• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 1 مهر 1402
کد مطلب : 203661
+
-

تایر چرا گران شد؟

لاستیک‌های پرمصرف ازجمله پژو، سمند و پراید تا زیر سقف 4میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند

فرخنده رفائی- روزنامه‌نگار

قیمت تایر در بازار ‌آزاد طی 2‌ماه گذشته افزایشی بوده و به موازات کاهش عرضه و تأخیر در توزیع لاستیک دولتی، این روند افزایشی در هفته‌های اخیر تشدید شده است. در چند روز گذشته قیمت لاستیک‌های پرمصرف ازجمله پژو، سمند و پراید در بازار آزاد با عبور از مرز 3.5میلیون تومان تا زیر سقف 4میلیون تومان افزایش داشته ‌است و برخی با سوءاستفاده از کمبود این محصول در سطح عرضه، آگهی‌های نجومی منتشر می‌کنند. به گزارش همشهری، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، مشکلات این حوزه نظیر کاهش تولید و عرضه و تأخیر در تحویل تایرهای ثبت‌نامی دولتی در 3‌ماه دوم امسال را ناشی از تامین نشدن ارز مورد نیاز صنعت تایر و همچنین تأخیر در اصلاح و به‌روزرسانی قیمت تایر دانسته است؛ مشکلاتی که با وجود برگزاری جلسات پی‌در‌پی برای حل آن، همچنان ادامه دارد و مشکلات زیادی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است.

لزوم تسریع در حل مشکل ارزی
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت‌وگو با همشهری درباره آخرین وضع تامین ارز مواداولیه گفت: شرایط هیچ تغییری نکرده، اما جلسات پی‌در پی در بانک مرکزی و وزارت صمت در جریان است تا به حل این مشکل سرعت بدهند. مصطفی تنها با تأکید بر ضرورت تسریع در حل مشکل تامین ارز مواداولیه، افزود: وقتی در تامین مواداولیه تأخیر ایجاد شود، جبران آن ساده نیست؛ زیرا اگر ارز مورد نیاز تولیدکننده همین امروز تامین شود، تا مواداولیه خریداری شود، به کارخانه برسد و تبدیل به محصول شود، زمان می‌برد و در این مدت بازار همچنان با کمبود مواجه خواهد بود.

خبرهای خوش در هفته جاری
سخنگوی انجمن صنفی صنعت لاستیک، آخرین تحولات در زمینه حل این مشکل را مثبت ارزیابی کرد و افزود: هماهنگی‌هایی بین وزارت صمت، بانک مرکزی و انجمن صنفی در جریان است. تصمیماتی نیز باید در سطح مقامات بالاتر اتخاذ شود که در دست بررسی و اقدام است و امیدواریم بتوانیم در این هفته چالش‌های موجود را مهار و خبرهای خوشی در این زمینه اعلام کنیم. او با ابراز امیدواری نسبت به حل سریع مشکل تولیدکنندگان گفت: تولید نمی‌تواند بدون مواداولیه ادامه داشته باشد و اگر روند موجود تداوم یابد و مواد تامین نشود، کارخانه‌ها متوقف خواهند شد. تنها اضافه کرد: تایر یک قطعه بسیار حساس است که با زندگی و ایمنی رانندگان و سرنشینان خودرو در رابطه مستقیم است؛ در نتیجه ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم از استانداردهای خود کوتاه بیاییم و تولید را تحت هر شرایطی ادامه دهیم. به‌گفته او، کارخانه‌ها در بهار امسال، به امید تامین ارز مورد نیاز در ماه‌های بعد، موجودی انبارهای خود را مصرف کردند، ولی امروز برای جلوگیری از اتمام مواداولیه و توقف تولید، ناچارند تولید را کاهش دهند که این امر به کمبود در بازار منجر شده است.

تأمین 50درصد از ارز مورد نیاز
به‌گفته این مقام صنفی، صنعت تایر برای حفظ روند تولید خود سالانه به ۲۵۰ تا ۳۰۰میلیون دلار ارز نیاز دارد؛ به این معنا که ارز مورد نیاز ماهانه این صنعت به‌طور میانگین ۲۵میلیون دلار است؛ درحالی‌که طی 5‌ماه نخست سال‌جاری فقط ۶۰ میلیون دلار ارز به طرف‌های تجاری و تامین‌کنندگان صنعت پرداخت شده است.

کاهش تولید، چشمگیر نیست
آمارهای انجمن صنفی صنعت تایر نشان می‌دهد تولید این محصول در بهار امسال افزایشی بوده و پس از آن مشکلات تامین مواداولیه، روند تولید را به نسبت ماه‌های قبل با کاهش مواجه کرده و باعث شده افزایش تولید بهار امسال خنثی شود. تنها، درباره تأثیر کمبود مواداولیه بر تولید تایر گفت: در2‌ماه گذشته نسبت به ماه‌های ابتدای سال کاهش چشمگیری را در تولید شاهد بودیم، اما مجموع تولید 5ماهه نسبت به‌مدت مشابه پارسال قابل ملاحظه نبوده است. به‌گفته او، افزایش تولید در بهار امسال باعث شد مجموع تولید لاستیک سواری در 5‌ماه امسال تا 600حلقه از تولید 5‌ماه پارسال کمتر باشد که رقم قابل‌توجهی نیست. رقم کاهش تولید لاستیک نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته براساس ارقام اعلامی سخنگوی انجمن صنفی صنعت، فقط 6درصد بوده، اما میزان کاهش تولید این صنعت در مقایسه با بهار امسال از این رقم بالاتر است. محسن صفدری، مدیرکل صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت چندی پیش میزان افت تولید مجموع 5‌ماه امسال را 10 تا 14درصد اعلام کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید