• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 9 مهر 1402
کد مطلب : 204438
+
-

چگونه توسعه شبکه متروی تهران سرعت گرفت؟

مقایسه عملکرد مدیریت شهری پنجم و ششم در توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

توسعه متروی تهران ازجمله موضوعاتی است که در دوره فعلی مدیریت شهری مورد توجه جدی مدیران قرار گرفته و از همان آغاز دوره مدیریت کنونی، عزم دست‌اندرکاران امر جزم شده بود تا برای وضعیت حمل‌ونقل ریلی شهر که در شرایط دشوار و خاصی به دوره فعلی منتقل شد، اقدامات جدی انجام دهند. اگر بخواهیم نگاهی به آنچه در دوره گذشته صورت گرفت بیندازیم، صحبت‌های رئیس سابق شورای شهر می‌تواند سند محکمی بر کار نکردن مدیران شهری سابق برای توسعه متروی پایتخت باشد. محسن هاشمی در همان زمان سکانداری در شورای شهر اعلام می‌کند، مدیریت شهری در این دوره در حوزه مترو کاری انجام نداده و توان به سرانجام رساندن پروژه‌های بزرگ مترو را نخواهد داشت؛ چراکه مدیران توان توسعه خطوط را ندارند. این صحبت‌ها نشان می‌دهد شبکه متروی تهران در طول 4سال مدیریت شهری سابق، شرایط نه چندان رضایت‌بخشی را گذرانده است و همچنین انبارهای خالی مترو که به‌عنوان میراث مدیران قبلی به مدیران فعلی رسیده، صحه‌ای مستدل بر امر رهاشدگی این ناوگان در دوره قبلی است. حال اگر بخواهیم فقط عملکرد 6ماهه شرکت متروی تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون را بررسی کنیم به اقدامات چشمگیری برمی‌خوریم که آرزوی 4ساله مدیران سابق شهرداری بوده است. نمونه بارز آن تامین سهم پیش‌پرداخت ۱۵درصدی برای خرید 630واگن مترو از چین است که برای شورای پنجمی‌ها به یک رویای دست‌نیافتنی تبدیل شده بود، اما در دوره جدید این رویا محقق شد. همچنین اتمام عملیات اجرایی 5 ایستگاه مترو در نیمه اول سال‌جاری که آماده برای افتتاح بود، ولی به‌دلیل بهره‌برداری‌های متعددی که شهرداری در این زمان داشت، افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو که حدود ۲۶کیلومتر به طول شبکه متروی پایتخت کمک می‌کند، به مهرماه موکول شد. در ادامه نگاهی اجمالی به عملکرد 6ماهه نخست دومین سال مدیریت شهری فعلی با عملکرد 6ماهه نخست دومین سال مدیریت شهری سابق در حوزه توسعه و تکمیل شبکه متروی تهران می‌اندازیم.

عملکرد اجرایی شرکت متروی تهران (۶‌ماه نخست سال ۱۳۹۸)
بهره‌برداری از ۳ ایستگاه (دولت‌آباد، بعثت و میدان شهدا)، یک هواکش میان‌تونلی و ۹کیلومتر از بخش جنوبی خط 6 (۱۸فروردین ۹۸)
بهره‌برداری از ۴ رام قطار (۴شهریور ۹۸)
بهره‌برداری از ۲ ایستگاه (بسیج و محمدیه) و 8.5کیلومتر بخش جنوب‌شرقی خط ۷ (۴ شهریور ۹۸)



 

این خبر را به اشتراک بگذارید