• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20397
+
-

14 سال انتظار برای انتقال از شهر

به گفته فعالان صنف آهن‌فروشان، شهرداری شیراز در راستای انتقال انبارها به خارج از شهر همکاری می‌کند

گزارش
14 سال انتظار برای انتقال از شهر




مرجان دشتی| شیراز - خبرنگار:

با توجه به افزایش جمعیت شهر شیراز در 3 دهه اخیر، وجود انواع مشاغل صنعتی و انبارهای فروش و نگهداری مواد شیمیایی و آهن باعث بروز خطرات ایمنی، بهداشتی، آلودگی صوتی و... برای شهروندان شده است.

بی‌شک وجود چنین مشاغلی در مرکز شیراز باعث از بین رفتن چهره زیبای شهر  و  به وجود آمدن ترافیک در برخی از خیابان‌ها شده و آرامش شهروندان را سلب می‌کند.  با توجه به بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، مشاغل مزاحم و آلاینده باید به خارج از شهر انتقال یابند که تحقق این قانون، تلاش مستمر و جدی شهرداری و دیگر نهادها را می‌طلبد، اما به گفته فعالان این حوزه تا به حال هیچگونه حمایتی از طرف شهرداری و دولت برای انتقال انبارهای آهن به خارج از شهر صورت نگرفته است.


انتقاد از شهرداری

مدیرعامل اتحادیه صنف آهن‌فروشان شیراز درباره انتقال انبارهای آهن به خارج از شهر می‌گوید: از زمان مطرح شدن بحث انتقال انبارهای آهن اعضای اتحادیه، هیات امنایی تشکیل داده‌اند و در این راستا تلاش‌های زیادی صورت گرفته است.  «جمشید حسامی» به تشریح اقدامات انجام شده می‌پردازد و می‌افزاید: در سال 84 یک قطعه زمین با مساحت 50 هزار هکتار در 2 کیلومتری شهرک صنعتی شیراز از تعدادی از کشاورزان خریداری شد، اما به دلیل مشکلات اسنادی با تأخیر در دریافت زمین‌ها مواجه شدیم و در نهایت از طریق مراجع قضایی موفق به حل مشکلات شدیم.

وی از همکاری نکردن شهرداری شیراز انتقاد می‌کند و ادامه می‌دهد: تا به حال هیچگونه حمایتی از طرف شهرداری و دولت برای انتقال انبارهای آهن به خارج از شهر صورت نگرفته است. حسامی اضافه می‌کند: همچنین هزینه تمامی زمین‌های خریداری شده توسط اعضای مجموعه و اتحادیه پرداخت شده است. در حال حاضر نیز مراحل تغییر کاربری و ساماندهی را در چهارچوب امور اراضی طی می‌کنیم و در مرحله بعد برای دریافت پروانه‌های کسب از شهرداری تلاش خواهیم کرد.


انتقال در 2 سال

مدیرعامل اتحادیه صنف آهن‌فروشان شیراز به ایجاد امکانات در زمین‌های خریداری شده اشاره می‌کند و می‌گوید: هدف ما از خریداری زمین‌هایی که در 2 کیلومتری شهرک صنعتی شیراز قرار دارد، این است که بتوانیم مجموعه مستقلی برای آهن‌فروشان به وجود آوریم؛ به عنوان مثال قصد ایجاد چند شعبه بانکی را در این مجموعه داریم تا اعضا برای انجام امور بانکی نیازی به تردد در شهر نداشته باشند. حسامی درباره انتقال تمامی انبارهای آهن نیز اضافه می‌کند: با به اتمام رساندن این پرونده تمامی اعضای صنف و انبارهای آهن به خارج از شهر انتقال داده می‌شود، اما لازم به ذکر است که تمامی دفاتر آهن‌فروشی می‌توانند در سطح شهر بمانند. وی بر اهمیت همکاری شهرداری شیراز و امور اراضی اشاره و اضافه می‌کند: اگر شهرداری و امور اراضی با اتحادیه آهن‌فروشان همکاری‌های لازم را داشته باشند در مدت 2 سال تمامی انبارهای آهن به خارج از شهر انتقال داده خواهد‌شد.


ارائه روش‌های تشویقی

بازرس اتحادیه صنف اتحادیه آهن‌فروشان شیراز نیز می‌گوید: در حدود 14 سال از بحث خروج انبارهای آهن به خارج از شهر می‌گذرد و به تأخیر افتادن این موضوع باعث بروز اختلافاتی بین فروشندگان و خریداران آهن شده است. «فرج‌الله محمدی» می‌افزاید: در این مدت آهن‌فروشان برای تأخیر و جابه‌جایی انبارهای آهن که توسط شهرداری بسته می‌شد، ضررهای زیادی را متحمل شده‌اند. به دلیل تأخیر در اجرای این طرح انبارهای آهن در بعضی از خیابان‌های شهر چون قالیشویی و امیرکبیر بسته شده است.

وی ادامه می‌دهد: ظرف چند سال اخیر از طرف اعضای اتحادیه تلاش‌های زیادی برای تغییر کاربری واحدهای صنفی صورت گرفته است و با توجه به روند اداری این پرونده، هنوز به اتمام نرسیده است. چنانچه کم‌کاری توسط شهرداری و امور اراضی صورت نگیرد، به سرعت تمامی انبارهای آهن به خارج از شهر انتقال داده می‌شوند.

محمدی اضافه می‌کند: مشکلات آهن‌فروشان ناشی از مشکلات اقتصادی در تمامی صنوف مربوط به ساخت و ساز و نوسان قیمت اجناس است. همچنین هزینه جابه‌جایی انبارهای آهن در سطح شهر بر مشکلات آهن‌فروشان افزوده است. وی که معتقد است انتقال هرچه سریع‌تر این قبیل مشاغل سخت باعث ایجاد آرامش و زیباسازی شیراز می‌شود، ادامه می‌دهد: از طرفی انبارهایی که در برخی از خیابان‌ها مانند بلوار امیرکبیر که ورودی شهر از استان‌های جنوبی مانند بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شوند و هنوز فعال هستند، باید هر چه سریع‌تر به خارج از شهر انتقال داده شوند.

محمدی درباره تشویق آهن‌فروشان برای انتقال هرچه سریع‌تر انبارها می‌گوید: در این راستا نیازمند راه‌های تشویقی برای انتقال انبارهای آهن‌فروشان از طرف شهرداری و امور اراضی هستیم. متاسفانه امور اراضی و شهرداری برای دادن پروانه کسب، تغییر کاربری و ساماندهی هزینه‌های زیادی دریافت می‌کند که این موضوع باعث پرداخت هزینه‌های هنگفت از جانب آهن‌فروشان می‌شود.


شکایتی از اتحادیه ثبت نشده است

رئیس کمیته رسیدگی به درخواست‌های مردمی و شکایات شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر اینکه هیچ شکایتی از اتحادیه یا نهاد صنفی آهن‌فروشان در کمیسیون رسیدگی به شکایات شورا ثبت نشده است، می‌گوید: ابتدا باید شکایت آنها ثبت شود تا از طریق اصلاح برخی مصوبات تصمیم‌گیری و مشکل را برطرف کنیم.
«احمد تنوری» می‌افزاید: البته مصوبات تا حدی قابل اصلاح خواهند بود که قوانین بالادستی اجازه آن را بدهد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری می‌تواند در راستای اعمال قانون در خصوص پلمب یک واحد صنفی یا الزام انتقال آن به خارج از شهر اقدام کند، ادامه می‌دهد: طبق بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، برای تعیین تکلیف مشاغل مزاحم و رفع آنها، کمیسیونی متشکل از 3 عضو شورا براساس شکایت شهروندان و یا شهرداری تشکیل می‌شود. این عضو شورای اسلامی شهر شیراز که اعتقاد دارد شهرداری موظف به ساماندهی این گونه مشاغل است، اضافه می‌کند: باید شهرداری برای صنف آهن‌فروشان و مشاغل نظیر آن در منطقه‌ای استاندارد به لحاظ وسعت و سهولت دسترسی به شاهراه‌های اصلی و خطوط ریلی منطقه‌ای ایجاد کند که تاکنون طرح یا گزارشی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم.


فراهم کردن امکانات زیرساختی

مدیر یکی از انبارهای آهن شیراز در مورد توقع اعضای صنف و امکانات شهرک صنعتی می‌گوید: برای انتقال انبارهای آهن به خارج از شهر امکانات اولیه وجود ندارد و با ایجاد نشدن چنین امکاناتی انتقال انبارهای آهن غیرممکن است.  «محمود قاسمیان» می‌افزاید: انتظار می‌رود پس از ایجاد امکانات زیرساختی تمامی انبارهای واقع در خیابان‌های شهر انتقال داده شوند تا انبارداران با کاهش فروش آهن مواجه نشوند. همچنین انتظار داریم شهرداری هزینه‌ای بابت پروانه کسب و تمدید آن دریافت نکند زیرا بسیاری از آهن‌فروشان توانایی مالی برای پرداخت مبالغی را که شهرداری تعیین می‌کند ندارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید