• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20392
+
-

نوسازی پر از چالش

فرماندار بروجرد همجواری بافت فرسوده با بافت تاریخی را از مشکلات اجرای بازآفرینی بافت فرسوده می‌داند

شهری
نوسازی پر از چالش




 محمد حافظی | بروجرد - خبرنگار :

یکی از شهرستان های استان که بافت فرسوده زیادی دارد، بروجرد با 262 هکتار بافت فرسوده شهری است. از آنجایی که این بافت‌ها خطرات زیادی را در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه ماند زلزله، سیل و... به بار خواهد آورد،بنابراین این موضوع همواره در سطح کشوری مورد توجه مسئولان امر قرار گرفته و قرار است این بافت های فرسوده شهری بازآفرینی و مرمت شوند. 


سکونت 54 هزار نفر در بافت فرسوده بروجرد

معاون استاندار و فرماندار ویژه بروجرد دراین باره می‌گوید: ۱۱۳۰ هکتار بافت فرسوده شهری در لرستان وجود دارد که شهرستان بروجرد با ۲۶۲ هکتار بافت فرسوده شهری ۵۴ هزارنفر را در خود جای داده است. 
«رضا آریایی» در گفت و گو با همشهری می‌افزاید: این حجم از بافت فرسوده در بروجرد نوعی تهدید به حساب می‌آید؛ زیرا جان 54 هزار نفر به خاطر رخ دادن زلزله در خطر است. از سوی دیگر، ساخت ناهمگون بافت فرسوده و تصمیم گیری از روی احساسات، می‌تواند مشکلات زیادی را در این بافت در بر داشته باشد.
این مسئول، انجام کار گروهی، برنامه ریزی های درست، مشارکت دستگاه‌ها و همچنین همیاری مردم را به عنوان راهکار برون رفت از این قبیل مشکلات عنوان می‌کند.
آریایی به نداشتن سند مالکیت بخش عمده بافت فرسوده شهرستان بروجرد اشاره می‌کند و می‌افزاید: بانک‌ها به واحدهایی که سند مالکیت ندارند، تسهیلات پرداخت نمی‌کنند که این معضل درابتدای امر باید جدی گرفته و برطرف شود.


همجواری با بافت تاریخی

فرماندار بروجرد یکی دیگر از موانع بازآفرینی و مرمت بافت فرسوده بروجرد را پرداخت نکردن سهم ۵۰ درصدی هزینه پروانه ساخت از سوی شهرداری‌ها و همجواری بافت فرسوده با بافت تاریخی شهرعنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: بافت فرسوده بروجرد به بافت تاریخی در مرکز شهر گره خورده است که متاسفانه به لحاظ قوانین دست و پا گیر میراث فرهنگی و محدودیت های موجود برای میراث فرهنگی نتوانسته ایم بافت فرسوده را بازسازی کنیم.
آریایی بیان می‌کند: میراث فرهنگی کل کشور باید این مشکل را با همکاری شهرداری‌ها حل کند. چرا که منظور از بازآفرینی تخریب نیست، بلکه هدف خارج کردن بافت فرسوده از وضعیت نامناسب فعلی و مهیا کردن شرایط مناسب برای این بافت هاست.
معاون استاندار و فرماندار ویژه بروجرد در پایان سخنانش می‌گوید: امروز با اعتبارات سیستم دولتی شهرسازی نمی‌توانیم امور را عملیاتی کنیم. از این‌رو لازم است بخش خصوصی وارد کار شود و بخش خصوصی زمانی ورود پیدا می‌کند که مانع تراشی‌ها کاهش پیدا کند.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری شهرداری بروجرد نیز در این باره می‌گوید: مرمت بافت‌های تاریخی سرای حافظیه و قیصریه بروجرد با صرف اعتبار یک ‌میلیارد تومانی، در حال انجام است.
«ایمان گودرزی» می‌افزاید: در حال حاضر با تشکیل ستاد بازآفرینی بافت های فرسوده شهری بروجرد، ۱۲ محله شناسایی و به عنوان پایلوت در نظر گرفته شده است.

گودرزی عنوان می‌کند: در سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع آسفالت در سکونتگاه های غیررسمی بروجرد به کار گرفته شده است. حدود ۱۰۰ هزار متر مربع از معابر محله های هدف به آسفالت نیاز دارد که برای این عملیات ۴۰۰ تن قیر رایگان اختصاص یافته و در حال رایزنی هستیم ۵۰۰ تن قیر اضافه هم برای این کار اختصاص پیدا کند.
این مسئول با اشاره به باز آفرینی ۲ محله هدف «علی‌آباد» و «اسلام آباد» در سال جاری، بیان می‌کند: در پارک «مادر» سرای محله ایجاد کرده ایم که اهالی اسلام آباد و علی آباد بروجرد هم به آن دسترسی دارند و می‌توانند از فعالیت های این سرای محله استفاده کنند.


تنظیم و ابلاغ سند بازآفرینی 

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان هم با اشاره به اجرای طرح بازآفرینی در بروجرد می‌گوید: مقرر شده برای هر شهرستان سند بازآفرینی تنظیم و برنامه های سال ۹۷ برای اجرای آن سند تعیین و به دستگاه‌ها ابلاغ شود.
«علی علیخانی» گفت: اولویت اصلی دولت در سراسر کشور موضوع بازآفرینی بافت های فرسوده شهری است و طبق مصوبه دولت ۳۰ درصد اعتبارات برای محله های شهری هدف هزینه خواهد شد.

علیخانی اظهار می‌کند: هدف از بازآفرینی مرمت و بازسازی بافت های فرسوده است؛ در بازآفرینی بافت فرسوده ارتقای سطح کیفی زندگی مردم از جهات مختلف اجتماعی، فرهنگی و سلامت روانی از دیگر اهداف به شمار می‌رود.
این مسئول همچنین اضافه می‌کند: برای دریافت قیر رایگان و کاربرد آن در محله های هدف تفاهم نامه‌ای امضا کرده ایم و این قیر فقط باید در محله های هدف به کار گرفته شود.

علیخانی می‌گوید: همه دستگاه های دولتی موظف هستند هر گونه زمین دولتی را برای اجرای برنامه های ستاد بازآفرینی با هماهنگی شهرداری در اختیار سپاه ناحیه قرار دهند.وی بیان می‌کند: برای جذب مشارکت های مردمی و سرمایه گذاران بخش خصوصی برای مشارکت در بازآفرینی شهری باید تلاش شود تا آنها را در اجرای کار مشارکت دهیم. زیرا قطعا با کمک بخش خصوصی می‌توان دستاورد بهتری را برای بازآفرینی بافت های فرسوده داشته باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید