ورود متروباس به تهران
زینب زینالزاده؛ روزنامهنگار
بهبود ناوگان حملونقل عمومی رویکرد و سیاست مدیریت شهری است که در این دوره تلاش میشود با نوسازی و بازسازی ناوگان بهبود یابد. اورهال واگنهای مترو، فعالشدن قرارداد 630دستگاه واگن از چین، انعقاد قرارداد با خودروسازان داخلی برای تأمین اتوبوس، فعالشدن آزمایشی اتوبوسهای برقی، بازسازی بیش از 500دستگاه اتوبوس فرسوده و ... اقداماتی هستند که با پیگیریهای مدیریت شهری در این دوره محقق شدهاند. البته استفاده از مدهای جدید حملونقل مانند تراموا و متروباس هم در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد که در راستای همین رویکرد انجام تست گرم نخستین متروباس تهران با موفقیت انجام شد.
خط 2، میزبان متروباس اروپایی
در واقع حرکت نخستین متروباس تهران در خط 2بیآرتی (خاوران - آزادی) آن هم پس از 5سال، نوید تحول در حوزه حملونقل عمومی را میدهد. آنطور که محسن هرمزی، سرپرست حملونقل و ترافیک شهرداری تهران به همشهری گفته: «درگذشته 4رام متروباس توسط مدیریت شهری از یک کشور اروپایی خریداری شده، اما بهدلیل وجود مشکل نرمافزاری، قابلیت بهرهبرداری نداشتند. البته که با پیگیری میتوانستند این مشکل را رفع و متروباسها را وارد خطوط و مدار خدمترسانی کنند؛ چرا که سرمایه شهر بودند و باید برای خدمترسانی به شهروندان از آنها بهرهبرداری میشد. در این دوره با توجه به کمبودها در حوزه ناوگان اتوبوسرانی مدیریت شهری برای واردکردن متروباسها به ناوگان حملونقل عمومی تلاش کرد و از طریق توافقات صورتگرفته با کشور سازنده، نقص فنی یک رام متروباس رفع شد و تست گرم آن هم با موفقیت صورت گرفت.»
فعالیت 4رام متروباس تا پایان مهرماه
بهگفته او مشکل نرمافزاری 3رام متروباس دیگر هم در حال پیگیری است که پیشبینی میشود تا پایان مهر پس از رفع نقص فنی وارد مدار خدمترسانی شوند. هرمزی همچنین درخصوص فعالیت متروباسها در خطوط اتوبوسرانی گفت: «4رام متروباس موجود «راستدر» هستند و ازاینرو امکان استفاده از آنها در برخی از خطوط بیآرتی قطعاً وجود نخواهد داشت.» متروباسهای 25متری ظرفیت جابهجایی حدود 180مسافر را دارند. مدیریت شهری برای افزایش متروباس در تهران برنامه دارد؛ او در تأیید این مطلب تأکید کرد: «پیشنویس قرارداد خرید متروباس از کشور سازنده اروپایی آماده است و بهمحض اتمام رفع نقص فنی 4رام متروباس موجود آن را عملیاتی میکنیم.»