• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 6 مهر 1402
کد مطلب : 204095
+
-

میزبانی از 33کشور جهان در نمایشگاه دارویی ایران

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما (صنایع دارویی و تجهیزات وابسته) با حضور 427شرکت داخلی و 282شرکت‌خارجی از 33کشور جهان آغاز به‌کار کرد. به گزارش همشهری، محمد عبده‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: «در حال حاضر 33هزار داروساز، 225کارخانه تولید دارو، 60شرکت توزیع سراسری دارو، 70شرکت تولید ماده اولیه دارو و 36دانشکده داروسازی در کشور فعال هستند. صنعت داروسازی کشور با بومی‌سازی تولید تخصصی‌ترین داروها و واکسن‌ها در داخل کشور، این توانمندی را دارد که دانش فنی را به شرکای تجاری خود در سایر کشورها منتقل کند.»
محمد پیکانپور، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو هم در بخشی از این مراسم با اشاره به ظرفیت قابل توجه تولید دارو در کشور، از کاهش کمبودهای دارویی خبر داد و گفت:‌ «در مواردی که درباره برخی داروها با کمبود متواتر روبه‌رو بودیم، با ارتباط نزدیک با صنایع و برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است خرید مواداولیه آنها به سهولت و به سرعت انجام شود تا سرعت و پایداری تولید رقم بخورد.» پیکانپور با بیان اینکه نباید حتی یک قلم کمبود دارویی در کشور وجود داشته باشد، تأکید می‌کند: «مهر پارسال 420قلم کمبود دارویی داشتیم، اما با تلاش عوامل زنجیره تامین دارو در بخش‌های مختلف 81قلم کمبودها در شهریور امسال گزارش شده است.»
ایران فارما با حضور وزیر بهداشت آغاز شد و بهرام‌عین‌اللهی در حاشیه این مراسم گفت: «در یک‌سال اخیر 33خط تولید جدید دارو در کشور راه‌اندازی و 75داروی جدید به بازار دارویی کشور اضافه شده است. امروز 26دانشکده داروسازی در کشور وجود دارد و به ازای هر 10هزار نفر 3.8داروساز در داخل کشور داریم و ۹۹درصد داروهای موردنیاز کشور را خودمان تولید می‌کنیم. یکی از افتخارات بزرگ در حوزه داروسازی هم حضور بخش خصوصی در تامین داروهای کشور است.» وزیر بهداشت تأکید کرد: «انواع داروهای شیمیایی، بیولوژیک و واکسن‌ها در کشور تهیه می‌شوند که باعث شده بسیاری از بیماری‌هایی که در درمان آنها به کشورهای خارجی وابسته بودیم با ظرفیت‌های موجود در داخل کشور بهبود یابند. میزان تقاضای داروی ما از کشورهای متعدد هم بسیار زیاد است و امیدواریم با تلاش شرکت‌های تولیدکننده دارو بتوانیم صادرات را افزایش دهیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید