• یکشنبه 13 خرداد 1403
  • الأحَد 25 ذی القعده 1445
  • 2024 Jun 02
پنج شنبه 30 شهریور 1402
کد مطلب : 203580
+
-

تفاوت‌های رژیم گیاهخواری در ایران و جهان

یکتا فراهانی؛ روزنامه‌نگار

در شرایطی که سبک زندگی ناسالم به گسترش چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی کمک می‌کند، اغلب افراد به‌دنبال رژیم‌های غذایی هستند که با کم کردن مواد غذایی ناسالم، تغذیه سالم‌تری را به ما ارائه دهند، اما انتخاب رژیم‌های غذایی صحیح حتماً باید تحت نظر متخصص و پزشک انجام شود. دکتر محمدرضا وفا، متخصص درباره انتخاب الگوی صحیح مصرف مواد غذایی به همشهری می‌گوید: «در حال حاضر تمام راهنماهای خوراکی در دانشگاه‌های معتبر دنیا به همه مردم توصیه می‌کنند مواد غذایی مصرفی خود را از 4گروه‌ اصلی غذایی برگزینند تا بیشترین حد سلامت و فایده را برای آنها داشته باشد که این 4 گروه شامل شیر و لبنیات کم‌چرب، گروه نان و غلات کامل یعنی نان، برنج، ماکارونی، ذرت، جو و غلات جدید مانند کینوا، گروه‌ گوشت‌ و تخم‌ مرغ‌، حبوبات‌ و مغزها و گروه‌ میوه‌ و سبزیجات است.»
او درباره الگوی مصرف مواد غذایی بیان می‌کند: «سهم عمده خوراکی‌ها در یک الگوی غذایی سالم، مواد خوراکی‌ای است که منشأ گیاهی دارند؛ برای مثال نان و غلات، سبزی، صیفی و میوه‌ها می‌توانند بخش عمده‌ای از کالری مورد نیاز روزانه هر فرد بالغ و سالم را تامین کنند؛ یعنی بهتر است هر فرد از چنین الگویی پیروی کند و مواد مورد نیاز خود را از منابع غذایی گیاهی دریافت کند.» وفا نسبت به رواج رژیم‌های غیراصولی هشدار می‌دهد و می‌گوید: «در حال حاضر به دلایل زیادی ازجمله ناآگاهی و تبلیغات اشتباه و اغوا کننده، رژیم‌هایی باب‌شده و رواج پیدا کرده‌اند که براساس آنها، بسیاری افراد جذب رژیم‌هایی می‌شوند که به فرد توصیه می‌کنند برای کاهش وزن فقط از یک گروه از مواد غذایی مانند گوشت یا سبزیجات استفاده کنند. شاید پیروی از این رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن خیلی زود جواب دهند، اما فوق‌العاده خطرناک هستند. در کشورهای غربی، گروه مواد غذایی سبزیجات را غنی‌سازی کرده‌اند؛ یعنی مواد مغذی را که عمدتاً در منابع غذایی گیاهی وجود ندارند، به آنها اضافه کرده‌اند، اما در کشور ما اگر فردی بخواهد گیاهخوار یا خام‌گیاهخوار شود، یعنی کلاً فقط غذاهای گیاهی و خام مصرف کند باید توجه داشته باشد که ممکن است دچار کمبود آهن، کم خونی و فقر آهن شود که البته این کمبود در زنان بیشتر خواهد بود.»
او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر کم‌خونی و فقر آهن در نقاط مختلف کشور، شایع و در دختران، زنان باردار و شیرده شدیدتر است. همانگونه که با گیاهخواری، کمبود روی هم در مردان خیلی شدیدتر خواهد شد و حتی می‌تواند روی رشد قد و در واقع سلامت طولانی‌مدت آنها هم تأثیر داشته باشد. کمبود ویتامین‌ها و منیزیم، همچنین بسیاری از مواد مغذی هم در این افراد دیده می‌شود. ضمن آنکه در رژیم‌های گیاهخواری افراد دچار کمبود ویتامین‌های محلول در چربی نیز خواهند شد.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید