• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 5 مهر 1402
کد مطلب : 203980
+
-

اختصاص 2کشتی برای صادرات محصولات کشاورزی مازندران

خبر روز
اختصاص 2کشتی برای صادرات محصولات کشاورزی مازندران

با موافقت رئیس‌جمهوری برای فعال کردن کریدور دریایی برای صادرات محصولات کشاورزی 2کشتی به مازندران اختصاص می‌یابد. هر کشتی 3هزار تن ظرفیت دارد و اگر ظرفیت صادرات بیشتر باشد، مشکلی بابت صادرات وجود نخواهد داشت.
به گزارش همشهری، مازندران بخش کوچکی از بازار چین و روسیه را در اختیار دارد و براساس استانداردهایی که آنها تعریف کردند، با افزایش تولیدات کشاورزی صادرات آن نیز به این کشورها صورت می‌گیرد. به‌ گفته سخنگوی جهاد کشاورزی مازندران، پیش از این اصلا بحث صادرات کشاورزی مازندران با کشتیرانی مطرح نبود. حسن عنایتی به همشهری گفت: «امسال پیگیر هستیم تا مرز دریایی را برای صادرات کشاورزی فعال کنیم، زیرا صادرات با کشتی 3 مزیت دارد؛ اول اینکه کالا به سرعت به کشور مقصد می‌رسد، دوم اینکه کیفیت محصولات کشاورزی از بین نمی‌رود و سوم اینکه قیمت کالا کاهش می‌یابد و کالا با قیمت مناسبی به کشور مقصد می‌رسد.»
او ادامه داد: «ظرفیت دریایی مازندران 3بندر است و واقعیت این است که این استان ظرفیت زمینی برای صادرات ندارد و باید از مرز آستارا کالا خارج شود. در مرز آستارا هم ترافیک می‌شود و گاهی صادرات زمان‌بر است که این مشکل سبب پایین آمدن محصولات کشاورزی می‌شود.»
سخنگوی جهاد کشاورزی مازندران گفت: «تأکید ما بر کشتی‌های کانتینربری است که بتوانند محصولات کشاورزی مانند کیوی و مرکبات را به موقع عرضه کنند و خوشبختانه کشورهای هدف هم مشتری محصولات ما هستند. حتی می‌توان محصولات کشاورزی برخی استان‌ها را نیز از طریق دریای خزر به کشورهای دیگر عرضه کرد.»
عنایتی یادآور شد: «شرایط مازندران به‌گونه‌ای است که ما متقاضی استفاده از کشتی برای صادرات محصولات کشاورزی بودیم و با پیگیری‌های شخص استاندار امیدوار هستیم به‌زودی 2کشتی برای صادرات محصولات کشاورزی به استان مازندران تعلق گیرد. همچنین امیدوار هستیم در آینده نیز به تعداد کشتی‌ها اضافه شود.» به‌گفته او، مازندران حدود 3میلیون و 300هزار تن تولید مرکبات و کیوی دارد و این ظرفیت وجود دارد که سالانه حداقل 500هزار تن به کشورهای هدف، صادرات صورت بگیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید