمان با تسلیم اعتراض به برگ تشخیص در مهلت قانونی مؤدی انتخاب خود را اعلام کند، سازمان امور مالیاتی باتوجه به نوع فعالیت مؤدی یا موضوع مالیات مورد رسیدگی، از بین نمایندگان مزبور یک نفر را انتخاب خواهد کرد.

چه زمانی رأی هیأت حل اختلاف باید اجرا شود؟
جلسات هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی با حضور 3نفر رسمی است و رأی هیأت‌های مزبور با اکثریت آرا قطعی و لازم‌الاجراست، ولی نظر اقلیت باید در متن رأی قید شود. اداره امور هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی و مسئولیت تشکیل جلسات هیأت‌ها به‌عهده سازمان امور مالیاتی کشور است. نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران می‌توانند به درخواست مؤدی در جلسات هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی که در حوزه‌های شمال، جنوب، شرق، غرب، شمیرانات و شهرری تشکیل می‌شوند، حضور یابند.

چرا نماینده شورا در جلسات شرکت می‌کند؟
دلیل اصلی حضور نمایندگان شورای شهر در دستگاه‌های اجرایی تکلیف قانون است. از آنجایی که فلسفه حضور منتخبین شهروندان در نهادها و دستگاه‌های احصا شده در قوانین «حفظ منافع و حقوق آحاد شهروندان» در دستگاه‌های دولتی و عمومی است، از این‌رو، نماینده شورای اسلامی شهر تهران پس از انتخاب توسط اعضای شورای اسلامی شهر به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شود. لذا شهروندان می‌توانند در زمان بررسی موضوع مورد اختلاف با اداره مالیات که در هیأت حل اختلاف مالیاتی بررسی می‌شود، درخواست کنند تا نماینده شورای اسلامی شهر تهران به‌عنوان عضو در جلسه هیأت حضور یابد.

راه ارتباطی با نمایندگان
مردم برای ارتباط با نمایندگان شورای اسلامی شهر در مجامع و حوزه‌های اجرایی و اداری کشور برای ارائه نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانند با واحد ارتباط مردمی شورای اسلامی شهر تهران در فضای مجازی از طریق شماره تلفن 09915104000در بستر پیام‌رسان‌های داخلی پیام ارسال کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید